University of California, Berkeley

Emma utvekslet til University of California, Berkeley høsten 2019 som del av profesjonsstudiet i psykologi.


Hvorfor valgte du dette universitetet? 

Jeg valgte UC Berkeley av flere grunner. Universitetet har et godt rykte og er kjent for dyktige professorer og et mangfoldig fagmiljø, samt et bredt faglig tilbud innen psykologi. UC Berkeleys kulturelle historie, først og fremst universitetets fremtredende rolle i studentopprøret og ungdomsbevegelsen på 60-70 tallet, og dets rykte som en arena hvor ytringsfrihet og samfunnskritikk er sentrale temaer, gjorde det også interessant. I tillegg valgte jeg Berkeley fordi det ligger i California, en stat jeg lenge har ønsket å utforske og lære mer om, i tillegg til at været og omgivelsene er veldig flotte. 

Hvilket fagfelt tok du emner innenfor?

Psykologi og kjønnsstudier 

Hvilke emner tok du?  

  • Sosialpsykologi (PSYCH 160): Gir bred forståelse av sentrale temaer innen sosialpsykologi. Evaluering består av tre eksamener (to midterms og en avsluttende eksamen), som hver varer i en time og består av multiple choice spørsmål samt fire kortsvar-oppgaver. I tillegg leverte vi inn to egne eksempler på hverdagslige hendelser/observasjoner hvor sosialpsykologiske fenomener spilte inn. Oppmøte i forelesning ble målt med iClicker-respons på spørsmål stilt i forelesning. 
  • Utviklingspsykologi (PSYCH 140): Gir bred forståelse for sentrale temaer innen utviklingspsykologi, samt innføring i emnet. Evaluering består av tre eksamener (to midterms og avsluttende eksamen), som hver varer i en time og består av multiple choice spørsmål, samt 3-4 kortsvar-oppgaver. I tillegg leverte vi en semesteroppgave (2000 ord) om et selvvalgt tema, som gikk ut på å sammenligne populærvitenskapelig fremstilling med vitenskapelige artikler, samt. sammenligne vitenskapelige artikler om det samme fenomenet. Graduate-seminar i utviklingspsykologi (PSYCH 249): Ukentlig seminar med gjesteforelesere som presenterte pågående eller nylig avsluttet forskning innen et bredt spekter av temaer innen utviklingspsykologi. Fokus på tverrfaglighet og studier som integrerer psykologi med andre fagfelt, som filosofi, samfunnsøkonomi, og sosiologi, med 30 minutters diskusjon etter forelesning. Evaluering består av oppmøte og deltakelse i diskusjon. 
  • Språkutvikling (PSYCH 143): Gir innføring i sentrale temaer innen språkutvikling, med hovedvekt på pågående debatter innen feltet. Evaluering består av tre eksamener, hvorav to er midterms med multiple choice og to kortsvar-oppgaver, og avsluttende eksamen er tre timer med multiple choice spørsmål og tre kortsvar-oppgaver. I tillegg leverte vi to oppgaver. I den ene sammenlignet vi en nyhetssak med det empiriske grunnlaget for fremstillingen (1000 ord), og i den andre presenterte vi forslag til en eksperimentell studie (1700 ord). I tillegg skrev vi ukentlige diskusjonsnotater (ca. 400 ord) til seminar. Vi måtte også gjennomføre to timer med transkribering av samtaler mellom barn og forelder, ment å gi innblikk i hvordan man studerer språk. 
  • Alternative seksuelle identiteter og fellesskap i det moderne amerikanske samfunn (LGBT 20AC - Critical Trans and Queer Politics in the US): Innføring i sentrale temaer innen kritisk skeiv- og trans teori, med vekt på historisk utvikling av feltet, maktstrukturer, personlig og strukturell vold overfor ikke-binære legninger og seksualitet, fengsels- og veldedighetspolitikk, og assimilasjon. Evaluering består av oppmøte, deltakelse i diskusjoner i forelesning og seminar (mengde og kvalitet), en midterm bestående av 11 kortsvar-oppgaver, og en avsluttende semesteroppgave på 1600 ord med selvvalgt tema. 
Foto: Privat.

Hvordan opplevde du arbeidsmengden med studier dette semesteret?

Jeg brukte mer tid på skolearbeid enn jeg gjør på UiO, fordi man blir testet ofte og på svært spesifikke ting. Selv om jeg brukte flere timer i uken på lesing så opplever jeg det faglige nivået som vesentlig lavere her enn i Norge. Dette har nok litt å gjøre med at mange undergrad-studenter her er 18-20 år gamle, samtidig som forelesere og universitetet er svært avhengige av god tilbakemelding fra studenter for å opprettholde sin rangering og sikre fornøyde donorer og sponsorer. Studiene er også mer forutsigbare her fordi man får svært omfattende og eksamensrettet informasjon fra forelesere (for eksempel en "study guide" før alle eksamener som består av alt man skal kunne til prøven), i tillegg til at man blir testet på mindre mengder materiale ved hver test. 

