English version of this page

Hvordan bruke KI som student

På denne siden finner du eksempler og råd på hvordan KI kan brukes som læringsstøtte. 

Foto: Jarli & Jordan/UiO

 

GPT UiO er et av de godkjente KI-verktøyene ved Universitetet i Oslo. Det er en UiO-utviklet tjeneste som lar deg bruke OpenAIs ChatGPT innenfor kravene UiO setter til personvern. Formålet med denne nettsiden er å gi deg råd og eksempler på bruk av dette KI-verktøyet, som er bygget på språkmodeller. Det er viktig at du sjekker med underviserne på emnet ditt hva de anser som akseptabel KI bruk i deres emner.  

 

Læring med bruk av GPT UiO

GPT UIO er et nyttig verktøy som kan bidra til å heve ditt læringsutbytte. Hvis du derimot lar verktøyet gjøre arbeidet for deg vil du kunne gå glipp av mye verdifull læring. Det er nemlig du som student som bør styre din egen kunnskapsutvikling. 

Overdreven bruk av KI-genererte tekster kan komme i veien for å utvikle evnen til selvstendig, kritisk analyse og kreativ tenkning. Å skrive og redigere egen tekst er ofte viktig for å utvikle fagforståelse og egen tenkning, i tillegg til skriveferdigheter.  Formålet med skriveoppgaver på universitetet er ikke primært å vurdere hva du har lært, men å gi deg mulighet til å utvikle dine ferdigheter i akademisk skriving og tenkning. For at du ikke skal miste denne muligheten, er det utrolig viktig at dersom du bruker KI, sett deg selv i førersetet for skrivingen, og bruker KI som et verktøy og en støtte til å bli bedre til å skrive. 

GPT UiO kan lage sammendrag og forenklinger av store og vanskelige tekster. Det kan være nyttig. Men det er også veldig viktig å lese tekstene selv, og bearbeide innholdet. Det er slik du får en god forståelse av akademisk arbeid i ditt emne og kan vurdere innholdet og hva det betyr. Når du jobber med tekstgenerert innhold kan det være lurt å ha disse spørsmålene i bakhodet

  • Kan jeg stole på svarene GPT UiO gir?
  • Har jeg mulighet til å kontrollere innholdet mot originale tekster? 
  • Bør jeg stille spørsmålet på en annen måte for å kunne få et mer utvidet eller spesifikt svar?

Forstå teknologien

Det er særlig viktig å forstå er at teknologien bak noen KI-verktøy, som GPT, er basert på språkmodeller. Det vil si at de ikke er kunnskapsbaserte, men at svarene de gir er basert på statistiske prognoser modellen er trent på. Språkmodellen 

  • ser på mønsteret i ordene du bruker i dine spørsmål, og regner ut det modellen tror er de viktigste ordene i setningen for å gi et svar som sannsynligvis gir mening. For eksempel kan modellen regne på om ordet "bar" i begrepet "på bar bakke" betyr utested eller utildekket. 
  • sammenligner denne utregningen med det statistiske mønsteret modellen har fra treningen 
  • regner ut sannsynligheten for at visse ord kan være passende i et svar, og gir deg de mest sannsynlige ordene tilbake. 

Husk at det at noen ord er sannsynlige, ikke nødvendigvis betyr at svaret er sant. Hvis du spør en språkmodell om å fullføre setningen “Jorden er...”, og språkmodellen er trent på mange tekster som inneholder setningen “Jorden er rund”, vil den foreslå ordet “rund”. Hvis den derimot er trent på tekster som sier at jorden er flat, vil den foreslå det i stedet. 

Ingen fasit

Det er med andre ord ingen form for faktasjekk involvert når en språkmodell som GPT UiO svarer på spørsmålene dine, bare en sannsynlighetsberegning som baserer seg på tekster den har analysert. Vi vet ikke hvilke tekster GPT UiO er trent på, og heller ikke akkurat hvordan den er trent. Det samme gjelder for de fleste andre språkmodeller. Vi kan derfor ikke belage oss på at informasjonen de gir oss er sann.

    Anbefalte ressurser

    Her er noen innganger til en grunnleggende forståelse av teknologien. Når du har forstått det grunnleggende, er neste steg å forstå og erfare hvordan tilgjengelige verktøy kan brukes i ditt emne.

