Feilsøking av problemer med Exchange

Generelt

  • Pass på at klientprogramvaren er oppdatert:
    • Windows: minst outlook 2013.
    • Linux: de til enhver tid støttede versjoner av fedora har versjoner av Evolution / Thunderbird som skal fungere.
  • Bruk alltid primær e-postadresse i oppsettet,  ikke brukernavn@mail.uio.no
  • Pass på at klientprogramvaren er satt opp med fornuftig protokoll mot Exchange:
    • Outlook: EWS (Exchange Web Services)
      • Autodiscover skal gi fornuftige verdier
    • Mail.app: EWS (Exchange Web Services)
      • E-postadresse og tjenernavn må ofte fylles ut manuelt. Bruk mail.uio.no som tjener
  • Rydd opp i gamle kontoinnstillinger
    • Hvis du fjerner gamle kontoer, pass på at det ikke er noen lokale mapper som blir borte.
  • La klientene bli ferdig med en første sync.
    • Mail.app: start Activity, se at den ikke står og gjør noe.

Klienten godtar ikke passordet

  • Sjekk at bruker ikke er låst ute av UiO-AD
    • I powershell net user /domain <brukernavn>: Se at feltet Account active er satt til Yes. Hvis det er satt til Locked eller No, vil man ikke få logget inn mot AD (Exchange bruker AD for auth).
    • For å låse opp: Unlock-uio-ad-account brukernavn.
    • Hvis status er No, har man som regel en karantene i cerebrum: bofh> quarantine show account <brukernavn> eller så har man nylig fått fjernet en karantene uten at dette er spredd til AD enda.
  • Sjekk at passord er oppdatert fra Cerebrum til AD:
    • net user /domain <brukernavn>: Feltet Password last set bør stemme relativt godt overens med når du ser passordbytte i cerebrum: bofh> user history <brukernavn>.

MacOS

Pass på at OS-et er oppdatert, vi støtter kun de to siste versjonene av operativsystemet.

Gjentakende problemer i mail.app:

Mail.app godkjenner ikke passordet

Får ikke flyttet e-post mellom mapper 

  • Se at Mail.app er ferdig med første sync:
    • Start Window > Activity.
      • Se at den ikke holder på med noe.
      • Klikk deg gjennom alle mappene i e-postboksen.
    • Hvis ting fremdeles henger, start Mail.app på nytt.
Publisert 19. jan. 2015 14:02 - Sist endret 12. nov. 2021 12:49