Aktiviteter
- Sørg for at den nyansatte jevnlig blir fulgt opp av deg, fadder og andre som bidrar i onboardingen. Den nyansatte bør oppleve å få raske avklaringer i arbeidet.
- Avhold de avtalte formelle onboardingssamtalene. Aktuelle tema:
- Utvikling av arbeidsforholdet, forventninger og tilbakemeldinger
- Hvordan går det med etablering av kontakter og innpass i aktuelle fora? Er det behov for mer bistand fra deg eller andre her?
- Spørsmål knyttet til organisatoriske forhold som prosesser, forankrings- og beslutningsstruktur, samarbeid i ulike fora, arbeidsmiljø og organisasjonskultur
- Har den nyansatte ideer og inspill til forbedringer?
Notér i oppfølgings- og utviklingsplanen det dere blir enige om i samtalen og lagre det i personalmappen.
Prøvetid
Dersom den nyansatte har prøvetid, er det viktig å følge opp arbeidsgiveransvaret som følger av dette. I tråd med statsansattelovens §15 pkt 3 (lovdata.no) skal den ansatte få nødvendig veiledning, oppfølging og vurdering av arbeidet i prøvetiden.
Relasjonskart og forventningsanalyse
For ansatte i mer selvstendige stillinger og ledere er denne fasen riktig for å introdusere verktøyet Relasjonskart og forventningsanalyse (word).
Hensikten med verktøyet er:
- å hjelpe den nyansatte å utforske og bli seg mer bevisst hvilket sett av forventninger som stilles til rollen fra samarbeidspartnere og interessenter
- å bidra til å samstemme forventninger både interessenter seg immellom og mellom interessenter og den nyansatte.
- å gjøre det det enklere å identifisere og håndtere eventuelle dilemmaer.
Etter at du har introdusert verktøyet, tar den nyansatte det selv i bruk. Dette legger grunnlaget for at den ansatte kan ta opp og avklare temaer fra rolleanalysen i framtidige onboardingssamtaler.