Verifisere person i Gjestetjenesten

Hvordan du verifiserer, eller identifiserer, gjester.

Hvorfor verifisere?

Universitetet har behov for å vite hvem folk er hvis de skal ha tilgang til våre IT-tjenester, og at de er den personen de utgir seg for å være. Derfor er vi avhengig av å verifisere identiteten til våre gjester.

En av de viktigste grunnene for å verifisere identiteten til personer som skal ha IT-tilgang er for å ivareta IT-sikkerheten. Se LSIS kapittel 9 for mer detaljer om dette.

Noen eksempler:

  • En person kan utgi seg for å vere en annen, og med det få tilgang til forskningsdata eller andre data som de ikke skulle hatt tilgang til.
  • Noen kan bli invitert inn, men det viser seg at mottaker bruker tilgangen til spam.
  • To personer med samme navn har blitt forvekslet. En identitetssjekk vil oppklare dette.
  • Flere tjenester har krav til sterk autentisering. Ett av kravene for å oppnå sterk autentisering er at personen blir identifisert.

Hvem må verifiseres?

Alle personer må verifiseres, men det er noen personer som kan bli automatisk verifisert:

  • Folk som identifiserer seg gjennom ID-porten (for eksempel med BankID). Vi stoler på fødselsnummer fra ID-porten, så disse blir automatisk verifiserte.
  • Folk som logger på med sin Feide-bruker, enten fra UiO eller andre institusjoner, og som har et verifisert fødselsnummer derfra. Vi stoler på fødselsnummer som andre institusjoner allerede har verifisert.

Per nå verifisererer vi ikke identiteter fra EIDAS eller EduGain. Så alle som ikke har Feide-bruker eller kan bruke ID-porten må verifiseres manuelt.

Hvordan verifisere?

Det viktigste med en verifisering:

  • Er du sikker på at det er riktig person som har registrert seg?
  • Er du sikker på at identiteten er riktig?

Dette kan gjøres på ulike måter:

Verifisering ved fysisk oppmøte

Dette er den foretrukne måten å verifisere personer.

  • Sammenlign bildet på passet eller id-kortet. Tilhører kortet denne personen?
  • Sammenlign passnummeret eller id-nummeret med det som er registrert i Gjestetjenesten. Stemmer identiteten?

Hvis ja på begge, kan du trykke på Bekreft.

Verifisering digitalt

Digital verifisering er vanskeligere, ettersom det er enklere for uvedkommende å forfalske sine detaljer.

  • Hvis du allerede kjenner personen godt og har allerede tett kontakt:
    1. Ha en videosamtale der du får sett personen og pass/id-kort
    2. Verifiser personen på samme måte som ved fysisk oppmøte
  • Hvis du ikke kjenner personen fra før:
    1. Kontakt CERT for anbefalinger for hvordan verifisere. Rutinene for verifisering i slike tilfeller endres fortløpende.
Publisert 12. juni 2023 13:59 - Sist endret 12. juni 2023 13:59