Brukernavn og passord – bruk IT-tjenestene

De aller fleste IT-tjenestene på UiO er koblet sammen slik at du bruker samme brukernavn og passord til dem. Før du begynner å studere får du tilsendt et brukernavn på SMS. Når du har fått det, kan du lage deg et passord. I Passordtjenester lager du passord, og får nytt om du har glemt det eller hvis kontoen din er sperret. 

→ Gå til Passordtjenester

Når du har brukernavn og passord, kan du ta i bruk IT-tjenestene. Pass på at du lager deg et godt og sikkert passord. Merk deg at IT-tilgangene trekkes tilbake hvis du ikke har semesterregistrert deg eller ikke har betalt semesteravgift før fristen for dette utløper.

Passordet ditt må du endre én gang i året. Du får en påminnelse om dette på UiO-e-posten din, og du endrer passordet i Passordtjenester (lenket opp over). Hvis du ikke skifter passord innen fristen, blir kontoen din sperret. Du må da lage et nytt passord ved hjelp av en engangskode du får tilsendt på SMS, ved å velge Glemt passord i Passordtjenester (lenket opp over). Hvis du har glemt passordet ditt, gjør du det samme. Husk at du må ha riktig telefonnummer registrert i Studentweb for å få engangskoden til sendt til telefonen din. 

Problemer med innlogging?

Se tips om innlogging

Sikker pålogging på UiO – tofaktorautentisering

UiO innfører tofaktorautentsering som et sikkerhetstiltak. Det betyr at noen steder er det ikke nok å logge inn med brukernavn og passord, du må også bekrefte påloggingen med en faktor til, som regel i en app på mobilen. Du er sikkert allerede vant til å bekrefte med mobilen når du for eksempel logger inn i nettbanken, for eksempel.

→ Les om hvor du kan møte tofaktorautentisering på UiO

Vi anbefaler at du laster ned appen Microsoft Authenticator til mobilen din, og gjør klar til å bruke den med UiO-kontoen din.

→ Les veiledning om hvordan du kommer i gang med Microsoft Authenticator