Microsoft 365 – tildeling av lisenser

Bakgrunn

På UiO kan alle bruke Office-programmene i MS365-pakken, som Word, Excel, PowerPoint, Teams med flere.

Ansatte har i utgangspunktet lisens som gir mulighet for å installere MS365-programmene på datamaskiner, telefon, nettbrett o.l. For å redusere utgifter og sikre at alle har den lisensen de har behov for, kan ansattes lisens endres til riktig nivå basert på bruk. En lisens med mulighet for å installere MS365-programmene, som du ikke bruker, kan bli endret til en lisens som gir mulighet til for bruk av MS365 online, gjennom nettleseren.

Alle studenter har lisens som gir mulighet for både installering og onlinebruk av MS365-programmene.

Type lisenser for ansatte

Ved UiO tilbys det to typer lisenser for ansatte:

Microsoft 365 A5 for faculty (standard)

Denne lisensen blir tildelt alle ansatte. Den gir deg mulighet til å installere MS365-programmene på opptil fem enheter (datamaskin, laptop, telefon eller nettbrett) og gir tillgang til standarporteføljen fra Microsoft.

Hvis du ikke bruker funksjonaliteten innenfor A5 eller bruker programmene kun online gjennom nettleser, blir lisensen din etter en tid endret til en Office 365 A1 for faculty-lisens (se nedenfor). Blir lisensen din endret, får du beskjed om det på e-post.

Office 365 A1 for faculty

Dette er lisensen du får hvis du ikke bruker eller installerer MS-365-programmer på en datamaskin, telefon eller lignede. Den gir deg full bruk av MS365 i online-versjon gjennom nettleseren. Den gir deg tilsvarende tjenester som A5-lisensen, men altså til online-versjonen av programmene. Sammen med denne lisensen tildeles i tillegg Microsoft Entra ID P2-lisensen som øker sikkerheten og oppfyller UiO-kravet om tofaktorautentisering ved pålogging.

Endret lisens

Har lisensen din blitt endre fra A5 til A1, og du likevel ønsker mulighetene A5 gir deg, kan du kontakte IT-hjelp. Har du andre spørsmål om MS365 og lisenser, kontakter du IT-hjelp.

Se kontaktinformasjon til IT-hjelp.

Type lisens for studenter

Studenter ved UiO får tildelt lisensen:

Microsoft 365 A5 for students use benefit

Lisensen gir tilgang til online-bruk av MS365 og til å installere MS365-programmene på opptil fem enheter. Studentene kan opprette, redigere og dele arbeidet sitt sømløst.

MS365 på UiO

For mer informasjon om bruk av MS365, se IT-tjenestesiden for MS365 på UiO.

Publisert 24. jan. 2024 16:12 - Sist endret 9. feb. 2024 13:58