Kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten ved Det teologiske fakultet

Kvalitetsystem for utdanningsvirksomhet ved Universitetet i Oslo består av en felles systembeskrivelse, fakultetsvise funksjons- og rutinebeskrivelser og erfaringsdeling.

Ansvar og involvering - funksjonsbeskrivelser

Rammer for roller og ansvar i kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten er gitt i systembeskrivelsens kap.2.

Medvirkende i kvalitetsarbeidet ved Det  teologiske fakultet (TF) er studenter, de vitenskapelige ansatte og administrasjonen, mens ansvaret for gjennomføring og oppfølging av kvalitetsarbeidet ligger til dekan, studiedekan, forskningsdekan, programledere og emneansvarlige med bistand fra administrasjonen.

Roller og funksjon i utdanningsvirksomheten ved TF er tilpasset ett styringsnivå, og ikke to nivåer (fakultet og institutt). Dekanen og studiedekanen vil således også ha funksjoner i kvalitetsarbeid som i systembeskrivelsen er tillagt henholdsvis instituttleder og utdanningsleder på instituttnivå. 

For grunn- og masterstudier ivaretas funksjonene til programråd i systembeskrivelsen av programlederne, studiedekanen og Utdanningsstrategisk utvalg (USU), med støtte fra administrasjonen og universitetslektor tilknyttet studiekvalitetsprosjekter. USU er rådgivende organ for studiedekanen og utgjør et felles programråd for studieprogrammer på grunn- og masternivå på TF. 

Ph.d.-utdanningen har eget programråd og programleder. Programleder deltar i USU på relevante saksområder. Forskningsdekan og Forskningsstrategisk utvalg (FSU) et særlig ansvar for forskningsutdanning.

Fakultetet har to fagenheter, som har til formål å bidra til sammenheng mellom forskning og utdanning og til videreutvikling av kvalitet i undervisning og veiledning. Alle vitenskapelig ansatte er tilknyttet en fagenhet.

Mandater/funksjonsbeskrivelser for utdanningslederroller og formelle organer for utdanningskvalitet er angitt i § 6 Organer for utdanning og forskning i Administrasjonsreglement for Det teologiske fakultet. I tillegg er det nærmere instrukser/mandat/informasjonssider for følgende organer/verv som har oppgaver i gjennomføring og oppfølging av aktiviteter i kvalitetssystemet:

Mer om ansvarsfordeling og koordinert emneplanlegging mellom studiedekan, programleder og emneansvarlig er beskrevet i Lærer- og sensorrettledning for TF (pdf) (under revisjon)

For oversikt over innehavere av verv i 2022, se:

Fora for drøfting av faglig utvikling og studiekvalitet blant de vitenskapelige ansatte er fakultetets to fagenheter og Teologisk fellesforum (TFF), i tillegg til Forskningsstrategisk utvalg (FSU), Programråd for ph.d.-utdanning og Utdanningsstrategisk utvalg (USU).

Kunnskapsgrunnlag - rutiner for emne- og programevaluering

1. Emneevaluering

Emner skal evalueres hver gang de gjennomføres. Emneansvarlig skal vurdere gjennomføring av emnet på bakgrunn av egne erfaringer og studentenes/ph.d.-kandidatenes tilbakemeldinger.  For emner på bachelor- og masternivå ved TF, skal emneansvarlig levere en semesterrapport på nettskjema.  Programleder og neste emneansvarlig skal bruke semesterrapportene til videreutvikling av emnene og studieprogrammet.

2. Programevaluering 

TF følger forslag til opplegg for periodisk programevaluering tilpasset forhold ved fakultetet.

Etter planen skal masterprogrammet i religion og samfunn evalueres i 2023.

 

3. Undersøkelser og statistikk

(under arbeid)

Erfaringsdeling - læring på individ- og organisasjonsnivå

(under arbeid)

Publisert 22. aug. 2022 12:29 - Sist endret 31. des. 2022 17:48