    Se vårt utvalg av ressurser som kan hjelpe

    1. Videoen Introduction to AI for Teachers and Students. Produsert av Wharton School. Videoen forklarer hva kunstig intelligens er. Videoen illustrerer andre KI-verktøy enn GPT UiO, men bygger på den samme språkteknologien. Visningstid er 10 min. Tilgjengelig på engelsk. 
    2. Nettsiden KI etikk og samfunnsansvar presenter de kritiske aspektene du som student på UiO må ta hensyn til. Estimert lesetid er 10 min. Tilgjengelig på norsk og engelsk. 
    3. Videoen Prompting AI. Produsert av Wharton School. Videoen viser hvordan du kan stille spørsmål på en nyttig måte. Videoen viser andre KI-verktøy enn GPT UiO, men du kan benytte samme fremgangsmåte. Visningstid er 11 min. Tilgjengelig på engelsk.

    Lær mer

    • Videoen Large Language Models (LLMs). Produsert av Wharton School. Videoen gir deg en forklaring på store språkmodeller. Videoen illustrerer andre KI-verktøy enn GPT UiO, men bygger på samme språkteknologi. Visningstid er 12 min. Tilgjengelig på engelsk.

    • Rapport ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide utgitt av UNESCO gir deg en kort beskrivelse på hva kunstig intelligens er, eksempler på bruk, og skisserer noen kritiske refleksjoner man bør kjenne til. Estimert lesetid er 30 min. Tilgjengelig på engelsk.

    • Nettside What are AI tools and how do they work? laget av University of Groningen gir deg en kort forklaring på hvordan KI-verktøy funger, og hvilke KI-modeller som finnes. Estimert lesetid er 5 min. Tilgjengelig på engelsk.

    • Nettsiden til KURT – Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi ved UiO, inneholder tips og eksempler på instruksjonstekster du kan legge inn i GPT UiO.

    Utforske og bruke

    Før du går i gang forhør deg med underviserne på emnet ditt hva de har bestemt er akseptabel KI bruk i emnet ditt. Deretter utforsk sammen med medstudenter hvordan teknologien kan brukes til å støtte deres læring. Her er noen spørsmål det kan være aktuelt å jobbe med i en slik prosess

    • Hvordan kan verktøyene støtte læring i deres emne? 

    • Hva er verktøyene gode på? Hva er de dårlige på? 

    • Hvordan er det viktig å bruke verktøyene for at de skal bidra til at dere lærer mer? 

    • Hva er viktig for at bruk av verktøyene ikke skal gjøre at dere lærer mindre? 

    • Hvilke etiske problemstillinger er aktuelle? 

    • Hva betyr det for hvordan dere bruker verktøyene? 

    Prompting

    Når du snakker med språkmodeller, slik som GPT UiO, er det viktig å kunne stille konkrete spørsmål som inneholder mye kontekst. Denne handlingen kalles prompting. På norsk kan prompting forklares som spørsmålsstillinger, instruksjoner eller ledetekst. Det å prompte er din måte å gi GPT UiO instruksjoner om hva du vil at den skal gjøre. 

    Det kan være utfordrende å lage prompts som gir deg ønsket respons. GPT UiO baserer mye av svarene den gir deg på informasjonen og spørsmålene du gir den. Det kan derfor ofte være behov for justeringer, korrigeringer og oppfølgingsspørsmål underveis i samtalen.  Det betyr at jo bedre forståelse du har av tematikken, desto større er sannsynligheten for at du kan lage nyttige prompts. Det viktigste er ikke å stille de perfekte spørsmålene, men å prøve deg frem og teste. I noen tilfeller kan du få mer nøyaktige treff dersom du prompter på engelsk. For at slike KI-verktøy skal oppleves nyttig for deg, er det viktig å se på interaksjonen som en dialog. Vil du lære mer om dette, gå til «Anbefalte ressurser-delen». 

    Kildekritikk og redelighet

    Gjør deg godt kjent med retningslinjene på ditt emne. Spør dersom du er usikker. Generelt gjelder dette alt arbeid som vurderes. For eksempel skal eksamensbesvarelser og obligatoriske innleveringer være ditt eget selvstendige arbeid, men det er ofte tillatt å ta i bruk hjelpemidler. Det er underviserne på emnet ditt som bestemmer om og hvordan dere eventuelt kan benytte KI. 

    For å bruke KI-generert tekst på en akademisk ansvarlig måte i din skriveprosess, må du aktivt følge akademiske normer for redelighet, etterrettelighet og åpenhet. Det betyr at det er viktig at du 

    • tydelig angir når og hvordan du bruker slike tekster 
    • kritisk vurderer og verifiserer informasjonen fra KI-kilder 
    • ikke stoler på KI som eneste eller primære kilde til informasjon  

    Dersom oppgaven består i å skrive en tekst, vil dette for eksempel innebære at du angir i teksten hvilke kilder du bygger på. Du må videre tydeliggjøre for leseren forskjellen mellom din egen stemme og stemmene til forfatterne du refererer til. Du kan lese mer i Søk og skriv hvordan du kan øve på å få klart frem dine egne meninger og hva du bygger på av andres.

