Hva skjer når kvoten er full?
Når du har brukt 95% av kvoten får du beskjed. Slett straks unødvendige e-poster slik at du ikke risikerer å bruke 100%. Se ryddetips. Hvis du bruker 100 % av kvoten din, blir alle nye e-poster avvist umiddelbart. Når e-post avvises sendes det en beskjed i retur til avsender om at e-posten ikke kunne leveres pga. full kvote.
Kvoter
Studenter
Student-brukere vil automatisk få 2 GB i e-postkvote.
Ansatte
Om brukeren din er registrert som ansatt vil du automatisk få 25 GB i e-postkvote.
Andre
Brukere som ikke er ansatte eller studenter, f.eks. gjestebrukere og ekstern tilknyttede, vil få 5 GB i e-postkvote om ikke noe annet er spesifisert i en egen driftsavtale.
Utvidelse av kvoten
Å lagre store mengder e-post er kostbart og øker UiOs klimaavtrykk, så man er restriktive med å godkjenne søknader om økt kvote for lagring av e-post. Det er kun spesielle faglige hensyn som kan rettferdiggjøre en utvidet e-postkvote på UiO.
Studenter: Fagansvarlig for studenten må sende en skriftlig søknad om utvidelse av kvoten til postmaster-kontakt@usit.uio.no.
Ansatte: Ansatte som av tjenestemessige hensyn har behov for en utvidelse av kvoten sin i e-postsystemet kan sende en søknad med begrunnelse til postmaster-kontakt@usit.uio.no. Postmaster vil fortrinnsvis aktivere en arkivløsning framfor å utvide kvoten.
Andre brukere kan sende en begrunnet søknad til postmaster-kontakt@usit.uio.no for å be om økt kvote.
Teknisk informasjon
Alle studenter og ansatte ved UiO har en person-oppføring i Cerebrum, som igjen kan ha én eller flere brukerkontoer. En person som både er student og ansatt kan f. eks. ha én bruker med student-tilknytning og én bruker med ansatt-tilknytning. E-postkvotene settes ut fra tilknytningen på brukerkontoene, ikke på hvilken tilknytting personoppføringen har.
Studenter vil automatisk få oppdatert student-tilknytningen sin både på personoppføringen og brukerkontoen.
Ansatte må få ansatt-tilknytningen lagt til på brukeren sin av lokal administrasjon/IT.