Årlig evaluering av program

Hvert studieprogram skal evalueres og følges opp årlig. Oppfølgingen skal særlig ivareta programmene i perioden mellom hver periodiske programevaluering. Hensikten er et overordnet blikk på studieprogrammet med fokus på emneportefølje, progresjon, vurderingsordninger og læringsmiljø. Den årlige evalueringen av program skjer gjennom et evalueringsmøte mellom utdanningsleder, programråd (inkludert studentrepresentanter) og ekstern programrådgiver(e).

Oppsummeringene fra emneevalueringer skal brukes som kunnskapsgrunnlag i de årlige programevalueringene. Ekstern programrådgiver(e) lager en rapport, med hjelp fra programmets administrative leder, som oversendes partene og gjøres tilgjengelig på UiOs nettsider.

Hvordan følges resultatene opp videre?

Resultatene fra den årlige programevalueringen følges først og fremst opp av programeier og programledelse, men inngår også i den jevnlige videreutviklingen av utdanningsporteføljen (se gjennomgang av program- og emnebeskrivelser). De årlige programevalueringene inngår videre som kunnskapsgrunnlag for dialogmøter og periodisk programevaluering.

Ekstern programrådgivers formål og rolle

Ekstern programrådgiver har et lovpålagt ansvar for å evaluere vurderingsordningene i programmetRådgiveren(e) har også ansvar for en overordnet  oppfølging av studieprogrammet, med fokus på emneportefølje og progresjon i studieprogrammet, vurderingsordningene (det vil si læringsmål versus læringsutbytte) og læringsmiljø, og skal gi råd om kvalitetsfremmende tiltak. Instituttene kan velge lokale tilpasninger, eksempelvis ved å bruke ekstern fagsensor til ulike oppgaver, slik som gjennomlesing av eksamenssett, retting av alle eller utvalgte eksamensbesvarelser, faglig sparring, og lignende. Ekstern programådgiver(e) deltar i det årlige evalueringsmøtet for programmet.

Publisert 9. mars 2022 14:19 - Sist endret 9. sep. 2022 14:03