    Dersom du bruker tekst generert av KI, for eksempel GPT UiO, i prosessen med å utvikle din egen tekst, må du være bevisst at slike KI-genererte tekster ikke følger akademiske normer for etterrettelighet og åpenhet. 

    • KI-generert tekst kan inneholde feil, unøyaktigheter eller være misvisende. Kontroller derfor alltid tekstene med flere andre kilder. 
    • KI-generert tekster ikke din egen. Om du bruker den i eget arbeid må du være åpen om at teksten er KI-generert og på hvilken måte den er generert og brukt i din tekst.  
    • KI-generert tekst viser som regel ikke til kilder, eller eventuelle kilder den viser til er ikke nødvendigvis reelle eller relevante. . For å være en redelig forfatter må du oppsøke, utforske og referere til reelle kilder.  .  
    • Generert tekst kan reflektere bias eller fordommer fra treningsdataene. Ved å bygge videre på biasene eller fordommene kan disse forsterkes. 
    • Ikke bruk KI til å skrive teksten for deg, men som en støtte i skriveprosessen, for eksempel til å få ideer og forbedre egen tekst. 

    Dersom du bruker KI i prosessen med å utvikle en egen tekst, bør du være åpen om dette, og tydelig få frem hvordan du har brukt KI og hva som er ditt selvstendige bidrag i utviklingen av teksten. Her kan du lese mer om hvordan du kan være transparent. Her finner du eksempler på hvordan du kan liste KI-verktøy som referanse. Men sjekk med underviseren på emnet ditt om dette aksepteres i din fagretning.

    I tillegg til ressursene hos Universitetsbibliotekets Søk og skriv, har UiO en felles nettside om kildebruk og referanser. Det er også viktig at du setter deg inn i reglene som gjelder for hjelpemidler ved eksamen, slik at det ikke oppstår mistanke om fusk eller forsøk på fusk.

      Eksempler på KI som læringsstøtte

      For å få nyttige svar fra språkmodeller som GPT UiO bør du være mest mulig konkret på hva du spør etter, og inkluder kontekst for at den skal kunne gi deg mer presise svar. I tillegg er det viktig at du   ikke inkluder sensitive personopplysninger, for eksempel noe om en persons helse, religion, politiske oppfatninger eller liknende. Les mer om dette og andre juridiske føringer for bruk av KI ved UiO. Før du går gjennom eksemplene under er det viktig at du husker at GPT UiO ikke har fasiten, og som med alle andre kilder må du kritisk vurdere innholdet den produserer. I tillegg er det viktig at du forhører deg med underviserne om hva som er ansvarlig KI bruk i ditt emne.

      Skrivestøtte

      GPT UiO kan gi deg tilbakemeldinger på skriftlig tekst, eller på ideer du har til teksten din. GPT-modellen og liknende er gode på språk, særlig engelsk, men har mer varierende sannhetsgehalt i innholdet de generer. Du må derfor kritisk vurdere innspillene du får, og vurdere hvordan du bearbeider tekstene dine. Her er våre forslag på bruk

      • Be om forslag til hvordan teksten din kan forbedres. Be gjerne om konkrete forbedringer, slik som for eksempel tydelighet eller å gjøre teksten kortere, mer variert språkbruk, gode overganger mellom avsnitt eller liknende. 

      • Be om forslag til alternative måter å uttrykke et argument eller en idé. 

      • Be GPT UiO opponere mot argumentene i teksten din, i din prosess med å utvikle og nyansere din egen argumentasjon. 

      For å vite om forslaget er godt og riktig må du ha innsikt i tematikken. Om du ikke synes teksten som genereres er treffende for det du ønsker å skrive om, kan du gi mer spesifikke prompts. På denne måten får du reflektert rundt hva du ønsker å skrive. Bruk aldri den genererte teksten direkte, men plukk ut og skriv om det som hjelper deg å komme videre med egen skriving. 

      Tips! 

      Forsøk flere ganger. Hent så ut det du synes er hjelpsomt for å få din tekst til å uttrykke det du ønsker og få en form og tone du opplever som din egen. 

      Kildekritikk

      Det er viktig at du bruker og referer til gode kilder dersom innholdet/argumentene endrer seg underveis i prosessen.

