English version of this page

Nå blir det enklere med universell utforming i Canvas

UiO har nå lansert Anthology Ally, et støtteverktøy i Canvas som hjelper forelesere med å gjøre undervisningsmateriale mer tilgjengelig for alle studenter.

UiO satser på universell utforming

Innføringen av støtteverktøyet Anthology Ally er et ledd i UiOs satsing på universell utforming (også kalt uu). Verktøyet identifiserer vanlige uu-brudd og gir veiledning for hvordan de kan rettes. Dette forenkler arbeidet med å tilgjengeliggjøre undervisningsmateriale, som kan bidra til at flere studenter føler seg ivaretatt. Verktøyet gir også studenter alternative formater for tilgjengelig innhold.

Gjør jobben med universell utforming enklere

bilde som viser uu-feil med henvisning til tips om hvordn a problemet kan korrigeres

– Det er ofte vanskelig for mennesker å oppdage uu-brudd. De andre verktøyene bruker et teknisk språk som er vanskelig å forstå. Med Ally får man en automatisert vurdering av innholdet og en trinnvis og enkel veiledning for å rette feilene, sier Joseph Corbin ved Seksjon for digitale tjenester.

– Du får god feedback underveis, samtidig som man kan lære mye om universell utforming på en morsommere måte. Nå har vi et verktøy vi tenker at vil bli mye brukt.

Joseph påpeker at verktøyet ikke er en 100%-løsning enda, og at det ideelle hadde vært helautomatisk retting av feil. Samtidig mener han at det ikke lenger er en unnskyldning å si at uu er for vanskelig å forholde seg til.

Målbar forbedring

Admin-brukere på fakultet og institutt kan se i rapporten over tid hvor mange brudd det er og om antall brudd har gått opp eller ned. På den måten kan Ally brukes til å måle forbedringer i arbeidet med universell utforming. Statistikken kan ses ned til emnenivå.

– Målet er at vi hele tiden må forbedre oss, sier Joseph. I løpet av høstsemesteret 2023 har vi som mål å ha 50% færre uu-brudd i Canvas-rom.

Bilde av alternative formater en fil kan lastes ned i

Alternative formater

En av fordelene med det nye verktøyet er at det også tilbyr studenter alternative format. Med alternative format kan flere studenter med ulike behov delta i undervisningen. Ally kan for eksempel lage lage lyd- og punktskriftalternativer for personer med nedsatt syn. Det er også mulig å justere skriftstørrelse, kontrast og farge på publiserte filer i Canvas.

Mer om universell utforming på UiO

Se våre ressurssider om universell utforming

Publisert 26. okt. 2023 11:04 - Sist endret 28. okt. 2023 09:28