Digitale møteplasser
- Skap faste møtesteder for spørsmål, diskusjon og samarbeid på nett.
- Vurder om det er hensiktsmessig å dele studentene inn i mer eller mindre faste grupper i hele semesteret. Gruppene kan gjerne samarbeide i diskusjonstråder på Canvas før, under eller etter undervisningen.
- Fortell studentene hva du ønsker at de skal gjøre seg imellom. Du kan gjerne oppfordre til at de organiserer seg på den måten som passer dem best.
Klare beskjeder
- God kommunikasjon vil si å være tydelig og gi enkle instruksjoner.
- Tydelige frister gjør at studentene kan holde oversikt og være forberedt.
- Fortell studentene om dine forventninger til læringsutbyttet av den digitale undervisningen, og hva du forventer av selvstendig arbeid.
- Gi informasjon om hvordan du ønsker at studentene tar kontakt med deg, og hvor raskt og hyppig de kan forvente å få respons.
Omtanke
-
Vær vennlig og omsorgsfull, og husk at studentenes læring er i fokus.
- Med en vennlig og omsorgsfull tone inviterer du studentene til å kommunisere på samme måte, også ovenfor hverandre.
- For noen studenter er det en stor overgang fra undervisning i et auditorium til å sitte alene hjemme. Du kan vise omtanke for studentene ved å inkludere dem i planene for digital undervisning og skape inkluderende, digitale møteplasser.
Universell utforming
- Det viktig å tenke på hvordan du kan gjøre det lettere for alle studentene å delta.
- God lyd, lesbar skrift og tydelige beskjeder er minst like viktig i digital undervisning som i en vanlig undervisningsøkt.
- Mer informasjon finner du i nettkurset i universell utforming (i canvas).