Emneevaluering - ledd i UiOs kvalitetssystem - verktøykasse

Emneevaluering inngår i kvalitetssystemet for utdanningsvirksomheten ved Universitetet i Oslo. Det er utarbeidet ressurssider felles for UiO med  utdypning av systembeskrivelsen og verktøykasse for evaluering. I tillegg pågår det et fellesprosjekt for digital emneevaluering, der TF deltar.

Emneevaluering er en del av kunnskapsgrunnlaget for kvalitetsarbeidet med utdanning ved UiO. Aktiviteten er beskrevet i kap. 3 av Kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten ved UiO. I tråd med systembeskrivelsens kap.1 er det fastsatt egne rutiner for emneevaluering ved TF. Ressursidene nedenfor utgjør et supplement til disse rutinene.

Ressursside

Det er en ressursside for ansatte om emnevaluering som viser frem og forklarer teksten om emneevaluering i kvalitetssystemet, herunder mer om forventet innhold i og tidspunkt for evalueringen blant studentene/ph.h.-kandidatene, samt mer om oppsummeringen av tilbakemeldinger fra studenter/ph.d.-kandidater som skal deles både med dem og med studiedekan/forskningsdekan ("emneeier" på TF).

Verktøykasse

Det er utarbeidet en verktøykasse for evaluering til hjelp for fagmiljøene i planleggingen og gjennomføringen av studentevalueringer for studieprogram og emner.  Verktøykassen ble opprinnelig laget av tidligere Fagområdet for universitetspedagogikk, nå LINK, i forbindelse med kvalitetsreformen. Verktøykassen er under oppdatering i 2022.

Digital emneevaluering - piloter ved TF

Det er igangsatt et fellesprosjekt for digital emneevaluering der UiO tar i bruk bruk "Course Evaluations and Surveys" (CES)  i 2022. Emner som benytter Canvas, kan kobles mot CES slik at studentevalueringer kan gjennomføres i Canvasrommet til emnet, og spørreskjema og rapporter fra evalueringen kan oppbevares i Canvas.

TF har vårsemesteret 2022 deltatt i pilotprosjekt med utprøving av CES på TEOL4003 Religionsmøte og religionsteologi.TF deltar høstsemesteret 2022 med utprøving av CES på to emner: RESA1001 Religion i det offentlige rom - makt, media, politikk og TEOL4107 Sentrale tekster og temaer fra Den hebraiske bibel.

Nettsider om emneevaluering vedTF:

Publisert 22. aug. 2022 09:10 - Sist endret 22. nov. 2022 15:01