En annen e-postadresse ser ut til å eie min UiO-konto

Har du prøvd å logge inn på en UiO-tjeneste, men blir møtt med en Microsoft-innlogging og en e-postadresse du ikke kjenner igjen?

 

Innloggingsvindu med ukjent e-postadresse

Hva har skjedd?

Dette er nesten alltid ufarlig. Den vanligste årsaken er at du har skrevet inn ‘ditt-brukernavn’ i stedet for ‘ditt-brukernavn@uio.no’ i innloggingsvinduet. Hvis det finnes en privat Microsoft-konto med samme brukernavn som ditt UiO-brukernavn, vil du kunne møte et vindu som på bildet over. Her er det en viktig forskjell som spiller inn:

  • Din UiO-konto hos Microsoft er ditt-brukernavn@uio.no.
  • Den andre kontoen kan være ditt-brukernavn@outlook.com eller tilsvarende, og er kun registrert hos Microsoft og ikke hos UiO.

Det er ingen kobling mellom disse kontoene, og du har ikke gjort noe som påvirker sikkerheten til din UiO-konto. Du kan fint logge på UiO-tjenester med ditt-brukernavn@uio.no.

Hvorfor kan dette skje?

Grunnen til at dette kan skje er at Microsoft leverer tofaktorautentisering for oss i innloggingsprosessen. Det gjør de også til mange andre, derfor må du skrive ‘ditt-brukernavn@uio.no’ for å fortelle Microsoft hvilken organisasjon brukernavnet ditt tilhører.

Dobbeltsjekk at dette er årsaken

Prøv å logge inn på UiO-tjenesten i en incognito-fane eller i en annen nettleser, og skriv kun inn ditt brukernavn og ikke @uio.no. Hvis du får samme resultat med ukjent e-postadresse, er det manglene @uio.no som er årsaken, og ingen skade er skjedd.


Hvis du er usikker på om kontoen din trygg, er det alltid lurt å bytte passord, og gi beskjed til UiO-CERT.
 

Publisert 5. jan. 2024 10:23 - Sist endret 11. jan. 2024 09:41