Guide for emneansvarlige, forelesere og nivåkoordinatorer

Den som er emneansvarlig skal sørge for at oppgavene og rutinene blir ivaretatt. Det gis uttelling i arbeidstidsregnskapet for å være emneansvarlig. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med administrativ kontakt for ditt emne.

Gå  direkte til:

Oppsummering

1. Generell informasjon om emner

2. Undervisning

- hvordan får studenter plass på undervisning 

-Undervisningsplanlegging

-Digital undervisning

-Semesterside

-Arbeidskrav

-Eksamensarbeid- Studiekrav

-Sensur

-Detaljert undervisningsplan

-Canvas

-Evaluering av emner

-Studielitteratur

-Revisjon av studieplaner

3. Lønn

 

Oppsummering

  • Undervisningsplanleggingen på emnene skjer et semester før selve undervisningen starter.
  • Litteratur og/eller endringer av punkter i emnebeskrivelsen som innhold, eksamen ol. (studieplanendringer) må meldes inn til Programrådet minst ett semester før endringen skal tre i kraft.
  • Hvert emne har en semesterside på nett der timeplan, litteratur, eksamenstidspunkt, og annen informasjon står.  Emneansvarlig må levere den detaljerte undervisningsplanen til administrativt ansvarlig innen frister som blir sendt ut hvert semester.
  • Forslag til frister for innlevering/gjennomføring av obligatorisk aktivitet og innlevering av hjemmeeksamen (studiekrav) til administrativt ansvarlig. Tidspunkt for skoleeksamen blir satt av fakultetet/administrasjonen ved IPED. Emneansvarlig er pliktig til å være tilgjengelig på eksamensdagen for sitt emne.
  • Emneansvarlig registrerer godkjent/ikke godkjent obligatorisk aktivitet og leverer protokollarket til administrativt ansvarlig senest en uke før trekkfristen for emnet.
  • Canvas er et undervisningsverktøy ment for kommunikasjon mellom emneansvarlig/forelesere og studentene på emnet.
  • Alle emner skal evalueres etter Kvalitetssystemet ved UiO. IPED har rutiner for emneevalueringer, les mer om dette på vår internside.    gbvgugyubu 
  • Emneansvarlig må kontakte administrativt ansvarlig angående overholdelse av kravet om studentanonymitet. Det er viktig at dette avklares ved semesterstart, da det har betydning for veiledning av studentenes eksamensoppgaver og sensur.

 kkkkjjjdd    ghugyugyugyugyubvhubhjbh   njibhji 1. Generell informasjon om emner

  • En oversikt over studieprogrammer og emner som tilbys av IPED finnes på instituttets nettsider.
  • Emnebeskrivelsen er emnenes formelt vedtatte studieplan. Du finner emnesiden for hvert emne ved å søke på emnets emnekode i søkefeltet "Finn emner" på UiOs nettsider. 
  • Eventuelle endringer i emner krever godkjenning og må foreslås senest 6 md før semesterstart.
  • Hvert emne har en emneansvarlig som har hovedansvaret for gjennomføringen av emnet det gjeldende semesteret. Dette inkluderer planlegging og gjennomføring av undervisning, eksamen, oppfølging av studenter, evaluering osv.
  • Emneansvarlig har et tett samarbeid med administrativt ansvarlig for emnet om planlegging og gjennomføring av undervisning og eksamen.
  • Når du er emneansvarlig har du hovedansvaret for gjennomføringen av emnet det gjeldende semesteret. Dette inkluderer planlegging og gjennomføring av undervisning, eksamen, oppfølging av studenter, evaluering osv. 

2. Undervisning

Antallet timer som er satt opp til undervisning er avhengig av antallet studiepoeng emnet utgjør.

Et emne kan bestå av en eller flere undervisningsaktiviteter avhengig av omfanget av emnene. Undervisning omfatter forelesninger og seminarer med ulikt innhold.

Emneansvarlig skal innefor rammen av emnebeskrivelsen og tildelt timeressurs

  • velge arbeidsformene i emnet og informere timeplanlegger om fordeling av forelesninger og seminarer.
  • utforme obligatoriske aktiviteter og eksamensoppgave

Bruk av eksterne undervisere skal ALLTID godkjennes av undervisningsleder/instituttleder før timeplanen legges.

