Referat fra nettverksmøte 26. januar 2016

Ikke til stede: Sverre, Guro

Tema:

1. FS: Plan for arbeidsstuer i 2016

3. februar: Tidskonto, opprette nye emner, rydde utdanningsplaner, inkl. forberede DBH-rapportering, vurderingskombinasjoner, Studentweb 3. (Eventuelt klargjøre for vitnemålsproduksjon fra FS).
11. mai: rydde utdanningsplaner,undervisningsplanlegging høsten 2016, eventuelt klargjøre for vitnemålsproduksjon fra FS
21. september: Rydde, inkl. forberede DBH-rapportering, eventuelt klargjøre for vitnemålsproduksjon fra FS
9. november: undervisningsplanlegging våren 2017, eventuelt klargjøre for vitnemålsproduksjon fra FS

- Andre FS-spørsmål?

Saker fra fakultetet:

1. Plan for nettverksmøter våren 2016: Mulige tema:
- 8. mars: Formidling og web (jeg inviterer kommunikasjonsavdelingen v/Gro Lien Garbo til å diskutere strategi for info om våre kandidater og disputaser).
- Revisjonen av utfyllende regler til forskrift og revisjon av programplan for ph.d.-programmet i 2016: Prosess og tidsplan kommer i løpet av våren.
- Revisjon av informasjon til bedømmelseskomiteen, tydeligere rollebeskrivelse for tredje ordinære komitemedlem/koordinator: www.sv.uio.no/forskning/phd/avhandling-bedommelse/bedommelseskomite/ - Cecilie lager et forslag til tekst
- Produksjon av vitnemålsvedlegg fra FS - Tron Harald orienterer om prosess ved fakultetet i møte 16. februar.

2. Plan for ekstern evaluering av ph.d.-programmet i 2016: Oppnevning av evalueringskomite, datainnsamling og oppfølging.Forskningsdekan Tim Brennen vil foreslå kandidater til evalueringskomiteen i møte i ph.d.-programrådet 11. februar. Studieretningene vil få frist til å komme med eventuelle alternative navn etc innen 1 uke etter møtet.

3. Fremdriftsrapporteringer - rapport til fakultetet (http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/fa/utdanning/sv/gjennomforing/fremdriftsrapportering.html), minner om frist 1. februar 2016. Studieretningene tar selv ansvar for å oppbevare svar på en hensiktsmessig måte.

4. Orientering om arbeidet med nye rutiner for sensurregistrering/oppbevaring av protokoll for ph.d.-emner. Tone Enger orienterer i møtet - saken settes opp på ny 16. februar.

5. Husk at Reprosentralen er fast leverandør for trykk av avhandlinger ved SV-fakultetet fra 1.1.16, se informasjon fra UiO
- Oversendelsesbrev
- Praktiske forhold rundt trykkingen
- Sammenlikning av kostnader ved kjøp fra leverandørene

6. Oversendelse av utlysning av H.M Kongens gullmedalje for 2016, frist 14. mars (se ePhorte: 2008/461).

7. Om habilitet og bedømmelseskomiteer: Oppgi hvem som har vært kandidatens veileder og medveileder i oversendelsesbrevet til fakultetet. Kommenter på om det har vært samarbeid mellom veiledere og komitemedlem.

Ny standardsetning i forb. med bedømmelseskomiteer: Det foreligger ingen sampublisering mellom medlemmer av komiteen og doktorand, veiledere eller medforfattere, eller andre forhold av betydning for habilitet.

Husk i tillegg skal det opplyses hvem som har vært veileder (og medveileder).

8. Ide om karriereplanleggingsdag for ph.d.-kandidater i oktober 2016 i samarbeid med Karrieresenteret (og UiO/SVDocs?).

Saker fra enhetene:

1. Behandling av søknader på forlengelse (eksterne kandidater som ikke jobber fulltid med avhandlingen lenger) ISS. Felles policy for "røkting av studieretter" og behandling av forlengelser vil diskuteres i løpet av våren.

2. Ønske om felles seminar med erfaringsutveksling "hvordan administrere forskerutdanning" - foreslått dato 19. april 2016 (doodle sendt ut)

3. Nyttig dokument fra UHR om bedre karrierepolitikk for vitenskapelig personale i UH-sektoren: http://www.uhr.no/documents/230615KarrieredokumentetUHR.pdf

4. TIK og SAI har begge vært involvert i søknader om midler til forskerutdanning Innovative Training Networks (ITN) gjennom EUs Marie Skłodowska-Curie-midler.

5. Info om adressering (forfatteradresse) for eksternt ansatte ph.d.-kandidater:

Eksternt ansatte ph.d.- kandidater skal oppgi UiO som forfatteradresse i publikasjonen, dersom UiO har gitt et nødvendig og vesentlig bidrag til eller grunnlag for det publiserte arbeidet. En aktiv utøvelse av veilederansvar på den aktuelle publikasjonen er et tilstrekkelig bidrag. http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/fa/publisering/etter-publisering/cristin/adressering/

Publisert 1. des. 2015 15:27 - Sist endret 31. mars 2024 22:52