Temamøte for LOS: Spisskompetanse på eksterne finansieringskilder

Mer komplekse prosjekter, internasjonalt samarbeid og økte krav fra finansieringskilder gir behov for god kompetanse på eksterne finansieringskilder, og at UiO organiserer sin forskerstøtte på en god måte. Flere administrative fagfelt må inn i både søknads- og driftsfasen. Hvilken spisskompetanse skal LOS ha, og hvordan få til godt samarbeid mellom administrative fagfelt? Hvem skal gi direkte støtte til forskeren?

Bakgrunn

Det er stor konkurranse om eksterne forskningsmidler, både nasjonalt og internasjonalt. De mest relevante finansieringskildene for UiO er Forskningsrådet og EU-kommisjonen, men det finnes også andre viktige finansieringskilder.Vi erfarer økte krav fra finansiører når det gjelder søknadsutforming, krav til forskerens kompetanse og CV, at midler blir brukt i henhold til finansiørens krav og retningslinjer i driftsfasen. Søknadsprosessene blir mer komplekse og i noen tilfeller, som ved SFF-utlysninger, er det behov for institusjonell koordinering. I andre typer søknader er det behov for samarbeid mellom ulike administrative fagfelt som økonomi, forskningsadministrasjon, personal, forskningsformidling og publisering (herunder Open Access og Open Science).

For å yte god forskerstøtte er det nødvendig med kompetanse på ulike finansieringskilder, mer konkret kompetanse på ulike typer søknadsprosesser og hvordan prosjektene skal driftes. Sett i lys av mer komplekse søknader er det i tillegg behov for mer koordinert samarbeid mellom administrative fagfelt.

Hva skal LOS gjøre?

UiOs forskerstøtte skal være en felles tjeneste, og spisskompetanse på ulike områder bør være tilgjengelig på tvers. I løpet av de senere år har fakulteter og institutter bygget opp kompetanse gjennom konkret arbeid med ulike søknader og prosjektdrift. Det kan derfor variere om personer med spisskompetanse på for eksempel Marie Curie, NIH eller EØS er lokalisert på institutt, fakultet eller i LOS. Hvilken rolle skal LOS ha når det gjelder oppbygging og deling av spisskompetanse? Hvilken arbeidsdeling skal det være mellom LOS og fakultet/institutt? Hvordan sørge for god samhandling mellom ulike fagfelt i LOS?

 

Spørsmål som kan være interessante å diskutere nærmere:

  • Hva anser dere er LOS sine oppgaver innen dette temaet?
  • Hvordan gjøres dette i dag?
  • Bør noe gjøres annerledes?
  • Hvordan få til bedre samhandling i LOS?
  • Hvordan få til bedre samhandling mellom LOS og andre? (eksterne og interne)
  • Bør roller og ansvar avklares tydeligere?
  • Hvordan er kapasiteten på området?

 

Publisert 11. okt. 2016 13:28 - Sist endret 14. nov. 2017 14:19