Jeg får ikke logget inn
Du logger inn i Canvas fra canvas.uio.no med ditt UiO-brukernavn og -passord. Det er krav om tofaktorautentisering for Canvas.
- Har du glemt eller mangler brukernavn eller passord? Finn ut hvordan du finner brukernavnet ditt eller setter nytt passord.
- Veiledning for førstegangsoppsett av tofaktorautentisering på UiO
Canvas virker ikke, funksjoner er borte eller noe ser rart ut
Dette kan enten skyldes selve nettleseren du bruker eller innstillingene dine for informasjonskapsler/personvern i nettleseren din.
Nettlesere:
Bruk helst Google Chrome eller Mozilla Firefox. Canvas støtter de to siste versjonene av Chrome, Firefox, Edge og Safari. Internet Explorer støttes ikke.
- Les mer om hvilke nettlesere du kan bruke sammen med Canvas
- Bruk www.whatismybrowser.com for å sjekke din nettleserversjon
Informasjonskapsler:
Feilen kan også skyldes innstillingene dine i nettleseren din. Åpne personverninnstillingene for nettleseren og sjekk at informasjonskapsler (cookies) for Canvas er tillat. Du kan evt tillate nettstedsporing ("cross-site tracking") for Canvas. Hvis ikke dette løser problemet røv en annen nettleser. Det er best å bruke Chrome eller Firefox.
- Bruk www.whatismybrowser.com for å sjekke om din nettleser tillater informasjonskapsler (cookies)
- Bruk www.whatismybrowser.com for å sjekke om din nettleser tillater nettstedsporing ("cross-site tracking")
Hvor er emnene mine?
Det tar opptil et døgn fra du har fått opptak til emner i StudentWeb til du får tilgang til dem i Canvas. Dersom du bare er meldt til eksamen i emnet, får du tilgang innen fem virkedager etter at fristen for å melde seg til eksamen gikk ut.
Du kan selv velge hvilke emner du vil ha på dashbordet ditt, såkalte favorittemner. Se veiledning her.
NB: Første gang du logger inn og bruker Canvas-appen (på mobil), vil du bli spurt om å velge favorittemner. Dette vil fjerne favorittmarkørene du tidligere har satt i desktop-versjonen (på PC/Mac), og dermed også dashbordet ditt. Dette skjer kun første gang du logger inn via appen. Emnene er fremdeles tilgjengelige, og kan favorittmarkeres på nytt ved å velge "emner" og deretter "alle emner". Alle markerte emner vil bestå etter dette.
Hvis du logger deg inn og emnene dine ikke dukker opp dashbordet eller du ikke får tilgang til materiale, kan årsaken være at emnet eller materialet ikke er publisert.
- Trenger du hjelp med dette? Kontakt studiekonsulenten eller læreren på emnet.
Jeg har byttet gruppe, men endringen vises ikke i Canvas
Hvis du bytter grupper i Studentweb, tar det noe tid før endringen blir synlig i Canvas. Hvis du ett døgn etter å ha meldt deg av en gruppe fremdeles ligger inne i gruppen i Canvas, må du ta kontakt med studiekonsulenten på emnet ditt.
Jeg får ikke sett forelesningsvideo i Video-menyvalget
Mange emner har automatisk visning av forelesningsvideo fra semestersiden i Canvas. Hvis du ikke får sett videoene, skyldes det som regel enten at du ikke har fått tilgang til mappen i semestersiden, innstillingene i nettleseren eller at du mister tilgangen underveis fordi en nettlesercookie har utløpt.
Mulige årsaker:
- Hvis du får beskjed om at du ikke har tilgang når du prøver å åpne Video-menyvalget, sjekk og evt innstillingene i nettleseren og refresh nettsiden.
- Hvis du logger inn i Canvas med FEIDE i stedet for Weblogin, kan du få beskjed om at du ikke har tilgang fordi du er logget inn ved not translated (%BACKEND%) når du prøver å se på forelesningsvidoene i Canvas. Du kan løse problemet ved å enten:
- Logge ut av Canvas, og logge inn igjen med Weblogin (dette er standardvalget på UiOs innloggingssider), eller
- Logge inn på uio.no med Weblogin før du går inn i Canvas
- Hvis du mister tilgang underveis i videoen, vil det som regel fungere dersom du laster inn siden på nytt (f5 eller ctrl+r på Windows, cmd+r på Mac).
Virker det likevel ikke, ta kontakt med studiekonsulenten på emnet.
Jeg får ikke åpnet Zoom-menyvalget
Mange emner bruker Zoom-menyvalget i Canvas. Hvis du ikke får åpnet Zoom i Canvas, skyldes det som regel innstillingene i nettleseren din.
Mulige årsaker:
- Hvis du får feilmeldingen "Sorry, your session was expired. Please refresh the page or login again" når du prøver å åpne Zoom-menyvalget, sjekk og evt endre innstillingene i nettleseren og refresh nettsiden.
Virker det likevel ikke, ta kontakt med studiekonsulenten på emnet.
Jeg får ikke lest pensumartikler på nett fra Pensum-menyvalget
De fleste emnene på UiO bruker pensumsystemet Leganto, og mange har gjort pensumlisten tilgjengelig i Canvas via menyvalget Pensum. Dersom artikler eller kapitler fra pensum er tilgjengelig online, kan du følge en lenke derfra for å lese online.
Mulige årsaker:
- Hvis du får beskjed om at du ikke har tilgang når du prøver å åpne Pensum-menyvalget, sjekk og evt endre innstillingene i nettleseren og refresh nettsiden.
- Hvis du logger inn i Canvas med FEIDE i stedet for Weblogin, kan du få beskjed om at du ikke har tilgang fordi du er logget inn ved not translated (%BACKEND%) når du prøver å lese pensumartikler på nett fra Pensum-menyvalget i Canvas. Du kan løse problemet ved å enten:
- Logge ut av Canvas, og logge inn igjen med Weblogin (dette er standardvalget på UiOs innloggingssider), eller
- Logge inn på uio.no med Weblogin før du går inn i Canvas
Virker det likevel ikke, ta kontakt med studiekonsulenten på emnet.
Trenger du fortsatt hjelp?
Virker det likevel ikke, eller finner du ikke svar på spørsmålene dine i andre veiledninger eller Canvas-kurset for studenter? Ta kontakt med ditt Canvas-kontaktpunkt: