Mer innebygd personvern i RT (Request Tracker)

RT (Request Tracker) er UiOs system for behandling av henvendelser. Henvendelser kommer inn via e-post, og all oppfølging lagres i systemet og vil ligge på «dashboardet» til saksbehandleren helt til henvendelsen er løst og saken er lukket. Slik kan vi være sikre på at henvendelsene blir fulgt opp uten at vi må samle sammen massevis av e-poster og svar og videresendinger.

bilde av teknikere og jurist som har jobbet med dette

Sørger for innebygget personvern i RT. Fra venstre teamleder og senioringeniør Rune Olsen, avdelingsingeniør Jonas Lien Sampaio Da Silva, overingeniør Kristian Tjelta Johansen og jurist og seniorrådgiver Vilde Sørbø Nenseth.

RT er oppgradert

I vårsemesteret ble RT oppgradert til ny versjon. Det er nå mulig å velge norsk språk og det har kommet flere nyttige funksjoner. Les om oppgraderingen og hva som er nytt, i UiOs RT-blogg. I forbindelse med oppgraderingen har RT-gruppen på USIT jobbet med å utvikle og iverksette en hel-automatisk håndtering av datapolicy for RT, for å sikre at UiO ikke lagrer personopplysninger i dette systemet lenger enn det vi har lov til.

Hvor lenge kan data lagres i RT?

Hva man regner som nødvendig lagringstid i lys av GDPR (personvrnforordningn), tolkes strengt. Hvis personopplysninger ikke er nødvendige for arbeidet vi utfører, men bare kan være "kjekt å ha", skal de i utgangspunktet slettes eller anonymiseres. I RT ligger det til enhver tid en rekke personopplysninger, både knyttet til avsender, mottaker og eventuelle personopplysninger som fremgår i en sak. Hvor lenge disse dataene kan lagres, må vurderes av den som kjenner hvilken type henvendelser som kommer inn i hver kø. Dette er køsjefen.

Hva passer for hver enkelt kø?

For å få systematisert informasjonen om lagringstiden for hver RT-kø, har RT-gruppen på USIT sendt ut spørreskjema til alle køsjefene for å samle inn data om ønsket lagringstid. De fleste har nå svart på dette og nå er tiden kommet for å gjennomføre selve oppryddingen. Har du ennå ikke svart, ligger det en henvendelse i din RT-kø om dette med lenke til spørreskjemaet.

 

Hva betyr dette for deg som er saksbehandler i RT?

Du trenger ikke å bekymre deg for at dine pågående eller aktive saker blir slettet. Det er kun ferdigbehandlede (løste) saker som er eldre enn lagringstiden som er definert for din kø, som blir ryddet i. Hvis du bruker skreddersydde søk eller såkalte "dashboards", evnt. benytter deg av statistikkfunksjonen i RT, så vil du nok oppleve at disse vil laste raskere etter at opprydningen er gjennomført. Dette fordi veldig gamle saker og gammel historikk nå vil bli ryddet i. Det vil heller ikke være noe problem dersom en innsender svarer på en veldig gammel sak som er slettet, da opprettes bare en ny sak i RT.

Følg med på RT-bloggen fremover for flere nyheter: https://www.uio.no/tjenester/it/adm-app/rt/blogg/

Publisert 19. okt. 2022 14:26 - Sist endret 19. okt. 2022 15:26