Nyhetsbrev 8 i 2017

Aktuelt fra FS – november 2017

Digitalisering: Taushetserklæring for programmer med praksis

Taushetsplikt for studenter på programmer med praksis

• Universitetsdirektøren godkjente 28. november 2017 at UiO ikke lenger krever at studenter på studieprogram med praksis leverer taushetserklæringer på papir. Vi legger i stedet opp til at studentene bekrefter at de kjenner til regelverket for taushetsplikt i Studentweb.
  • Notat til berørte fakulteter kommer snart i ePhorte (sak 2017/12857). Vedtaksnotatet finner du her.

Det nye opplegget innebærer

• AF legger til rette for at studentene bekrefter at de kjenner til regelverket for taushetsplikt i Studentweb. Bekreftelsen gis samtidig med at studentene registrerer seg for semesteret.

• AF har opprettet og vedlikeholder felles nettinformasjon om taushetsplikt for studenter. Det er denne nettsiden det lenkes til fra teksten "Les innholdet" i Studentweb. Nettsiden er også lenket opp fra nettsiden om regelverk for studier.
  • Berørte fakulteter vurderer om det er nødvendig å gi særskilt informasjon direkte til studentene på hvert program, i tillegg til fellesinformasjonen.
  • Den nye løsningen tas i bruk for nye studenter våren 2018, dvs. fra 1. desember 2017. Av praktiske årsaker vil opplegget samtidig bli synlig også for eksisterende studenter på de aktuelle studie­programmene.
  • Oversikt over alle som har haket av for at de er kjent med innholdet kan listes opp i FS-rapport 728.004 «Bekreftelse av planinfotyper for utdanningsplan».
  • Berørte fakulteter finner igjen «signaturen» om taushet i Student samlebilde, under fanen Planinfo-bekr., koden TAUSHET:
Publisert 28. nov. 2017 15:48 - Sist endret 28. nov. 2017 15:48