Nytt i Vortex sommer 2024

Vortex har nå nye funksjoner for fullbreddevideoer, -bilder og fargevalg på forsider, som bidrar til en mer engasjerende brukeropplevelse. Sikkerheten er styrket med støtte for tofaktorautentisering ved innlogging, og tilgangen til administrasjonsgrensesnittet er ytterligere begrenset.

Strektegning av lilla badehåndkle med solbriller som soler seg.

Nye muligheter med fullbreddevideo og -bilde

Det er nå mulig å sette inn fullbreddevideo og -bilde i forsiderader. Dette kan brukes øverst på siden for å gi en visuelt rikere inngang. Video spilles automatisk og går i loop. Det er egne krav til disse videoene, de må tilpasses spesielt til dette formålet.
Det er også mulig med fullskjermvideo og -bilde i artikkel og lignende maler. Der kan det også kombineres med scroll-effekt på bildetekst (såkalt "scroll story").

Fullbreddevideo og bilde - Eksempel fra NHM

Se eksempel på Naturhistorisk museum sine nettsider for hvordan denne funksjonen kan brukes på en engasjerende måte.

Tilpass forsider med flere farger

Med det nye forsidedokumentet kan utvalget av farger nå tilpasses nettsiden sitt design. Dette gir deg større fleksibilitet til å matche nettstedets fargepalett, og tilpasse forsiden bedre til designet.

Denne funksjonen kan gjøre nettsiden mer visuelt tiltalende og i tråd med organisasjonens merkevare. Den gjør det også enklere å fremheve viktige seksjoner og skape en mer dynamisk og engasjerende brukeropplevelse.

ILS Videobibliotek: En ressurs for lærerstudenters utvikling

Lærerstudenter ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) har stort utbytte av å se videoklipp fra autentiske klasserom og diskutere disse klippene. Dette bidrar til å utvikle evnen til å analysere komplekse klasseromssituasjoner – en essensiell kompetanse for lærere.

ILS videobibliotek

ILS Videobibliotek er et «levende» videobibliotek som støtter dette behovet. Det ivaretar alle viktige krav til personvern, samtidig som det er enkelt å bruke for ansatte ved ILS og eksterne brukere fra andre lærerutdanninger som har fått tilgang.

Sikrere innlogging i Vortex med tofaktorautentisering

Innloggingen til Vortex oppgraderes til en ny og mer sikker løsning. Den nye innloggingen krever tofaktorautentisering for UiO-brukere, noe som betyr at du må bekrefte innloggingen med mobiltelefonen din. Dette gjelder ikke ved innlogging med Feide. Slik ser den nye innloggingen ut:

Weblogin 2

Selv om utseendet er nytt, bruker du fortsatt UiO-, Feide-, eller WebID-brukernavn og passord som før. Du kan lese mer om tofaktorautentisering på Tofaktorautentisering på UiO.

Begrenset tilgang til Vortex sitt administrasjonsgrensesnitt

Tilgangen til administrasjonsgrensesnittet i Vortex er nå begrenset. Kun brukere ved institusjonen, og de med skrive- eller adminrettigheter på en gitt ressurs, har tilgang.

DelprosjektFinder: Effektiv håndtering av koststed og delprosjekt i Nettskjema

DelprosjektFinder er en ny komponent som sikrer korrekt koststed og delprosjekt for videre behandling i Nettskjema. Med denne komponenten kan du velge koststed og delprosjekt, som automatisk fylles ut i Nettskjemaet komponenten videresender til:

DelprosjetFinder

Komponenten henter oppdaterte koder fra DFØ ukentlig, slik at du har gyldig informasjon. I løpet av høsten oppdateres komponenten til å automatisk hente koder hver natt. Velg koststed og delprosjekt i Vortex og bli sendt videre til Nettskjema med riktige parametere. Enkelt, effektivt og nøyaktig – DelprosjektFinder gjør jobben lettere!

Publisert 1. juli 2024 11:48 - Sist endret 30. juli 2024 10:36