Ny versjon av Vortex (versjon 3.8)

Automatisk forslag til fornuftige filnavn basert på tittel når du oppretter nye dokumenter og mapper. Første versjon av kontekster – for program og studieretning. En rekke forbedringer knyttet til studieprogrammer og studieretninger.

Hva er nytt i denne versjonen?

Forbedret oppretting av dokumenter og mapper

Ved oppretting av de vanligste dokumentmalene som f.eks. artikkel og arrangement fyller du nå ut tittel isteden for filnavn.

Samtidig som du fyller ut tittel får du automatisk et forslag til et fornuftig filnavn basert på tittelen du fyller ut.

Slik fungerer det – se video

Tegn som ikke egner seg i filnavn på nett blir automatisk erstattet med tegn som egner seg. F.eks. blir alle store bokstaver erstattet av små bokstaver og mellomrom erstattet av bindestrek.

Hvis du ønsker å gjøre endringer i det foreslåtte filnavnet er det bare å sette fokus i feltet for filnavn og gjøre de endringene du ønsker.

Men dialogen vil uansett sørge for at filnavnet er i tråd med retningslinjene for fil- og mappenavn på UiOs nettsider.

Vi har også endret det foreslåtte valget av mal ved oppretting til artikkelmal isteden for arrangement.

Hva med oppretting av mapper?

Oppretting av mapper fungerer på samme måte som oppretting av dokumenter.

I tillegg er det nå mulig å skjule en mappe fra navigasjon samtidig som du oppretter mappen.

Første versjon av kontekster - for program og studieretning

I mange sammenhenger er det nyttig å la en eller flere egenskaper gjelde for alle dokumenter i en mappe. Dette er noe vi har kalt kontekster.

Først ut med å ta i bruk kontekster er de nye studieprogramsidene på www.uio.no.

Program- og studieretningsnavn automatisk en del av tittel for undersider

For programmer og studieretninger vil alle undersider automatisk få programnavnet og studieretningsnavnet som en del av sin tittel.

Det gjør det enklere å skille mellom nettsider i søk med lignende titler, men som f.eks. hører til forskjellige studieprogrammer (se bilde under).

I tillegg vil undersider få en stikktittel inne på selve siden som tydelig markerer hvilket program eller studieretning undersiden hører til.

Statusendring på program eller studieretning gjelder automatisk alle undersider

Når du endrer status-feltet i programmappa til "Under utfasing" så blir forsiden til programmet samt alle undersider tydelig markert med en beskjed om at programmet ikke lenger tar opp studenter.

Tidligere fikk du kun denne beskjeden på forsiden til programmet og til studieretning.

Veien videre med kontekster

En ting vi ønsker å bruke kontekster til i fremtiden er å kunne markere et webområde for utdatert eller arkivert.

Dette kan f.eks. medføre at nettsider som ligger på det webområdet får et tydelig visuelt merke om at innholdet ikke lenger er oppdatert, og at nettsidene enten nedprioriteres eller fjernes helt fra fritekstsøk.

Programvelger: Tydeligere skille mellom aktive programmer og programmer som er under utfasing

Studieprogrammer som ikke lenger tar opp studenter er gitt mindre synlighet i programvelgeren og er samlet under en felles overskrift.

Forbedret programlisting på fakulteter og institutter

Automatisk opplisting på fakultetet med mulighet for abonnere på relevante enkeltprogrammer fra andre fakulteter.

Instituttene skal også få denne listingen men der er de nødt til å sette opp et manuelt abonnement på de programmene som skal listes.

Arbeidet med å sette opp de nye programlistingene for fakulteter og institutter vil starte etter 20. juni.

Forbedret design på knapperad i redigering

Knapperaden som alltid følger deg i redigering er gjort tydeligere ved å la den skygge over innholdet under.

Detaljert oversikt over endringer

Ny funksjonalitet

Feilrettinger og forbedringer

• [VTK-2760] - ResourceLocaleFunction resolver ikke språk hvis arvet på roten