English version of this page

Feilsøking av trådløse nettverk

Hvis du har problemer med å koble deg til det trådløse nettet på UiO, kan du ofte løse feilen selv.

Maskinen finner ikke det trådløse nettet

Sjekk at nettverkskortet ikke er deaktivert. På trådløse maskiner har man gjerne en egen knapp eller en tastekombinasjon for å skru nettverkskortet av og på. Om du ikke vet hvordan man gjør dette på din maskin, snakk med lokal IT eller kontakt leverandør.

Kan ikke koble til eduroam

Sjekk om trådløst nett fungerer i det hele tatt ved å koble deg på uioguest.

Er passordet/brukernavnet ditt gyldig?

  • Verifiser ved å logge på brukerinfo.uio.no.
  • Fungerer brukernavnet ditt på webmail, men ikke på eduroam, kan det være noe galt med oppsettet på maskinen din.

Legg inn ny profil med automatisk oppsett

Får koblet opp men får ikke internett-tilgang

  • Sjekk at du ikke har satt statisk IP-adresse eller feil navnetjenere/DNS.

Slett nettverket/nettverksprofilen

Feilsøking på datamaskiner

Windows

Microsoft: Feilsøking av Windows 10

Mac

Apple: Feilsøking av MacOS

Apple: Feilsøking av iOS

Linux

  • Hvis du bruker NetworkManager for å koble deg på, se i /var/log/wpa_supplicant.log om det kommer noe der. Kjører du wpa_supplicant manuelt, prøv å kjøre wpa_supplicant med -DD. 
  • NB! Deaktiver trådløsbiten til NetworkManager hvis du kjører wpa_supplicant manuelt, ellers kjører du to instanser av wpa_supplicant samtidig.

Kontakt

Hvis dette ikke hjelper, kontakt lokal IT-ansvarlig eller Houston for videre feilsøking.

Publisert 5. juni 2014 14:00 - Sist endret 9. juli 2024 13:56