Ansatte kan ikke videresende e-post
UiO ønsker å skape et større skille mellom den e-posten du bruker som ansatt ved UiO og den e-posten du bruker privat eller hos annen arbeidsgiver. Dette gjelder spesielt de som bruker en ekstern e-post-konto fra eksempelvis gmail.com eller annen arbeidsgiver, og som automatisk videresender UiO-e-post til den eksterne adressen.
Den nye regelen er lagt inn i reglement for elektronisk kommunikasjon og det du som ansatt må følge er:
Det er forbudt for alle ansatte ved UiO å aktivere funksjonalitet for automatisk videresending som fører til at UiO-relatert e-post videresendes til en ekstern e-postleverandør.
Studenter kan fortsette som tidligere, med mindre de også er ansatte. Vi endrer ikke reglene for studenters bruk av e-post.
UiO må ha kontroll på personopplysninger
Som ansatt, enten vitenskapelig eller teknisk/administrativ, er det sjanse for at du i ditt arbeid fra tid til annen behandler personopplysninger eller sensitive personopplysninger. UiO må ha kontroll på disse opplysningene for å sikre at personvernet ivaretas. Dersom din e-post automatisk videresendes ut av UiO sitt e-post-system kan vi ikke garantere for at personopplysningene behandles sikkert i alle ledd, og det vil gjøre det vanskeligere å håndtere eventuelle avvikssaker.