Generelt
- Pass på at klientprogramvaren er oppdatert:
- Windows: minst outlook 2013.
- Linux: de til enhver tid støttede versjoner av fedora har versjoner av Evolution / Thunderbird som skal fungere.
- Bruk alltid primær e-postadresse i oppsettet, ikke brukernavn@mail.uio.no
- Pass på at klientprogramvaren er satt opp med fornuftig protokoll mot Exchange:
- Outlook: EWS (Exchange Web Services)
- Autodiscover skal gi fornuftige verdier
- Mail.app: EWS (Exchange Web Services)
- E-postadresse og tjenernavn må ofte fylles ut manuelt. Bruk mail.uio.no som tjener
- Outlook: EWS (Exchange Web Services)
- Rydd opp i gamle kontoinnstillinger
- Hvis du fjerner gamle kontoer, pass på at det ikke er noen lokale mapper som blir borte.
- La klientene bli ferdig med en første sync.
- Mail.app: start Activity, se at den ikke står og gjør noe.
Klienten godtar ikke passordet
- Sjekk at bruker ikke er låst ute av UiO-AD
- I powershell net user /domain <brukernavn>: Se at feltet Account active er satt til Yes. Hvis det er satt til Locked eller No, vil man ikke få logget inn mot AD (Exchange bruker AD for auth).
- For å låse opp: Unlock-uio-ad-account brukernavn.
- Hvis status er No, har man som regel en karantene i cerebrum: bofh> quarantine show account <brukernavn> eller så har man nylig fått fjernet en karantene uten at dette er spredd til AD enda.
- Sjekk at passord er oppdatert fra Cerebrum til AD:
- net user /domain <brukernavn>: Feltet Password last set bør stemme relativt godt overens med når du ser passordbytte i cerebrum: bofh> user history <brukernavn>.
MacOS
Pass på at OS-et er oppdatert, vi støtter kun de to siste versjonene av operativsystemet.
Gjentakende problemer i mail.app:
Mail.app godkjenner ikke passordet
- Sjekk at nøkkelringen har korrekte rettigheter:
- Start keychain access og sjekk rettighetene der.
- For maskiner som bytter på å være på wifi og fastnett, sjekk at det ikke henger igjen noen kerberos-ticketer.
Får ikke flyttet e-post mellom mapper
- Se at Mail.app er ferdig med første sync:
- Start Window > Activity.
- Se at den ikke holder på med noe.
- Klikk deg gjennom alle mappene i e-postboksen.
- Hvis ting fremdeles henger, start Mail.app på nytt.
- Start Window > Activity.