Helt nytt IT-kurs fra Helpdesken

UiOs helpdesk er inne i en satsing på opplæring og kurs. I februar dukker det opp et helt nytt kurs i katalogen, nemlig kurs om IT-sikkerhet for oss alle. 

Viktig med opplæring

UiO Helpdesk tar imot henvendelser fra hele UiO. – Vi hjelper gjerne, sier Leon Joachim Buverud De Backer, som jobber på helpdesken. – Men det er også viktig for oss å øke IT-kompetansen til brukerne. Det blir enklere å bruke både programmer og andre IT-løsninger, og man føler seg mer trygg i egen IT-bruk. Derfor setter vi opp en rekke kurs hver måned. Bare følg med på kurssiden vår, oppfordrer De Backer.

Helt nytt kurs i februar

Og nå i februar stiller helpdesken med et helt nytt kurs om IT-sikkerhet. Men det er ikke IT-sikkerhet slik vi ser det på film, der spesialistene kjemper mot klokka i hackerangrep og skriver kode så tastene spretter. Dette handler om IT-sikkerhet for folk flest, nemlig hvordan vi alle kan opptre trygt på nett og i situasjoner der man blir bedt om å oppgi passord eller personlige opplysninger.  

IT-sikkerhet på alle nivåer

– Vi har alle et ansvar for sikkerheten på UiO. Det vi vet at ofte skjer, er at folk klikker på lenker i svindel-e-post og ender opp med å oppgi passordet sitt til svindlere. I kurset vi nå setter opp, lærer du å kjenne igjen svindel-e-post og falske lenker, og du får tips om hvordan bør opptre i situasjoner der du er usikker. I tillegg lærer du om passordsikkerhet og hvordan du lager gode og trygge passord – som du greier å huske. På kurset får du også påfyll med informasjon om annet du kan gjøre eller ha i bakhodet i hverdagen for å bli en trygg og sikker IT-bruker, avslutter DeBacker. 

Også kurs om Zoom, Teams og RT

Februar-katalogen for helpdeskens kurs inneholder også kurs i Zoom og Teams. Både Zoom og Teams har blitt uvurderlige verktøy under pandemien, og vi vil alle fortsette med å bruke dem også nå når vi er på vei tilbake til campus og også fysiske forelesninger. Kurs i RT (Request Tracker, UiOs system for henvendelsesoppfølging) blir det også. RT er mye i bruk for å holde orden på henvendelser som kommer inn til forskjellige kontaktpunkter på UiO, så det er nyttig med kurs både for gamle og nye brukere. 

Full oversikt

Helpdesken har en egen kursside med informasjon om kurs og tidspunkter, samt påmelding til kursene. På kurssiden finner du også en oversikt over helpdeskens e-kurs, altså opplæringsvideoer som du kan se akkurat når det passer deg.

Helpdesken sender også ut et månedlig nyhetsbrev med informasjon om kursene. Vil du abonnere på nyehetsbrevet?

Publisert 2. feb. 2022 12:17 - Sist endret 27. mai 2023 21:38