Feilsøking av Teams for lokal-IT

Løsninger for tekniske problemer med Teams, spesielt installasjon og innlogging.

Generelt

Nedenfor er en oversikt over problemer vi har støtte for på ved UiO. Tilfeller som ikke er beskrevet under kan man finne veiledning for på Microsoft nettside for feilsøking av Teams. Ved behov for videre hjelp, og/eller for å få nye problemer dokumentert, ta kontakt med Windowsklient.

Installasjon i Software Center feiler

Der det er mulig bør man installere Office 365-pakken fra Software Center, som kommer med Teams. men der man har Office 2016/2019 kan man installere Teams (Machine-Wide Installer) fra Software Center.

Det kan være mange grunner til at en installasjon feiler i Software Center. For Teams (Machine-Wide Installer) er en typsk feil at følgende:

0x87D00324(-2016410844) = The application was not detected after installation completed.

Det kan skyldes diverse ting da Teams Machine-Wide Installer har diverse utfordringer ved oppgradering eller avinstallasjon når det har vært eldre versjoner installert. Her er noen tips og triks:

Gammel oppføring i Registry

Hvis det kommer opp et resultat for Teams her kan dette stoppe oppgradering:

Get-ItemProperty HKLM:\SOFTWARE\CLASSES\INSTALLER\Products\* | where ProductName -eq "Teams Machine-Wide Installer"

Slettes slik:

Get-ItemProperty HKLM:\SOFTWARE\CLASSES\INSTALLER\Products\* | where ProductName -eq "Teams Machine-Wide Installer" | Remove-ItemProperty -Force -Recurse

Installasjon var vellykket (i loggen) men er ikke oppgradert

Om man ser i installasjonsloggen så kan den si Teams Machine-Wide Installer -- Configuration completed successfully. Installasjonssciptet prøver å avgjøre om den skal kjøre en vanlig installasjon eller med parameterne 'REINSTALLMODE=vomus', 'REINSTALL=ALL' der ogrammet allerede er installert.

Hvis man prøver å installere over gammel versjon uten parametere, stopper installasjonen. Men i noen tilfeller skjer det ikke noe og man må installere uten disse. Det finnes ingen måte å avgjøre tilfeller hvor det A) finnes gammel versjon men B) det må installeres uten parametere.

  • Plassering:  C:\ProgramData\logs\Teams-MWI-Install.log
  • Bruk C:\Windows\CCM\CMTrace.exe for å lese loggen

Løsning: Finn frem til installasjonsfilen under C:\Windows\ccmcache og installer manuelt ved å starte Teams_windows_x64.msi.

Kjekt å vite

Når man installerer Teams enten via Office 365-pakken eller Teams Machine-Wide Installer-pakken, så legger det seg en fil under C:\Program Files (x86)\Teams Installer som heter Teams.exe (ja, den er 64 bit).

Når man starter denne filen installeres Teams i brukerprofilen til innlogget bruker (%LocalAppdata%\Microsoft\Teams\Update.exe). Når man oppdaterer Teams når man er inne i selve programmet, eller laster ned Teams.exe fra nett og starter den, så er det den lokale brukerprofilen for den spesifikke brukeren som oppdateres.

Derfor kan det også hende at man får beskjed av at Teams er utdatert, men det kan være Teams Machine-Wide Installer som er utdatert, ikke Update.exe for brukeren.

Å fjerne eller gi nytt navn til Teams-mappene under brukerprofilen kan hjelpe med diverse problemer:

  • C:\Users\brukernavn\AppData\Local\Microsoft\Teams

  • C:\Users\brukernavn\AppData\Roaming\Teams

  • C:\Users\brukernavn\AppData\Roaming\Microsoft\Teams

Snarvei finnes ikke på Skrivebordet etter installasjon fra Software Center

Fra og med mars 2022 installeres snarveien Microsoft Teams First Start i stedet for som snarvei i Startmenyen. Dermed løses dette problemet.

Dette er for ikke fylle opp med ikoner for programmer som installeres på Desktop.

Snarveien går til C:\Program Files (x86)\Teams\Teams.exe som lager en kopi av seg seg på brukerprofilen til bruker som starter filen. Den heter nå Update.exe og ligger under %LocalAppdata%\Microsoft\Teams\.

Hvis du installerer Teams via Software Center, men er logget inn via Remote Desktop, vil ikke snarveien bli opprettet. Remote Desktop gjør at installasjonsskriptet ikke kan få med seg hvem som er logget inn. 

Løsning: Åpne mappen C:\Program Files (x86)\Teams. Installer og start filen Teams.exe/Teams.

Teams sier "We're sorry - We've run into an issue"

Løsning 1:

  1. Avinstaller Teams via Software Center eller Control Panel.
  2. Installer på nytt og start Microsoft Teams First Start fra Skrivebordet, Startmenyen eller C:\Program Files (x86)\Teams\Teams.exe.

Løsning 2:

  1. Avinstaller Teams via Software Center eller Control Panel
  2. Slett mappen Teams disse stedene:
    • C:\Users\brukernavn\AppData\Roaming\Microsoft Teams
    • C:\Users\brukernavn\AppData\Local\Microsoft\Teams
  3. Åpne mappen C:\Users\brukernavn\AppData\Local\Microsoft\Teams og start Update.exe

Løsning 3:

  1. Lukk alle Office-produkter
  2. Åpne Settings > Account > Access work or school
  3. Fjern kontoen og legg til igjen (brukernavn@uio.no)

Teams sier "Teams needs an update"

Normalt sett vil Teams være oppdatert med nyeste installasjonspakken i Software Center. Hvis ikke det er gjort, vil denne meldingen vises.

Løsning: Trykk på Update Teams. En nettside åpnes opp og man kan laste ned siste versjon av Teams derfra. Start filen og Teams oppdateres og starter av seg selv. Du trenger ikke administratorrettigheter da dette legger seg på brukerprofilen til innlogget bruker.

Publisert 28. juni 2021 20:49 - Sist endret 21. des. 2022 14:19