Publisert 19. des. 2022 08:37

Fra 1. januar er den nye IT-avdelingen på UiO på plass. Både USIT og lokalt IT-ansatte fra flere enheter på UiO inngår i den nye avdelingen. For de fleste på UiO betyr dette først at det blir lettere å kontakte brukerstøtte gjennom et felles kontaktpunkt. For ansatte i den nye IT-avdelingen vil vi både få en ny organisering, noen vil få en ny leder og vi skal jobbe sammen på nye måter.

Publisert 2. nov. 2022 12:25

Den 1. januar 2023 trer den nye, felles IT-organisasjonen for UiO i kraft. Organisasjonens visjon er å være brukerrettet, inkluderende og høykompetent, og allerede nå ser vi utslag av brukerrettingen i form av en undersøkelse som sendes til alle ansatte og studenter.

Publisert 19. okt. 2022 14:26

RT (Request Tracker) er UiOs system for behandling av henvendelser. Henvendelser kommer inn via e-post, og all oppfølging lagres i systemet og vil ligge på «dashboardet» til saksbehandleren helt til henvendelsen er løst og saken er lukket. Slik kan vi være sikre på at henvendelsene blir fulgt opp uten at vi må samle sammen massevis av e-poster og svar og videresendinger.

Publisert 27. sep. 2022 11:13

TSD (Tjenester for sensitive data) er utviklet og driftes på USIT, IT-avdelingen på UiO. Løsningen brukes i mange viktige forskningsprosjekter der helsedata og andre data som trenger beskyttelse, samles inn. Bare i august ble to slike prosjekter forsidestoff.

Publisert 15. aug. 2022 08:11

Fra 8. august 2022 kan UiO-ansatte som bruker Canvas, ta i bruk Panopto. Med kombinasjonen Panopto og Canvas kan du enkelt gjøre opptak av forelesninger hjemmefra eller fra undervisningsrom. Panopto tilbyr også brukervennlig redigering av videoen og at den gjøres tilgjengelig i Canvas automatisk.

Publisert 30. mai 2022 09:42

Den 20. mai besluttet universitetsdirektøren organisering av den nye, felles IT-organisasjonen på UiO. Den nye organisasjonen skal være virksom fra 01.01.23.

Publisert 25. mai 2022 09:07

Mange har allerede aktivert tofaktorautentisering for Microsoft 365 ved UiO, og 20. juni fortsetter prosjektet med aktivering av krav om tofaktorautentisering for tjenester som bruker Feide-pålogging for ansatte. Fra den 20. juni vil også studentene møte krav om tofaktor for pålogging til både MS 365 og Feide.

Publisert 23. mai 2022 10:45

Odd Petter Sand, som jobber i Seksjon for basis systemdrift på USIT, er nylig ferdig med sin disputas. Avhandlingen hadde undervisningsforskning, nærmere bestemt innenfor RUME (Research on Undergraduate Mathematics Education), som tema, og det er stor interesse for innholdet.

Publisert 2. apr. 2022 17:11

De fleste er allerede vant til å bruke mobilen når de logger inn i nettbanken, ser skattemelding eller bruker helsenorge.no. Nå blir også UiO "sikker som banken" og innfører tofaktorautentisering.

Publisert 2. feb. 2022 12:17

UiOs helpdesk er inne i en satsing på opplæring og kurs. I februar dukker det opp et helt nytt kurs i katalogen, nemlig kurs om IT-sikkerhet for oss alle.