English version of this page

Informasjon til nyansatte ved Helsam

Velkommen til Institutt for helse og samfunn! Her finner du informasjon som kan hjelpe deg i gang i din nye jobb.

I tillegg så inviterer instituttledelsen nyansatte til et eget velkommen møte som også inneholder relevant informasjon dersom du er ny. To ganger i året, en gang i februar og en gang i oktober.

Innholdsfortegnelse

For international researchers: International Staff Mobility Office


Nøkler utdeles av

Ansattkort

Ansattkort fungerer som legitimasjon, adgangskort til bygninger og rom og lånekort på Universitetsbiblioteket. Kortet brukes også for å hente utskrifter fra UiOs nettskrivere. Ansattkortet utstedes ved SiO Kundeservice i Kristian Ottesens hus på Blindern. Du må møte opp personlig og ha med gyldig legitimasjon. Når du har mottatt kortet kontakter du Gry Stubberud på mail eller personlig slik at hun kan ordne med tilganger til våre bygg.

Mer informasjon om ansattkort

Tilgang til IT-tjenester

For å få tilgang til universitetets IT-ressurser trenger du en IT-brukerkonto med brukernavn og passord. Som nyansatt kan man via hjemmepc eller mobil selv hente ut brukernavn og passord via ID Portalen (Bankid/Bypass id/commfides).

 Hvis du har problemer med innlogging, mangler brukernavn eller passord, ønsker å skifte passord eller trenger råd om hvordan du lager et godt passord, finner du mange tips og råd på nettsidene for brukernavn og passord.  Kontakt IT-ansvarlig dersom du ikke finner ut av dette. Tilganger til de forskjellige administrative it-systemene som E-phorte, FS, Fronter, Vortex vil bli gitt ved behov og etter at opplæring er gjennomført.

E-postlister ved HELSAM se oversikt i Sympa  ta kontakt med avdelingen du hører til for å komme med på e-postlister.

Personpresentasjon på nettsiden

Personpresentasjoner er for ansatte som mottar månedslønn og emeriti ved Helsam. 

Nettredaktør får informasjon om nyansettelser som skal være synlig på nett fra seksjon for Økonomi og personal ved Helsam.

Nettredaktør oppretter personprofilen og informerer deretter den nyansatte med Cc: leder/avdelingsstøtte. 

Trenger du profilbilde til din presentasjon? Ta kontakt med nettredaktør for å bli fotografert.

Les mer om Helsams rutine for opprettelse av personpresentasjon her.

Spørsmål, kontakt nettredaktør.

Finn frem på instituttet

Instituttet er lokalisert i to områder og 4 bygninger pluss en forskergruppe i bygg 20 på Gaustad sykehus (OUS).

Kontaktperson på din avdeling

Avdeling for tverfaglig helsevitenskap

Avdeling for helseledelse og helseøkonomi

Avdeling for folkehelsevitenskap

Senter for medisinsk etikk

Avdeling for samfunnsmedisin og global helse

Avdeling for allmennmedisin

Administrasjonen: Kontakt nærmeste leder

Registrering av arbeidstid, ferie og fravær 

Som nyansatt er det viktig at du raskt gjør deg kjent med selvbetjeningsportalen. Her registrerer alle ansatte ferie og annet fravær.

De teknisk-administrative stillingene skal også registrere arbeidstid i portalen.

Personlige opplysninger, som for eksempel adresse og kontonummer samt pårørendeinformasjon, registreres og endres i selvbetjeningsportalen. Som nyansatt må du kontrollere at opplysningene stemmer og selv endre det som er feil eller mangler.

Det er også her reiseregninger og utgiftsrefusjoner administreres, og du kan se dine lønnsslipper og utleggsoppgjør.

Kontakt superbruker dersom du har noen spørsmål:

Bestillinger og bruk av driftsmidler

Vitenskapelig ansatte får tildelt driftdmidler som kan brukes f eks til kurs og konferanser, reiseaktivitet, bøker, publikasjoner, faglige tidsskrifter, teknisk utstyr, bevertning. 

