Nytt om tofaktorautentisering på UiO

Mange har allerede aktivert tofaktorautentisering for Microsoft 365 ved UiO, og 20. juni fortsetter prosjektet med aktivering av krav om tofaktorautentisering for tjenester som bruker Feide-pålogging for ansatte. Fra den 20. juni vil også studentene møte krav om tofaktor for pålogging til både MS 365 og Feide.

Gikk du glipp av ...

Les også nyhetsartikkelen med introduksjon om tofakortautentisering på UiO.

Usikker på når og hvor du vil møte tofaktorautentisering?

Les Hvor møter jeg tofaktorautentisering på UiO?

Godt i gang

USIT, IT-avdelingen på UiO, har denne våren innført tofaktorautentisering for pålogging til Microsoft 365 for alle ansatte, og 20. juni kommer den nye påloggingen også for tjenester med pålogging via Feide for ansatte. Og den 20. juni, når de aller fleste eksamener er over, kommer krav om tofaktorautentisering for MS 365 og Feide også for studentene.

To gode nyheter

– Den første gode nyheten er at øker vi sikkerheten for dataene og IT-systemene på UiO. Og i disse tider må vi virkelig sette sikkerheten i høysetet, forklarer prosjektleder Frank Paul Silye. –  Prosjektet vil takke alle ansatte som er i gang etter å ha lest veiledninger og satt opp for tofaktor med app eller en annen metode. Over 5000 ansatte er allerede i gang, og det har gått kjempefint, med få henvendelser til support og mange innlogginger.

– Den andre gode nyheten er at dette nå blir enklere. For nå kommer nemlig neste trinn: Tofaktorautentisering for tjenester som bruker Feide-pålogging. Og har du først satt opp tofaktorautentisering for pålogging til Microsoft 365, så er du bare ett klikk unna tofaktorautentiseing også for pålogging med Feide, sier Silye.

Endret pålogging for Feide

Skjermbilde av ny påloggingsknapp i FeideOnsdag 8. juni endres påloggingsvinduet for alle tjenester ved UiO som bruker Feide. Prosjektleder Silye oppfordrer alle ansatte, studenter og tilknyttede til en dugnad, og logge på med knappen Bruk arbeids- eller skolekonto i stedet for tradisjonell pålogging med brukernavn og passord. Dette for at du skal kunne bruke samme tofaktorautentiseringsløsning som for MS 365, som nevnt over.

Prosjekteier og IT-sikkerhetssjef på UiO, Espen Grøndahl, forteller at omleggingen i påloggingen i Feide vil forenkle hverdagen for de aller fleste av oss, ved at det kun kreves tofaktorautentisering hver 30. dag og at brukerne i denne perioden vil forbli pålogget Feide-tjenester. Det gjør at du sjeldnere vil se påloggingsvinduer, samtidig som UiO øker sikkerheten.

Hva skjer?

• Nå er er ikke brukernavn og passord sikkert nok alene. Du må bruke en andre faktor, for de fleste er dette mobiltelefonen, når du skal logge inn.
  • Har du ikke satt opp for å bruke tofaktorautentisering med pålogging til MS 365, må du gjøre det nå, siden denne sikre påloggingen nå også må brukes til stadig flere tjenester med Feide-pålogging.
  • Husk å velge Bruk arbeids- eller skolekonto i vinduet for Feide-pålogging.
    • Da kan du bruke samme løsning som for MS 365. Du bare får et krav om bekreftelse som du svarer på i appen eller på den måten du har satt opp til.
    • Har du ikke allerede satt opp for tofaktorautentsering, må du gjøre det nå. Du må installere godkjenningsapp på mobilen og koble sammen appen med påloggingen din.

Veien videre

IT-sikkerhetssjef Grøndahl er glad for at prosjektet er i rute og at det kommer tofaktor for ansatte med Feide-pålogging allerede nå før sommeren. Det ventes ikke problemer med utrulling av tofaktorautentisering på Feide-tjenestene, da løsningen allerede er tatt i bruk av flere universiteter og høyskoler.

Vil du vite mer?

Tofaktorautentisering er nå en IT-tjeneste på UiO, så du finner informasjon og veiledninger på IT-tjenstesidene. For å gjøre det enkelt, har innføringsprosjektet laget en snarvei dit som heter uio.no/tofaktor. For å få den beste brukeropplevelsen når du nå framover skal bekrefte pålogging med en app på mobilen, anbefaler innføringsprosjektet at du leser veiledningen og gjør innstillingene som anbefales der. Da slipper du å bekrefte med en kode, men trenger bare på trykke på «Godkjenn» i appen på mobilen.

Publisert 25. mai 2022 09:07 - Sist endret 15. juni 2022 11:49