      Vi anbefaler denne artikkelen hvis du vil lese mer om «hvordan bruke KI som skrivestøtte»: Anson, C. M., & Straume, I. (2022). Amazement and Trepidation: Implications of AI-Based Natural Language Production for the Teaching of Writing. Journal of Academic Writing, 12(1), 1–9.

      Kollokviepartner

      Dere kan inkludere GPT UiO som en kollokviepartner for å få ulike innspill og perspektiver dere kan diskutere og vurdere. Det å sammen ha faglige diskusjoner med språkmodellen, og vurdere innspill den generer, kan være med å løfte diskusjonen og læringen i din kollokviegruppe. Her er våre forslag på bruk

      • Dere kan diskutere faglige begreper, påstander, historisktidslinje etc. 

      • Dere kan be GPT UiO lage caseoppgaver og refleksjonsoppgaver dere kan diskutere og reflektere over i fellesskap.  

      Tips!

      Vær oppmerksom på at GPT-modellen er trent til å «please» deg, og at du ikke kan stole blindt på innholdet. Det er derfor en styrke å diskutere sannhetsgehalten i det genererte innholdet med din kollokviegruppe. 

      Egen sparringspartner

      Du kan bruke GPT UiO som en egen sparringspartner i ditt læringsarbeid. Blant annet kan du få råd, innspill, forklaringer, ha diskusjoner eller få trinnvise veiledninger. Her er våre forslag på bruk

      • Du kan skrive inn din egen forståelse av fenomener du studerer, eller hvor langt du har kommet med en oppgave, og be om forslag til hvordan du kan jobbe videre. 

      • Du kan få tilpasset innholdet du leser til ditt læringsnivå. For eksempel «Jeg er nybegynner i emnet x, kan du forklare meg hva begrepet x betyr?», eller «Kan du forenkle denne teksten slik at en nybegynner kan forstå».

      Tips!

      Vurder rådene du får og velg de du synes er gode. Be gjerne om bedre, mer spesifikke råd. Og diskuter gjerne rådene med medstudenter! 

      Programmering

      Du kan bruke GPT UiO til å lære programmering og koding. Det handler om å forstå konsepter, evne å bryte ned problemer til mindre deler og øve opp evnen til å finne og forstå feil i koden. I tillegg handler det om å få programmeringsspråket inn i fingrene. 

      Avklar med underviser hva som anses som akseptabel bruk i ditt emne. Kan du levere kode skrevet av GPT? Hva om kommentarer i koden er skrevet av GPT? Er det greit å bruke GPT til å bryte ned oppgaven i håndterbare oppgaver, eller på andre måter bruke GPT til å forstå oppgaven? Her er våre forslag på bruk. 

      • Hvis foreleser forklarte noe på en måte som du ikke forstår, spør GPT UiO om å forklare begrepet. Be den om å forklare på en annen måte, dersom du fortsatt ikke forstår. Husk å gi nok kontekst slik at GPT kan gi gode svar. Bruk gjerne GPT UiO til å drille ned i problemet for å forstå bedre. 

      • Hvis du har skrevet kode som virker, spør GPT UiO om å gi deg tilbakemelding på koden og foreslå endringer til forbedring. 

      • Få tilbakemelding på en kode som ikke virker som forventet eller gir en feilmelding, og du ikke klarer å forstå hvorfor dette skjer. 

      • Hvis du har fått en oppgave, og selv etter at du har tenkt grundig på problemet ikke klarer å se hvordan oppgaven kan brytes ned i håndterbare biter og du ikke vet hvor du skal starte, så kan en vei videre være å spørre GPT UiO om tips. Spør gjerne GPT UiO om tips til hvordan du selv kan klare å gjøre det, gjerne be den lage en trinnvis forklaring. 

      Eksempler på prompting

      • Jeg lærer programmering. Kan du forklare rekursjon?
      • Kan du forklare det på en annen måte?
      • Hvordan håndterer datamaskinen rekursjon?
      • Hva er grunnene til å bruke rekursjon, og hva er grunnene for å ikke bruke det?

      Tips!

      Mengdetrening er viktig, så ikke prøv å få GPT UiO til å gjøre hele jobben for deg. Da lærer du ikke selv. Og selv om GPT UiO vil være en del av en programmerers verktøykasse, er det viktig å sjekke at det GPT gjør blir riktig og godt. I tillegg er det viktig å kunne rettlede GPT mot det resultatet du vil ha, og å kunne skrive eller endre kode hvis man ikke får ønsket resultat.