Koordinators rolle i bedømmelseskomiteer

Generelt:

Ved bedømmelse av norske doktorgrader skal fakultetet opprette en sakkyndig komite på minimum 3 medlemmer.  Vanligvis er ett av medlemmene i komiteen ansatt ved fakultetet og blir derved foreslått som komiteens koordinator eller administrative leder. Det betyr at 3. medlem av komiteen  både er  medlem av bedømmelseskomiteen og komiteens administrative leder.

Dersom ingen av de tre foreslåtte medlemmene av bedømmelseskomiteen, er ansatt ved fakultetet, skal instituttet i tillegg til den sakkyndige komiteen, fremme forslag om en intern, administrativ leder.  Komiteen vil i slike tilfeller fortsatt bestå av 3 sakkyndige medlemmer.

 

Komiteens koordinator/komiteens administrative leder - ansvarsområder.

Komitéens koordinator har et spesielt ansvar i forbindelse med all tilrettelegging rundt bedømmelsesarbeidet.

Koordinator

  • skal sikre at all dialog fra komite til kandidat går gjennom fakultetets sekretariat.
  • er ansvarlig for å organisere komiteens arbeid, herunder sørge for at arbeidet kommer raskt i gang og at tidsrammen for komitearbeidet overholdes.
  • skal når komiteen er oppnevnt, fremlegge tidsplan overfor bedømmelseskomiteen og informere fakultetets sekretariat raskt om denne. Mulige forsinkelser må rapporteres så raskt som mulig til sekretariatet.
  • være bindeleddet mellom fakultetssekretariatet og komiteen hva gjelder informasjon om prosess og avslutningsfasen.
  • skal informere øvrige medlemmer av komiteen utførlig om fakultetets ulike beslutningsprosedyrer og koordinere innstillingsarbeidet, herunder sammenskrive denne ved behov, og oversende innstillingen  med egen signatur til fakultetets sekretariat
  • skal sende innstillingen på signeringsrunde til øvrige medlemmer av komiteen
  • samarbeide med komiteen om utarbeidelse av tema for oppgitt emne og sikre at fakultetet får denne i god tid.
  • informere øvrige medlemmer av komiteen om hva fakultetet bistår med i tilknytning til reise og opphold ved bedømmelsesmøter og disputas,
  • informere øvrige medlemmer av komiteen om prosedyrer og normer ved gjennomføringen av fakultetets disputaser, inklusive ulike roller til disputasmiddagen.
  • sikre at komiteen fordeler opponentroller og informere om dette til fakultetets sekretariat
  • informerer komitéen om at fakultetet har som tradisjon at første ordinære opponent innleder opposisjonen ved å gi en kort oppsummering av avhandlingen med fokus på hensikten med, og resultatene av, den vitenskapelige undersøkelsen.
  • informere øvrige medlemmer av komiteen om endelig tid og sted for prøveforelesning og disputas, hvor komiteen skal møtes i tilknytning til prøveforelesning og disputas, eventuelt sørge for andre forhold det måtte være behov for.

For øvrig er koordinator vert i tilknytning til arbeidsmiddag dagen før prøveforelesning og disputas, hvor komiteen gjennomfører de siste forberedelsene til disputasen.

Universitetet i Oslo er sertifisert som Grønt Universitet.  Fakultetet anmoder om at koordinator legger arbeidsmøter til Skyp- eller telefonmøter, der hvor det er tilrådelig.

 

Koordinators samspill med disputasleder.

Koordinator må samspille med disputasleder om alle praktiske og formelle detaljer i forkant av og under prøveforelesning og disputas.  Hvis koordinator ikke har tilstrekkelig kunnskap om disse detaljene, må dette avklares med disputasleder.

Før prøveforelesning og disputas starter, er det viktig at komite, kandidat og disputasleder møtes.  Dette møtet arrangeres av disputasleder.  Koordinator for bedømmelseskomiteen kommuniserer dette til de øvrige medlemmene av komiteen.

 

Økonomi

For økonomi ved bedømmelsesarbeid, se:

 

Hvis uklarheter oppstår, anmodes det om at koordinator tar kontakt med fakultetssekretariatet.

Publisert 30. juli 2015 09:14 - Sist endret 15. nov. 2021 14:12