Eksamensformen hjemme i Norge (jeg er vant med at kun én avsluttende eksamen og en sjelden gang en semesteroppgave danner hele karaktergrunnlaget) har fordeler ved at fokus er på å kunne se sammenhenger og trekke linjer, som åpner for dybdeforståelse og kritisk refleksjon. Samtidig opplever jeg at læringsmiljøet her er mer interaktivt og preget av dialog, oppmuntring til egen refleksjon, og belønning for å kunne se sammenhenger mellom teori og praktiske implikasjoner. I utgangspunktet var jeg veldig skeptisk til multiple choice formatet og at oppmøte blir målt og inkludert i karakteren din, men etter å ha opplevd det selv er jeg mer positiv, fordi jeg sitter igjen med en opplevelse av å ha lært mye og forstått konsepter og sammenhenger på en måte som gjør at jeg vil huske kunnskapen samt bruke den aktivt etter å ha blitt ferdig med emnet.

Hva var det beste med utvekslingsoppholdet? 

For meg har det beste med utvekslingsoppholdet vært å utforske en helt ny måte å studere og leve på. Jeg har lært mye om meg selv ved å flytte til et nytt land hvor jeg ikke kjenner noen, og har fått mange gode relasjoner. I tillegg har jeg lært mye psykologi, mye om amerikansk kultur, og mye om andre former for skolegang enn det jeg er vant med. Det har vært verdifullt å få muligheten til å ta et skritt tilbake fra hverdagen i Oslo, og jeg har fått nye perspektiver og reflektert både rundt hva slags hverdag og liv jeg ønsker å ha, hva som er viktig for meg, ting jeg setter pris på med tilværelsen i Norge, og ting som kunne vært bedre. Alt i alt har jeg lært og vokst mye. Det blir trist å dra, samtidig som jeg vet jeg har mye å se frem til hjemme. Jeg vil anbefale medstudenter på det varmeste til å å ta sjansen og dra på utveksling dersom de har muligheten til det. 

Hvordan hadde du det økonomisk under utvekslingsoppholdet? 

Økonomien har vært det desidert mest utfordrende med oppholdet, og det har tidvis vært tyngende og stressende. Jeg hadde spart omkring 20 000 kr i forkant av oppholdet, og fått månedlige inntekter fra utleie av leiligheten hjemme (på rundt 5000 kr etter boliglån er betalt), men det har ikke vært nok til tross for at jeg har levd så nøkternt som mulig. California, og Berkeley spesielt, er omtrent like dyrt som Norge, hovedsakelig fordi bo-kostnader er enorme. Jeg har betalt 14 000 kr i måneden for et lite rom i et kollektiv med fire andre, og det er ikke uvanlig. I tillegg må man betale helseforsikring på egenhånd (rundt 15 000 kr), så hele UNIFOR-stipendet gikk med til det. Flybilletter til og fra USA kom også på omtrent 17 000 kr inkludert ekstra bagasje etc., så da strekker ikke pengene fra Lånekassen og UNIFOR til overhodet. Jeg har måttet låne penger fra familien, som har føltes vanskelig, samtidig som jeg er heldig som har hatt muligheten til det. Samtlige nordmenn jeg har snakket med som har vært her før, eller er her nå, rapporterer om det samme. Enkelte jeg har snakket med har ytret at de økonomiske belastningene har vært så store at de ikke hadde reist dersom de visste hvor trangt (så å si umulig med nåværende boligmarked) det ville bli.   

Vil du anbefale andre studenter å velge dette universitetet? 

Absolutt. 

Andre tips?

Mitt viktigste tips er at det er dyrt å bo i California, og at midlene man får fra Lånekassen og UiO nok for de fleste vil være langt fra tilstrekkelige til å dekke kostnadene av oppholdet. Så man er nødt til å spare mye og tidlig. Ellers har opplevelsen min vært positiv. 

Annet: reis så mye du kan! Big Sur, Yosemite, Monterey, San Francisco, etc. California er vanvittig mangfoldig, og det er så mye som er verdt å få med seg! Bli med i grupper eller klubber med andre som deler interessene dine (her er det klubber og foreninger for absolutt alt, bredt eller snevert!). Jeg er med i en turgruppe og vi bested Mount Whitney, på 4500 moh., for en tid tilbake, som kommer til å stå igjen som en av de beste tingene jeg har gjort på årevis. 

 

Publisert 20. des. 2019 10:31 - Sist endret 7. feb. 2020 16:35