- Hvis du allerede har satt opp tofaktorautentisering med app, er selve tofaktorautentiseringen bare å trykke på "Godkjenn" på telefonen". På denne siden får du en gjennomgang av en slik godkjenning.
- Lurer du på hvor du kan møte krav om tofaktorautentisering på UiO? Les veiledningen Hvor møter jeg tofaktorautentisering på UiO
- Har du ikke gjort klar på forhånd, kan du sette opp når du får varselet "Trenger mer informasjon"
På din datamaskin
Når du logger på en tjeneste som bruker tofaktorautentisering på UiO, og du allerede har logget inn tidligere eller har satt opp tofaktorautentisering på forhånd, vil du få opp vinduet Godkjenn påloggingsforespørselen med et tall.
Bekrefte pålogging med din mobiltelefon
Når vinduet Godkjenn påloggingsforespørselen dukker opp, får du samtidig et varsel på mobiltelefonen din. Dersom det er du som er i ferd med å logge deg på en tjeneste, sjekker du at forespørselen kommer fra rett applikasjon/tjeneste på din mobiltelefon og bekrefter påloggingen med å skrive inn tallkode og klikker på Ja.
VIKTIG: Hvis du ikke har forsøkt å logge på en tjeneste med tofaktorautentisering, skal du avslå forespørselen ved å klikke Nei, det var ikke meg. Da kan det hende at passordet ditt er på avveie, og du bør kontakte IT-sikkerhetsgruppen på UiO, UiO CERT på cert@uio.no.
Ring oss
Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.
Telefonnummer: 22 84 00 04
Send inn sak til oss
Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.
Gå til e-postBook et videomøte over Zoom
Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.
Book et videomøte