Globalt sendes det enorme mengder spam og svindelforsøk på e-post. Forskjellige aktører estimerer at mellom 40% og 80% av all e-post som sendes er uønsket hos mottakeren.
UiO kan ikke alltid bruke de samme teknikkene som andre virksomheter for å filtrere ut uønsket e-post, fordi:
- Våre e-postadresser ligger åpent på ansattpresentasjoner på nett
- Dette betyr at det er mulig å hente ut lister over alle e-postadresser som er tilknyttet UiO, og dette misbrukes av aktører som sender uønsket e-post. I tillegg brukes lederes personpresentasjoner til å lage det som ofte kalles direktørsvindel, hvor avsender utgir seg for å være en leder som for eksempel trenger hjelp med å kjøpe gavekort. Siden vi er statsansatte og skal være tilgjengelig for andre på UiO og offentligheten, skal også e-posten vår være tilgjengelig, så dette kan vi ikke gjøre noe med.
- Ansatte ved UiO jobber med veldig mye forskjellig
- Dette betyr at vi ikke kan bruke så strenge regler i vårt spamfilter som mange andre virksomheter. Et vanlig eksempel er at vi ikke kan blokkere e-post som inneholder ordet «viagra», fordi vi har ansatte som forsker på nettopp det.
- UiO har en åpen og liberal politikk og skal ikke drive med sensur
- Dette betyr at vi som standardinnstilling velger å heller slippe gjennom en e-post for mye enn en for lite. Du har likevel muligheten til å stramme inn på dette selv. Se veiledning under.
- Grensen mellom seriøse og useriøse tidsskrifter er vanskelig å definere
- Både seriøse og useriøse vitenskapelige tidsskrifter sender e-post til universitetsansatte. Det er en vanskelig jobb å vurdere hvilke tidsskrifter UiOs ansatte ønsker å få e-post fra. Her kan personlige preferanser også variere. Det er derfor ikke vår politikk å sperre enkelttidsskrifter fra å sende e-post til UiO.
- Avsendere av uønsket e-post videreutvikler sine metoder
- Svindelforsøk og annen spam har en stor industri bak seg. Så fort en ny metode tas i bruk for å forhindre uønsket e-post, dukker det opp nye metoder for å omgå den.
Hva du kan gjøre
UiO arbeider kontinuerlig med å forbedre filtrering av uønsket e-post, men det er også ting du som bruker kan gjøre.
- Se over dine personlige spam-innstillinger. Se veiledning for egne spaminnstillinger.
- Vær sikker på at du kan skille legitim og uønsket e-post UiO-CERT har tidligere laget og publisert videoer med nyttige tips om falske e-poster, samt hvordan du kan kjenne dem igjen. Se UiO-CERT sine videoer om hvordan du kan kjenne igjen spam og svindel-e-post.
- Blokker avsendere direkte i Outlook. Se Microsofts veileder for å blokkere avsender.
- Slett uønsket e-post, helst uten å åpne dem. Send aldri svar på slike meldinger, og aldri klikk på lenker i uønsket e-post. Det kan fortelle svindlere at din e-postadresse er ekte og verdt å satse på.
- Rapporter uønsket e-post, spesielt gode svindelforsøk. Da vil UiO-CERT følge opp med skadebegrensende og forebyggende tiltak. Du hjelper altså til med å beskytte andre, og med å begrense mengden uønsket e-post som slippes inn til UiO i fremtiden. Les om hvordan du rapporterer svindelforsøk.