Instituttets rutiner i forbindelse med oppnevning av bedømmelseskomité

Instituttet sender inn forslag til bedømmelseskomité til fakultetet innen tre uker etter at avhandlingen er mottatt. Etter dekanens godkjenning oppnevner fakultetet komiteen og sender ut avhandlingen.

Når må forslag til bedømmelseskomité være klart?

Ifølge forskriften skal bedømmelseskomiteen være oppnevnt senest fire uker etter innlevering. Derfor må instituttet sende inn sitt komiteforslag til fakultetet senest tre uker etter at avhandlingen er mottatt. Tar det lengre tid må instituttet varsle kandidaten. Forslaget skal utformes i samarbeid med fagmiljøet, men ikke vedtas i instituttets organer.

Hvordan skal komiteen settes sammen?

Komiteen skal ha minst tre medlemmer. Medlemmene skal ha doktorgrad eller tilsvarende faglig kompetanse. Minst ett av komitémedlemmene skal være uten tilknytning til Universitetet i Oslo. Så vidt mulig bør et av medlemmene være fra utenlandsk lærested. Komiteen skal såfremt mulig være sammensatt slik at begge kjønn er representert. Veileder og andre som har bidratt til avhandlingen, kan ikke være medlem av bedømmelseskomiteen eller administrere den.

Hvem kan være komiteadministrator?

Instituttet foreslår hvem som skal administrere komiteens arbeid. Dette vil vanligvis være et av de interne medlemmene i komiteen, eller en ansatt ved instituttet dersom det ikke finnes medlemmer fra fakultetet i komiteen. Komitéadministrator gjøres kjent med de oppgaver og plikter som ligger til denne funksjonen (se instruksen). Når forslaget fremmes for fakultetet, skal de sakkyndige ha vært forespurt og sagt seg villige til å påta seg oppdraget innenfor tidsrammene som gjelder for bedømmelse og disputas.

Hva skal komiteforslaget inneholde?

Komiteforslaget skal inneholde følgende elementer:

  • en kort presentasjon av avhandlingen (bruk kandidatens sammendrag)
  • navn på veileder og medveiledere (kun ph.d)
  • navn, grad, akademisk tittel og institusjonstilhørighet for de foreslåtte komitémedlemmer, samt deres fagområde og en beskrivelse av hvordan det forholder seg til avhandlingen, i tillegg til en kort liste (2-3 eksempler) på relevante publikasjoner
  • en spesifisering som viser hvem som foreslås som administrator, samt at alle medlemmene er forespurt og har takket ja til å delta i komiteen
  • adresseliste for komiteen (fullstendige adresser, telefonnummer, faksnummer og e-postadresser til alle de foreslåtte medlemmene)

Det er viktig at det kommer tydelig fram at alle komitemedlemmene har doktorgrad. Ved annen ”tilsvarende faglig kompetanse”, må denne kompetansen redegjøres for. Dersom det ikke har vært mulig å oppnå kjønnsbalanse eller finne medlem fra et utenlandsk lærested, skal dette begrunnes eksplisitt.

Hvis noen av de foreslåtte medlemmer er takket i forordet i avhandlingen, bør det eksplisitt redegjøres for vedkommendes bidrag til avhandlingsarbeidet. Adresselisten skal sendes videre til komitemedlemmene, og den bør derfor utformes på engelsk såfremt ikke samtlige medlemmer er skandinavisktalende.

Når komiteforslaget er klart, skal det sendes i ePhorte til fakultetets saksbehandler uten vedlegg (søknadsskjemaet og alle øvrige vedlegg er allerede lagt inn på saken i ePhorte). Samtidig sendes kopi av komitéforslaget til kandidaten, med frist for merknader innen en uke. Dersom kandidaten ikke har merknader er det fint om vedkommende melder fra om dette også, slik at saksbehandlingen ikke stopper opp. Saken vil fra dette ligge hos fakultetet.

Normalt godkjenner dekanen på fullmakt komitéforslag. Etter godkjenning oppnevner fakultetet komiteen og sender ut avhandlingen. Instituttet får kopi av oppnevningsbrevet.

Ikke nytt komiteforslag ved omarbeidet avhandling innen seks måneder (kun ph.d.)

Ved innlevering av omarbeidet avhandling innen seks måneder (kun ph.d.) skal instituttet ikke sende nytt komitéforslag til fakultetet så sant det ikke er endringer i komiteens sammensetning.

Når en bedømmelseskomité anbefaler omarbeiding av avhandlingen innen seks måneder, har den nemlig samtidig forpliktet seg til å bedømme den omarbeidete avhandlingen når denne foreligger. Instituttet sender den omarbeidete avhandlingen og kandidatens følgebrev til fakultetets saksbehandler som sørger for utsending til komiteen.

Lønn til komitemedlemmene

Mange potensielle medlemmer spør om satsene for honorar før de takker ja til oppdraget.

Ansatte ved UiO skal ta arbeidet over sitt timeregnskap. Når komitéadministrator er medlem av komiteen, godtgjøres administrators arbeid med 40 timer. Når komitéadministrator ikke er medlem av komiteen, godtgjøres arbeidet med 20 timer.

Eksterne sakkyndige vil få utbetalt et grunnhonorar tilsvarende 40 timer, samt et tillegg på 15 timer for opponentene. Der komiteen anbefaler omarbeiding av avhandlingen innen seks måneder, og dermed forplikter seg til å bedømme den omarbeidede avhandlingen når den foreligger, utbetales et tillegg på 10 timer. Administrator får også uttelling for 10 timer ved omarbeiding.

Publisert 27. apr. 2017 12:47 - Sist endret 26. nov. 2021 09:57