English version of this page

Statistikk for prosjektnettsider

Informasjon om tilgang til nettstatistikk og hva det kan være nyttig å måle.

Besøk på nettsider for forskningsprosjekter registreres i statistikkverktøyet GA4. 

Ved å følge med på statistikken kan dere blant annet se hvilket innhold besøkende på nettsiden deres er mest interessert og hvor trafikken til nettsiden kommer fra.

Detaljert nettstatistikk gir dere også et solid grunnlag for å rapportere på verdien av prosjektsidene til finansieringskilder og andre interessenter.

Hvordan få statistikk for prosjektsiden?

Enkelte nøkkeltall for trafikk, som antall visninger av siden, er tilgjengelig under "Om"-fanen i Vortex. Tallene er tilgjengelige for alle som har redigeringsrettigheter på siden. 

De som ønsker mer omfattende statistikk, tar kontakt med sin lokale nettredaktør. For å ha løpende tilgang til statistikken, er det hensiktsmessig å få den presentert i datavisualiseringsverktøyet Looker Studio. Nettredaktør ved fakultet/museum kan bestille Looker Studio-rapporter fra Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt.  

Hva er det nyttig å måle?

Egenskaper ved trafikken

Nettstatistikken viser dere hvor trafikken til prosjektsiden kommer fra, både geografisk (land/legion) og digitalt (om brukerne klikket seg inn fra en e-post, Teams, et annet sted på nettsiden eller QR-koden på en vitenskapelig poster). Det er også mulig å se hvilke Google-søk som har ledet trafikk inn på siden.

Slik får dere en viss oversikt over publikummet deres og hvilte tiltak som fungerer for å drive trafikk.

Handlinger på siden 

Antall visninger av en prosjektside kan si oss noe generelt om trafikkvolum, men det nyttig å ta i bruk mer detaljerte indikatorer på at vi har lykkes med kommunikasjonen på siden. Under har vi samlet noen eksempler på målbare handlinger som er relevante for mange. 

Noen formater, som aktueltsaker og videoer, har som hovedmål å få brukerne av siden engasjerte og interesserte i prosjektet. Følgende indikatorer kan da brukes for evaluering: 

  • antall visninger og scroll-prosent på aktueltsaker/andre innholdssider
  • antall start og avspillingsgrad av video

Å få brukere til å ta kontakt, gjøre seg kjent med resultater og velge å følge prosjektet videre i sosiale medier eller via nyhetsbrev er også hensiktsmessige mål for prosjektsider. Følgende eventer kan være relevante å følge med på: 

  • klikk på kontaktpersoner: contact_click
  • klikk på prosjektdeltakere:  participant_click
  • klikk på publikasjonslenker: publication_click
  • klikk på lenker til sosiale medier: social_icon_click
  • klikk påmelding nyhetsbrev: normal_button_click (hvis vanlig knapp er brukt)
  • nedlasting av dokumenter: file_download)

Merk at disse eventene, med unntak av normal_button_click og file_download, ble aktivert 24. mai 2024. De er bare gyldige for prosjektsider som er laget i oppdatert prosjektmal. 

 

Publisert 20. mars 2024 06:15 - Sist endret 31. mai 2024 12:47