English version of this page

Disputasleders ansvar under en delvis digital disputas

Disputasen vil fortsatt følge vanlig prosedyre så langt det tar seg gjøre. I tillegg til dine vanlige oppgaver under en disputas er det noen ekstra ting du må passe på spesifikt under en delvis digital disputas

• En delvis digital disputas foregår nesten som en vanlig disputas. Forskjellen ligger i at opponentene ikke er fysisk til stede, men deltar via Zoom. Alle andre som ønsker å delta på disputasen er enten fysisk til stede, eller kan følge disputasen disputas, Disputasen vil enten strømmes til disputasannonseringen, eller, i de tilfeller der Zoom webinar brukes, kunne følges i Zoom. Alle som følger disputasen digitalt kan sende inn spørsmål til komiteleder (digital ex auditorio).
  • To dager før disputasen vil det gjennomføres en øvelsesdisputas hvor kandidat, opponenter, komiteleder, tekniker og du skal være til stede. Denne øvelsen vil foregå i samme rom som selve disputasen. Dette er for å sjekke at alt teknisk utstyr fungerer og at alle er kjent med rutinene rundt disputasen. Som del av møtet kan det være en fordel om du går gjennom vanlig prosedyre i en disputas ved UiO, og gjør opponentene oppmerksomme på hva som er deres ansvar, hvor mye tid de vil få til å stille spørsmål, etc.
  • Hvis kandidaten skal gjennomføre sin prøveforelesning som en videokonferanse med opponentene i forkant av disputasen må du også delta på dette.
  • Sammen med kandidat og komiteleder kan du gå i prosesjon inn ved starten av disputasen og ut på slutten.
  • På selve disputasen må du passe på at det ikke blir for mange i salen, og at alle sitter med minst en meters mellomrom.
  • Du har fortsatt ansvar for å være ordstyrer og introdusere kandidat og opponenter. Det er også en fordel om du legger inn pauser i løpet av disputasen.
  • Husk å snakke inn i mikrofonen hver gang du skal si noe, slik at opponentene hører hva du sier.
  • Når enten første eller andre opponent er ferdig med å stille sine spørsmål kan du åpne for spørsmål fra salen ex auditorio (tidspunkt avhenger av tradisjoner på eget fakultet). Dersom noen har sendt inn spørsmål digitalt, må du eller komiteleder stille disse spørsmålene.
  • Når selve disputasen er ferdig og dere har forlatt lokalet i prosesjon, må du og komiteleder møte opponentene i et privat Zoom-møte, hvor komiteen kan avgjøre om de er fornøyd med kandidaten, og eventuelt ordne med signering av papirer. Dette vil finne sted i et mindre grupperom i nærheten. Når dette private møtet er ferdig, kan dere gå inn i lokalet igjen og du kan annonsere resultatet. (Ikke relevant om ditt fakultet ikke har tradisjoner for et slikt møte).
  • Dersom det skulle oppstå tekniske problemer som ikke tar seg løse umiddelbart må du pause disputasen til problemet er løst. Hvis problemet ikke lar seg løse må disputasen avlyses, og kandidaten vil få et nytt forsøk på et senere tidspunkt.
  • Dersom du har spørsmål, kontakt fakultetsadministrasjonen din.
Publisert 7. sep. 2020 16:43 - Sist endret 5. juli 2024 10:11