UC Berkeley

Jeanette utvekslet til UC Berkeley høst- og vårsemesteret 2018- 2019 som del av masterprogrammet i spesialpedagogikk.

Foto: PRIVAT
Jeanette utenfor Sather Gate

Hvorfor valgte du dette universitetet?

God erfaring fra tidligere opphold, høyt faglig nivå, akademiske utfordringer, kulturelle opplevelser. Berkeley ligger korte 20 minutter unna flotte San Francisco hvor det alltid noe nytt å oppdage, og Bay-området har alt for å betjene alle slags ønsker og behov.

Hvilke fagfelt tok du emner innenfor?

Sosiologi, Spesialpedagogikk, Pedagogikk, Statistikk

Hvilke emner tok du?

• Sosiologiske forskningsmetoder - statistikk (evaluert gjennom 3 delprøver, 1 eksamen og en semesteroppgave)
  • Historisk og sosiologisk sammenlikning (evaluert gjennom en semesteroppagve)
  • Dybdeintervju (evaluert gjennom en semesteroppgave, 5 mindre innleveringer og delaktighet i timen)
  • Individuell prosjektoppgave (en større semesteroppgave)

Hvordan opplevde du arbeidsmengden med studier dette semesteret?

Jeanette ved Norske Forskningssenteret i Berkeley, The Peder Sather Center for Advanced Study.
Jeanette ved det Norske Forskningssenteret i Berkeley, The Peder Sather Center for Advanced Study

Jeg brukte mer tid på studiene enn jeg noen gang har gjort ved UiO, men det er fordi det er flere mindre oppgaver som skal gjøres gjennom året, arbeidsmengden var passende og ikke for krevende. Lærerne på Berkeley er dedikerte og hjelpsomme, og svært gode til å veilede deg som student til å nå ditt potensiale.

Det siste semesteret mitt var i stor grad fokusert på masteroppgaven min. Jeg fikk være en del av prosjektet “Teachers Skillful Coping with Disruptive Behavior in Norwegian and American Classrooms”, ledet av professor Liv Duesund. Min rolle var å samle inn data som skulle være en del av det større prosjektet. I tillegg til å skrive oppgaven min tok jeg et kurs i organisasjonsteori innad utdanning og andre sosiale tjenester. Siden jeg studerte spesialundervisning var dette kurset en flott mulighet til å bedre forstå det amerikanske utdanningssystemet og ga meg muligheten til å sammenligne de ulike utdanningssystemet i Norge og USA.

Bildet av Jeanette og professor Liv Duesund
På Campus med veileder Liv Duesund
​​​​​

Hva var det beste med utvekslingsoppholdet?

Stor akademisk forbedring, tett samarbeid med forelesere, imøtekommende studenter og administrasjon som gjør sitt beste for at oppholdet skal stå til forventninger. Universitetet ligger i solfylte California, noe som gjør det lett for spennende aktiviteter og opplevelser utenfor skolen. Stort kulturelt mangfold og en god mulighet til å forbedre engelskkunnskaper.

Hvordan hadde du det økonomisk under utvekslingsoppholdet?

Jeg hadde spart litt midler før oppholdet, bolig i Berkeley-området er dyrt så det oppfordres til å spare så mye som mulig.

Vil du anbefale andre studenter å velge dette universitetet?

Jeg vil absolutt anbefale andre studenter å velge dette universitetet, en fin mulighet til å bygge nettverk, øke kulturell forståelse og forbedre akademiske ferdigheter. Min tid her i Berkeley har ikke bare tjent min akademiske utvikling, men jeg har også fått vennskap som vil vare livet ut.
Publisert 29. aug. 2019 11:23 - Sist endret 29. mai 2020 10:13