Undervisningen legges som regel til Helga Engs hus eller Georg Sverdrups hus. Romplanen legges i begynnelsen/midten av semesteret før undervisningen skal gjennomføres. De planlagte og avtalte undervisnignstidspunktene skal ikke endres. 

Det er for øvrig ikke obligatorisk fremmøte på emnene med mindre det er spesifisert i emnebeskrivelsen (med unntak av første gang på PED2xxx-emnene).

Hvordan får studenter plass på undervisning?

Studenter melder seg til emnet kun gjennom StudentWeb. Alle med opptak til studiet får plass på obligatoriske emner.

Spesielt for bachelor:

  • Valgbare emner på bachelor har opptak etter søknad. Undervisningen bør ikke begynne før UiOs søknadsfrister for programstudenter er utgått
  • Det er kun administrasjonen som kan tildele plasser til studenter på venteliste eller gjøre suppleringsopptak.
  • På emner med obligatorisk frammøte til første gang skal eneansvarlig registrerer oppmøte.
  • Studenter som ikke møter, mister automatisk plassen med mindre de har meldt fra (egenmelding godtas for dette).
  • Studentene på PED2xxx-emnene er både bachelorstudenter i pedagogikk og studenter fra andre programmer. Det er ikke en forutsetning for opptak at studentene har gjennomført innføringsstudier i pedagogikk.

Digital undervisning

Vi bruker Zoom, forelesningsopptak eller en kombinasjon av Zoom og opptak i vår digitale undervisning. Du finner nyttig informasjon og veiledninger for bruk av Zoom på UiO sin nettside Zoom for undervisere

Opptak er lov, så fremt du følger UiOs regelverk ved strømming og opptak av digital undervisning

Se tilbud om kurs i bruk av teknisk utstyr i Helga Engs hus fra IDEA

Undervisningsplanlegging/timeplan

  • Undervisningsplanleggingen begynner ca. 6 md. før semesterstart. starter.
  • Et utkast til plan sendes ut med forslag til uker for undervisning. Alle undervisere skal gi tilbakemelding på forslaget innen en gitt frist.
  • Dag og klokkeslett fordeles av timeplanleggingsvektøyet på en slik måte at tilgjengelige rom utnyttes på best mulig måte.
  • Timeplanene publiseres ca. 25.5 (for høsten) 25.11. (for våren).

 

Semesterside

På  nettsiden for semesteret skal informasjon som studentene trenger for å gjennomføre emnet ligge:

  • timeplan med detaljer om tema/litteratur
  • litteraturlister
  • eksamenstidspunkt og trekkfrister 
  • frister for- og informasjon om obligatoriske aktiviteter/oppgaver.

Studiekonsulenten legger inn informasjonen som emneansvarlig utarbeider før siden publiseres. Når siden er oppdatert MÅ du som er emneansvarlig gå gjennom og sjekke at alt stemmer. 

Gjennom tjenesten "mine studier" får studentene en samlet oversikt over sine timeplaner, frister og beskjeder fra semestersider og programsider, samt kunngjøringer fra Canvas. Det er viktig at de kan stole på at all relevant informasjon om slike ting går gjennom disse kanalene.

Obligatoriske aktiviteter

Når du tar på deg ansvaret for undervisning på et emne, bør du undersøke hvilke obligatoriske oppgaver (oblig) studentene skal gjennomføre. Det er emneansvarlig som utformer de obligatoriske oppgavene/kravene og setter frister for disse på bakgrunn av retningslinjene som ligger i emnebeskrivelsen.

Huskeliste for emneansvarlig når det gjelder obligatoriske aktiviteter 

  • Er hensikten med (oblig) tydelig formidlet?
  • Hvilke læringsmål skal aktiviteten bidra til å nå?
  • Er det samsvar mellom oblig  og eksamen: er aktiviteten direkte eksamensforberedende eller er det andre «ting» som trenes?
  • Studentenes arbeidsbelastning: hvor omfattende skal aktiviteten være og hvor mye tid skal studentene bruke på den?
  • Hvor mye ressurser obligen vil kreve fra undervisningssiden sett opp mot de ressursene som er satt av til emnet (veiledning, tilbakemelding, etc.)?
  • Husk at studentene bør være godt orientert om de fire første punktene. Det bør fortrinnsvis gjøres skriftlig, men bør også inngå som tema i undervisningen.

For å kunne ta eksamen må studentene ha fått godkjent obligatorisk aktivitet i emnet. Emneansvarlig får utdelt protokoll av administrativt ansvarlig, der godkjente aktiviteter skal registreres. Det er emneansvarlig som må avgjøre om studenten får godkjent. Hvis godkjente aktiviteter skal gjelde i flere semestre, må det fastsettes i emnebeskrivelsen.

Liste over godkjente obligatoriske aktiviteter bør være klar minst en uke før trekkfristen for eksamen. Dette betyr at emneansvarlig må legge opp til gjennomføring av aktiviteten i god tid før trekkfristen. 

Eksamensarbeid

Eksamensordninger er fastsatt i emnebeskrivelsen.

  • Emneansvarlig utformer oppgaver til skriftlig eksamen /hjemmeoppgaver og legge disse inn det digitale eksamenssystemet Inspera (se egne veiledninger)
  • Emneansvarlig utformer sensorveiledning.  Sensorveiledning gjøres kjent for studentene etter eksamenstidspunktet og bør utformes med tanke på det.
  • Emneansvarlig skal ta initiativ til et møte med sensorene for å samkjøre vurderingskriteriene.
  • Sensor registrere sensur i Inspera maks 3 uker etter innleveringsfristen/eksamen.
  • Studiekonsulenten publiserer sensur for studentene i Studentweb.
  • Søknader om utsettelse på innlevering behandles av administrasjonen, og forutsetter gyldig dokumentasjon.
  • Ved dokumentert sykdom på skoleeksamen, får studentene vanligvis tilbud om utsatt eksamen. 

  

Sensur 

Studentens anonymitet skal ivaretas så langt som mulig når eksamen sensureres. Ved hjemmeeksamen kan det være vanskelig. 

  • Hvis emnet har skoeleksamen eller en hjemmeoppgave  som emneansvarlig ikke kan knytte til en bestemt student, kan emneansvarlig væresensor på emnet.
  • Hvis emnet har en oppgave som emneansvarlig har gitt utstrakt veiledning på (og dermed kan identifisere studenten), skal hovedregelen være at en annen er sensor, evt at medsensor ikke har den samme tilknytningen.

Digital læringsplattform - Canvas

Læringsplattformen Canvas brukes som hovedregel på UiO

Evaluering av emner

Evaluering av undervisningen skal følge retningslinjene for kvalitetssystemet for UiO og instituttets egne prosedyrer. 

Studielitteratur - pensum

  • Endringer i litteraturen skjer innenfor fastsatte frister hvert semester. 
  • Gjeldende litteratur for et emne ligger på semestersiden og er publisert i Leganto. Se veiledninger 
  • Forslag til litteraturendring må bli behandlet av Programrådet ved IPED før de iverksettes. Det er derfor viktig å følge fristene for innlevering av endringsforslag som kunngjøres hvert semester. 

UiO oppfordrer alle til å bruke litteratur som er tilgjengelig elektronisk, enten fritt, som e-bøker eller i de databaser som UiO har abonnement på. 

Hvis du har litteratur som er vanskelig tilgjengelig for studentene, kan du bestille produksjon av elektronisk kompendie. Det må planlegges i god tid. Se informasjon om hva du må gjøre for å bestille kompendie.

Revisjon av studieplaner/emnebeskrivelser

  • Emnebeskrivelsen for hvert emne på nettet, er formelt vedtatt studieplan for emnet.
  • Emneansvarlig kan ikke fravike emnebeskrivelsens bestemmelser.
  • Hvis du ønsker å foreslå endringer i emnebeskrivelsen, ta kontakt med administrativ studieleder for å avtale nærmere hvordan du går frem. Om utforming av emne- og programbeskrivelser.

3. Lønn for timelærere

All bruk av timelærere skal avtales med undervisningsleder. For timelærere utbetales lønn på bakgrunn av utfylt elektronisk kontrakt. Det er ulike takster for undervisning på ulike nivå og også for arbeid med studiekrav/arbeidskrav og eksamen.

Normalt skjer utbetaling ved gjennomført undervisning. Ved uforutsette endringer, ta kontakt.

Publisert 19. okt. 2010 15:12 - Sist endret 24. juli 2023 07:48