For all bruk gjelder at UiOs innkjøpsregler skal legges til grunn. Innkjøp som ikke er i tråd med gjeldene lover og regler godkjennes ikke. Ta gjerne kontakt med din innkjøper som vet mer om dette og kan hjelpe deg å bestille, alle bestillinger skal gjøres via et eget nettskjema. Du kan også lese mer om bestillinger her.

Hold oversikt med pengebruken

du har selv ansvar for å holde deg innenfor den tildelte summen. Du kan raskt og enkelt holde oversikt over midlene dine ved å ta ut en rapport i verktøyet Tableau. Dersom du ikke har brukt Tableau før, kan vi gi deg en kort innføring samt sette opp en ferdig rapportmal for deg. Ta kontakt med din økonom.

Bruk riktig kostnadssted og delprosjekt

Bestillinger, reiseregninger og utlegg som skal belastet tildelingen, må merkes med din kontostreng (som  består av et kostnadssted og et delprosjekt nummer) for at kostnadene skal bli belastet riktig i regnskapet. Dette innebærer bl.a. at du må endre delprosjekt som automatisk kommer opp i DFØ sin selvbetjeningsportal når du registrerer refusjonen. Du må også føre på riktig kontostreng når du fyller ut bestillingsskjema.

Ansettelsesforhold

Universitetet i Oslo har gode og utførlige nettsider om ansettelsesforhold. Her finner du informasjon om ansattgoder, lønn, forsikringer, innmelding av sidegjøremål og annen relevant informasjon.

Arbeidstakere har medbestemmelse og reell innflytelse på arbeidsplassen gjennom fagforeningene og verneombudene.

Kompetanseutvikling og kurs

UiO tilbyr en rekke kurs og muligheter for etterutdanning.

For utenlandske forskere tilbyr UiO kurs i norsk språk og kultur. UiOs International Staff Mobility Office (ISMO) har nettsider med informasjon om disse.


Forskningsstøtte

Instituttet har en egen seksjon som jobber med forskningsstøtte. Seksjonen tilbyr støtte knyttet til tre hovedområder innenfor forskningsadministrasjon.

Ekstern finansierte prosjekter

Det er etablert dedikert støtte i prosessen med søknader om eksternfinansiering, primært rettet mot Forskningsrådet og EU. Også ved etablering av nye prosjekter og drift av pågående prosjekter vil forskningsadministrasjonen kunne bistå deg. Det medisinske fakultet har et eget team som jobber med støtte til søknader om EU-prosjekter.

Kvalitetssystemet for medisinsk og helsefaglig forskning

Vitenskapelig ansatte plikter å registrere forskningsprosjekter i Forskpro og sørge for at alle nødvendige og påkrevde tillatelser, avtaler og øvrig relevant dokumentasjon er ivaretatt til enhver tid. Det finnes egne rutinesett knyttet til kvalitetssystemet som den enkelte forsker må sette seg inn i. Forskningsadministrasjonen bistår med rådgivning i denne sammenhengen. 

Publisering, Open Access

UiOs ansatte skal registrere sine publikasjoner, formidlingsaktiviteter m.m. i forskningsinformasjonssystemet CRIStin. Systemet brukes også til innrapportering av publikasjonspoeng. Forskningsadministrasjonen følger opp det institusjonelle arbeidet med CRIStin, mens den enkelte forsker er ansvarlig for egen registrering.
Alle vitenskapelige ansatte ved UiO plikter å gjøre sine arbeider åpent tilgjengelig, enten gjennom publisering i Open Access-tidsskrifter eller gjennom UiOs digitale arkiv, DUO. UiO har inngått avtaler om Open Access-publisering med en rekke forlag, noe som innebærer at kostnadene dekkes av fullt eller delvis av UiO. Forskeren må selv sjekke om tidsskriftet er dekket av UiOs avtaler.

Studieprogrammer

Master og Bachelor programmene på instituttet: kontaktpunkter  for studieprogrammene

Medisinerutdanningen: kontaktpunkter for modulene

Helse, miljø og sikkerhet

HMS ved instituttet

Brannvern

Alle nyansatte skal gå brannrunde med etasjeansvarlig, ta kontakt med den som er ansvarlig der du sitter og avtale tid for en brannrunde.

Mer informasjon, alfabetisk etter tema

 

 

 

 

Publisert 29. okt. 2015 14:38 - Sist endret 12. sep. 2023 08:16