Sjekkliste for semesterinformasjon på nettsidene for deg som underviser

Semesterside skal inneholde informasjonen til studentene om hva vi forventer av dem hvert semester og hva slags undervisning og veiledning som vi tilbyr.  Emneansvarlig må gå gjennom informasjonen sammen med studiekonsulenten slik at den er korrekt og tilstrekkelig. Tenk på at det skal være lett å forstå for studentene!

Vær spesielt oppmerksom på

Nettløsningen "mine studier" gir studentene en samlet oversikt over timeplanene for alle emner de er meldt opp til. Beskjeder fra semestersiden på emnene og kunngjøringer fra Canvas kommer også inn på denne siden. Informasjon som omhandler undervisningstidspunkt, undervisningsrom, innleveringer osv. må derfor registreres på riktig måte i timeplanen.

Alle formelle krav til gjennomføring av emnet skal ligge på semestersiden når den blir publisert. Evt. endringer oppdateres av administrativ kontaktperson.

Hva sjekker du under...

Undervisning: 

Informasjon om undervisning og eksamen skal være tilgjengelig for studentene når semestersiden publiseres.

  • Tid og sted: -sjekk at timeplanen/den detaljerte planen stemmer med det du har notert deg. Etter publisering skal kun sykdom eller andre alvorlige forhold medføre endringer i planen

sjekk at detaljert undervisningsplan inneholder:

  • tema for hver undervisningsøkt i timeplanen
  • relveant litteratur eller andre ressurser
  • frister for obligatorisk aktivitet og hjemmeoppgaver/hjemmeeksamen (Sjekk når andre emner på studiet har oppgaver/eksamen med tanke på studentenes arbeidssituasjon.)
  • tydelige retningslinjer og krav for gjennomføring av obligatoriske aktiviteter
  • krav om obligatorisk oppmøte i timeplanen (obligatorisk oppmøte skal basere seg på bestemmelser i emnebeskrivelsen. Det kan for eksempel være knyttet til kriteriene for obligatoriske aktiviteter. Dette må komme tydelig fram i informasjonen)

 Canvas, Du må sette deg inn i hvordan læringsplattformen fungerer og hva som er hensiktsmessig bruk for deg. Avtal med studiekonsulenten hvordan du planlegger å bruke læringsplattformen til innleveringer o.l. og om du trenger bistand i oppsettet av rommet.

 Pensum/læringskrav:

  • Litteraturlisten skal utarbeides i Leganto.
  • Det er den litteraturlisten som ligger i Leganto/på semestersiden som er å anse som pensum. Andre lister skal ikke benyttes! Eksamen skal basere seg på den.
  • Hvis litteraturen har blitt endret etter vedtak i Programrådet, må emneansvarlig gjøre endringene i Leganto og sjekke at listen er riktig før den sendes til biblioteket for klargjøring (det skjer gjennom Leganto)
  • Det skal ikke gjøres endringer uten at det er godkjent av programråd eller programrådsleder på fullmakt. Litteratur som erstattes av f.eks. nyere utgaver eller alternative tekster hvis boka f.eks. er utsolgt fra forlaget, skal ikke slettes av lista innenfor samme semester, men ny utgave kan føres opp som alternativ. En liste kan ha "anbefalt tilleggslitteratur", men det er IKKE pensum.

Eksamen og vurderingsformer
Tid og sted:

  • Skriftlig skoleeksamen: IPED foreslår akuelle uker, Fakultetet fastsetter dato et par måneder før semestersiden publiseres. Hvis du har spesielle ønsker/synspunkt på når eksamen skal ligge, gi beskjed til den som er adm. ansvarlig for emnet tidlig (samtidig med at timeplanleggingen begynner).
  • Hjemmeeksamen/semesteroppgave/paper: Studiekonsulenten legger inn innleveringsfrister og trekkfrister basert på forslag fra emneansvarlig. Det er viktig at disse avklares før semestersiden publiseres. Oppsatte frister skal normalt ikke endres. Husk at studentene kan ha eksamener i andre emner som du må ta hensyn til. Hvis det likevel er behov for endring av frister, MÅ informasjonen komme på semestersiden. Studiekonsulenten MÅ kontaktes. Det er ikke tilstrekkelig at studentene får beskjed i Canvas eller i undervisningen. Innleveringsfristene er grunnlag for fastsettelse av trekkfrister og kandidatnummerering.
  • Trekkfrist: Er 14 dager før eksamensinnlevering eller muntlig eksamen. Hvis emnet har to deler/frister, skal trekkfristen regnes ut i fra den første innleveringsfristen. Liste over godkjente obligatorisk aktivitet/arbeidskrav må leveres til administrasjonen før trekkfristen. 
  • Konkret dato for muntlig eksamen er ofte ikke avklart når sidene publiseres. Emneansvarlig avklarer likevel  de ukene det gjelder slik at de kan settes inn når siden publiseres. Datoer for muntlig må avklares så tidlig som mulig slik at de kan publiseres for studentene.
  •  UiO benytter den digitale eksamensløsningen Inspera

Obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk aktivitet (tidligere "arbeidskrav") er obligatoriske oppgaver som ikke er en del av sensurgrunnlaget. Frister for disse settes i den detaljerte planen. Opplegg for gjennomføring/ innlevering av oppgaver og evt. utdeling av oppgaver MÅ være beskrevet. Det er også viktig at hensikten med aktivitetene kommer tydelig fram for studentene.

Detaljert informasjon om obligatoriske aktiviteter legges under en egen overskrift på semestersiden av administrasjonen. Tenk gjennom at aktivitetene/oppgavene må bli rettet/bestås innen trekkfristen når du planlegger undervisningsopplegg og innleveringsfrister. Det er viktig at informasjonen til studentene inneholder:

  • Frister for innlevering og informasjon om hvordan innlevering/gjennomføring skal skje. 
  • All relevant informasjon om utdeling av oppgaver og innleveringer (det holder ikke med informasjon i Canvas eller i undervisningen).
  • Formelle krav til oppgavene. Mener du at studentene skal bruke en bestemt refereringsstil, bør dette komme fram. Det er vanlig å bruke APA på mange av IPEDs emner. Andre vanlige stiler.
  • Mange emnebeskrivelser oppgir omfang for oppgaver i sidetall. Det er basert på følgende tradisjon for formelle krav som vi anbefaler at du velger (ikke så relevant hvis omfanget er angitt i antall tegn): "Oppgaven skal skrives i skrifttype Times New Roman, 12 punkt skrift, linjeavstand 1,5 og marger 2,5."

Kontaktinformasjon

Kontakt faglærer :  Studieadministrasjon og faglærere skal oppdateres for hvert semester av administrativt ansvarlig for emnet. Sjekk at din kontaktinformasjon er oppdatert på din personside på UiO med informasjon om treffetid. Hvis ikke kan du redigere selv eller be om hjelp fra Web-redaktøren.

Annen informasjon: Annen relevant informasjon som lenker til ulike ressurssider, formelle krav til oppgaver, osv kan også legges inn på semestersiden. Gi beskjed om hva du ønsker.

Publisert 8. nov. 2011 07:55 - Sist endret 2. nov. 2023 08:23