Autotekst kan nå brukes direkte i Panopto

Autotekst, det UiO-utviklede KI-verktøyet som kan overføre tale til tekst, er nå integrert i Panopto. Teksting av undervisningsvideo er nå enklere enn noensinne.

Bilde av grensesnittet i Panopto når man bruker Autotekst til teksting.

Autotekst i Panopto. Her blir tidligere IT-direktør Lars Oftedal introdusert av Dagfinn Bergsager. Tekstingen er automatisk.

Kravene som blir stadig enklere å oppfylle

Lovverket krever at all undervisningsvideo skal være tilgjengelig og følge standardene for universell utforming. Det betyr at videoen må tekstes. Tidligere var det svært tidkrevende, men nå kan tekstingen gjøres unna på en brøkdel av tiden. IT-avdelingen på UiO har utviklet Autotekst, vårt eget verktøy for transkribering av tekst, og etter at Autotekst begynte å bruke KI-teknologien Whisper, går tekstingen virkelig unna.

Nå er Autotekst blitt en del av Panopto på UiO. Panopto brukes blant annet til å ta opp video til bruk i undervisningen, og inneholder en egen funksjon for teksting. Problemet er at tekstingen i Panopto ikke blir god på norsk. Når Autotekst nå er integrert, er automatisk høykvalitetsteksting på norsk, også fra tale med dialekt, bare et par klikk unna.

Teksting av én video eller alle i en mappe

Når du har video i Panopto, enten en hel forelesning eller en videosnutt du har lagd til studentene, kan du velge å få Autotekst til å tekste kun den ene videoen. Men hvis du ofte produserer videoer, er det enklest å gjøre innstillingen rett på mappen du har videoene i, for eksempel emnemappen i Panopto som vises i Canvas. Da blir alle videoer du legger i mappen fra det tidspunktet, automatisk tekstet. Teksten blir lagt direkte på videoen, så du trenger ikke å tenke på tekstfiler som må plasseres riktig eller annet som gjør teksting vanskelig.

Selv om Autotekst leverer svært god teksting både på norsk, engelsk og en rekke andre språk, er det alltid lurt å se gjennom resultatet. Rettelser kan du gjøre direkte i Panopto.

Nytt om funksjoner i Autotekst

Og det har kommet nye funksjoner i Autotekst. Fra i dag (13.11.23) er det ute en ny versjon av Autotekst som støtter samtidig opplasting av flere filer (multiple upload). Det betyr at hvis du har videoer som ikke er i Panopto, kan du nå laste opp flere flere av dem samtidig. Denne funksjonen er svært nyttig og har vært etterspurt blant annet for å gjøre det enkelt å få tekstet videoer man har liggende fra tiden før Autotekst ble tatt i bruk. Den nye versjonen har også forbedret ytelse, slik at tekstingen vil gå raskere enn tidligere.

Utviklerteamet på IT-avdelingen jobber også med å forbedre læringsinnholdet som KI-teknologien i Autotekst bruker. Så langt har Autotekst brukt standardspråkmodellen fra OpenAI, men nå er snart Nasjonalbibliotekets egen Whisper-språkmodell klar til testing og senere bruk. Denne modellen kan gjøre transkribering og teksting av norsk enda bedre, særlig når talespråk en norsk dialekt og nynorsk er transkriberingsspråk. IT-avdelingen ønsker å gjøre det mulig å velge hvilken av språkmodellene som skal brukes til transkripsjon, og de ser også på muligheten for at Nasjonalbibliotekets Whisper blir standardvalget for transkripsjon til nynorsk.

Om Autotekst

Autotekst er et tekstingsverktøy som er utviklet ved IT-avdelingen på UiO. Verktøyet benytter seg av KI-teknologien Whisper (KI = Kunstig intelligens), og gir svært gode transkripsjoner og teksting på norsk, også norsk med dialekt. Bruken av KI sendte kvaliteten på automatisk teksting rett til værs og det er beregnet at UiO sparer ca 20 000 000 kroner hvert år på å bruke Autotekst med KI sammenlignet med løsningen som var i bruk tidligere.

Utvidet bruk av automatisk teksting

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) er også opptatt av at teksting av undervisningsvideo og kravene til universell utforming. Et av de stor spørsmålene det er ventet avklaring på derfra før årsskiftet, er hvilke typer undervisningsvideo som kan regnes som universelt utformet når de er automatisk tekstet uten menneskelig gjennomsyn/redigering. Alle signaler IT-avdelingen har mottatt så langt, tyder på at denne typen teksting med Autotekst, normalt vil bli regnet som godt nok for forelesningsopptak.

Det vil bety at undervisere og undervisningsassistenter ikke lenger trenger å se gjennom timevis med automatisk tekstet forelesningsvideo. En slik godkjenning av Autotekst-teksting vil spare UH-institusjonene svært mye tid og ressurser.

Muligheter for flere

Panopto er tatt i bruk bredt i sektoren, og alle som i tillegg bruker Autotekst, kan få Autotekst bygd inn i Panopto for enkel, automatisk teksting. Pr. 1. november det hele 27 institusjoner som har avtale med UiO om bruk av Autotekst, og sammenkoblingen mellom Panopto og Autotekst blir nå en tilleggspakke de kan bestille.

Autotekst, både med og uten tilleggspakke for sammenkobling med Panopto, kan også bestilles av de som ennå ikke er i gang med automatisk transkripsjon og teksting. Det er ventet at anbefalingene fra HK-dir gjør at automatisk transkripsjon uten menneskelig ettersyn kan regnes som oppfyllelse av krav om universell utforming for noen typer video, blant annet for de fleste forelesningsopptak. I så fall vil et støtteverktøy som Autotekst, særlig sammen med Panopto, være viktig for å komme a jour med teksting av undervisningsvideo i sektoren.

IT-avdelingen vil om kort tid åpne for bestilling av Panopto-Autotekst-integrasjonen. Hvis du vil bli kontaktet når vi åpner for bestilling, så send en e-post til

ffu-kontakt@usit.uio.no

Se alle som har avtale om bruk av Autotekst

• Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo