Stadig flere tar i bruk Vortex som publiseringsløsning

I disse dager kommer det til tre nye deltakere i samarbeidet om nettsider og publiseringsløsning: Norges idrettshøgskole (NIH), Universitetet i Agder (UiA) og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) begynner å bruke UiO-utviklede Vortex og de tilknyttede systemene til nettsidene sine.

Tre kvinner utenfor Ole Johan Dahls hus på Blindern

De nye deltakerne i samarbeidet om nettsider og publiseringsløsning. Fra venstre Kristin Marie Skaar (UiA), Erika Bruun (AHO) og Heather Campbell (NiH). Foto: Lin Stensrud

Ønsker de nye deltakerne velkommen til samarbeidet

– Dette er noe vi har jobbet med en stund, og nå er vi glade for å ønske velkommen til tre nye samarbeidspartnere. Fra før består samarbeidet av oss på UiO, Høgskolen i Molde, Høgskolen i Østfold og Høgskolen i Innlandet. Når vi nå får tre nye deltakere, åpner det for nye muligheter, forteller Tomm Eriksen, seksjonssjef i Seksjon for design og brukeropplevelse ved IT-avdelingen på UiO.

Forrige utvidelse var i 2021 da HINN (Høgskolen i Innlandet) ble med. – Det er en spennende prosess å innlemme nye deltakere. De skal ha nye nettsider, design skal utvikles, innholdet skal på plass, publisister skal få opplæring og de tilknyttede systemene som TP, Kada, Mine studier og integrasjoner mot en rekke sektorløsninger skal tas i bruk. Og siden vi utvikler publiseringsløsningen og systemene her på Universitetet i Oslo, blir de nye deltakerne også med i samarbeidet om den videre utviklingen av løsningene. Vi holder jevnlig kontakten, og møtes fysisk to ganger i året for å utveksle erfaringer og diskutere veien videre, fortsetter Eriksen.

Et positivt sektorsamarbeid

UiOs nye IT-direktør Gard Thomassen er også fornøyd med at samarbeidet om nettsider og publiseringsløsning utvides. – Jeg er stolt og glad for at stadig flere blir med. Det viser at sektorsamarbeid også på dette området er mulig og nyttig, og at det er mye vi kan gjøre mer kosteffektivt og bedre når vi gjør det sammen, enn om vi skulle gjøre det hver for oss, slår IT-direktøren fast.

Allerede i gang

Arbeidet med det nye nettstedet til NIH begynte allerede i mai. UiA begynner i september og AHO kommer etter i april 2024. På IT-avdelingen på UiO er det to tverrfaglige nettstedteam som fordeler prosjektene mellom seg.

Ingvild Sollund er prosjektleder på IT-avdelingen. – Alle nettstedene skal ha informasjonsarkitektur og design. Dette må tilpasses behovene og identiteten til de forskjellige institusjonene. Vi har jo utført mange slike prosjekter tidligere, men det er alltid spennende å samarbeide med en ny organisasjon og se hvordan de tenker om nettstedet sitt når det skal bli nytt. De som nå skal ta Vortex i bruk, skal også ha egne innføringsprosjekter hos seg, der de vurderer hvilken informasjon de vil overføre fra gammelt system og hva de skal lage på nytt. Her blir det mye godt arbeid og samarbeid, sier Sollund.

Gleder seg til nye nettsider

Representanter for alle i samarbeidet om nettsider og publiseringsløsning er samlet til seminar i Oslo den 7. juni. Her er også Erika Bruun, kommunikasjonsrådgiver med ansvar for AHOs nettsider, Kristin Marie Skaar, seksjonsleder for kommunikasjon og kunnskapsformidling ved UiA og Heather Campbell, seniorrådgiver og nettredaktør ved NiH. De tre gleder seg til nye nettsider.

– Vi har et godt samarbeid med IT-avdelingen på UiO og er godt ivaretatt. Vi er en relativt liten høyskole med få ressurser til arbeid med nettstedet, og da er det ekstra viktig for oss å ha et publiseringssystem som kan tilpasses til oss og er skreddersydd for UH-sektoren, sier Campbell.

Skaar, fra UiA, er også fornøyd med verktøyenes tilpassing til bruk i sektoren: – Her får vi akkurat det vi trenger, med tilpassede maler og integrasjoner og alt. Prosessen med overgang til nytt system ser ryddig ut, så dette blir bra. Også samarbeidsaspektet ved dette er viktig for oss på UiA. Det er trygt å stå sammen, og utveksling av kunnskap og erfaringer er en drivkraft både her og i andre samarbeid vi deltar i, fortsetter Skaar.

For Bruun og AHO blir det godt å få en full overhaling av nettstedet. – Vi skal gå gjennom gammelt innhold og skape nytt og flott innhold som virkelig viser fram høyskolens virke. Og vi får nytt design. Det er svært viktig for oss som driver med design at nettsidene ser bra ut, og det skal vi få til nå. Og for oss, som for de andre, er samarbeidet viktig. Vi kan påvirke utviklingen av verktøyene og også dra nytte av kunnskapsutvekslingen på seminarene. Vi gleder oss, avslutter Bruun.

Hvorfor Vortex?

Vortex har vært UiOs publiseringsløsning i 14 år. Gjennom hele levetiden har samarbeidet med brukerne vært en rød tråd. – Det er brukernes ønsker som hele tiden driver oss videre, sier Eriksen fra Seksjon for brukeropplevelse.

Løsningen har i dag en rekke spesialiserte maler, for eksempel for studiesider, der informasjon fra timeplanleggingssystemer og felles studentsystem legges inn automatisk.

Personsøket på nettsidene henter informasjon rett fra personalsystemet, og tilganger styres gjennom grupper og tilhørigheter fra brukeradministrasjonen. Vortex har også integrasjoner mot flere enn ti sektorsystemer, blant annet Cristin, FS og Canvas.

Annet som er verdt å nevne er bred støtte for multimedialt innhold, full versjonshistorikk, søppelkasse med oppbevaring i 60 dager, flytting av innhold uten at lenker brytes og svært brukervennlig redigering av nettsider.

I dag er det ca. 30 større nettsteder som bruker Vortex, fra UiO med sine over en million nettsider, til så forskjellige institusjoner som Avdeling for Digital Helseforsking ved Oslo Universitetssykehus og Senter for digitalt liv Norge.

De fleste nettstedene tilhører UH-institusjoner, og alle har eget design.

Kontaktinformasjon

Hvis du har lyst til å høre mer eller har spørsmål om samarbeidet om nettsider og publiseringsløsning, ta kontakt med Tomm Eriksen.

Publisert 8. juni 2023 11:22 - Sist endret 7. des. 2023 07:40