Sakstyper

Her finner du oversikt over sakstypene PMR behandler

Vedtakssaker

Vedtakssaker er saker PMR har myndighet til å avgjøre alene. Eksempler på dette er endring av læringskrav, eksamensform eller ansvarlig faglærer for et emne. PMR vedtar også endringer i programplanen/nettsidene for MiR og reglement som gjelder for MiR alene, eks. reglement for Masteroppgaver, Praksisordningen og innstillingsregler for studier i utlandet. PMR har ikke myndighet til å vedta saker som får større budsjett/ressursmessig konsekvens.

PMR innstiller også til vedtak i relevante saker de de ikke har vedtaksmyndigheten. Søknader om opprettelse av nye emner skal behandles i PMR først, men det er dekanatet som vedtar om emnet skal opprettes.

Diskusjonssaker

Dette kan være diskusjon av prinsipielle spørsmål knyttet til undervisning og eksamen. Rapporter fra arbeidsgrupper som ønsker å få tilbakemeldinger fra PMR. Diskusjon av evalueringsrapporter fra undervisningen eller rapport fra tilsynssensor.

Orienteringssaker

PMR skal få orientering om saker som er relevante, og som er vedtatt av annet organ eller på fullmakt av dekanus.

Fullmaktssaker

I flere saker er det klare føringer og lang praksis og de trenger derfor ikke eksplisitt diskusjon i PMR. Studiedekanen har fullmakt til å vedta mange løpende saker. Typiske fullmaktssaker er:

  • Endringer av litteratur/læringskrav i løpet av semesteret
  • Ny ansvarlig faglærer eller faglærer i ett emne
  • Endring av emnenavn eller emnekode
  • Overlapp mellom to emner
  • Mindre justeringer i lokalt regleverk
  • Frikjøp
  • Forhåndsvedtak om godskrivning fra andre utdanningsinstitusjoner

Saken blir sendt for godkjenning i henhold til Instruks for studieårsansvarlig og ansvarlig faglærer. Saksbehandler følger opp saken selv med tanke på registrering i FS, informasjon på nettsider og ut til Infosenteret/seksjonen. Fullmaktsvedtak fremkommer i PMR-sakskartet i liste under "Saker tatt på fullmakt".

Publisert 28. apr. 2014 13:02 - Sist endret 12. okt. 2015 10:16