Fornøyde brukere
De fleste av de som har vært i kontakt med IT-brukerstøtten vurderer tjenesten positivt. Mange gir uttrykk for at henvendelser blir besvart i løpet av rimelig tid, at oppfølgingen er god, og at de får den hjelpen de trenger. Ansatte og studenter opplever i hovedsak å ha tilgang på de IT-tjenestene de trenger i arbeids- og studiehverdagen, og at de har den nødvendige kompetansen for å bruke tjenestene. I en tid hvor datasikkerhet er et stadig mer aktuelt tema, er det også svært positivt at IT-tjenestene oppleves som sikre og trygge å benytte.
Forbedringsområder
Et av områdene for forbedring er kommunikasjonen rundt hvor man skal henvende seg for IT-brukerstøtte for de forskjellige IT-tjenestene. Universitetet har valgt å satse på å tilrettelegge for IT-brukerstøtte via digitale flater, og vil fortsette med det i den nye IT-organisasjonen. Deler av organisasjonen har prøvd ut Zoom som kanal for brukerstøtte, og så langt er erfaringene gode.
Når det gjelder IT-tjenestene er det største forbedringspotensialet i informasjon og kommunikasjon omkring det eksisterende tilbudet. Det er ønskelig med bedre veiledninger i bruk av AV-utstyr, etter tilbakemeldinger på at utstyret er vanskelig å bruke, i tillegg til at veiledninger, kurs og opplæring for ansatte og studenter ikke er tilfredsstillende.
Veien videre
Underdirektør for IT-brukerkontakt og -servicesenter, Petter Bjørbæk, sier at selv om 73 % av brukerne er fornøyde, er det fortsatt en ganske stor gruppe som ikke er fornøyd med tilbudet til IT-avdelingen. Dette er noe hans underavdeling har fokus på og jobber med nå. En annen viktig ting når det gjelder brukerundersøkelsen er å få opp antall respondenter for å få et bedre grunnlag for å forstå brukernes behov på UiO.
En arbeidsgruppe som har analysert undersøkelsen anbefaler følgende prioriterte områder for IT-avdelingen fremover:
- Tydeligere og bedre informasjon om IT-tjenester og IT-hjelp ved UiO.
- Bedre veiledninger i bruk av AV-utstyr på møte-, undervisnings- og kollokvierom.
- Tilbud om kurs og opplæring for studenter og ansatte i bruk av sentrale IT-tjenester og -utstyr.
- Mer bruk av Zoom og chat for IT-brukerstøtte.
Vil du vite mer:
Les rapport om resultatene fra brukerundersøkelsen
Les mer om resultatene av brukerundersøkelsen
Les mer om brukerundersøkelsen