Rutiner for emneevaluering ved TF

Det er fastsatt rutiner for emneevaluering ved TF der det beskrives ansvarsfordeling for gjennomføring og emneevalueringens funksjon som kilde til kunnskapsgrunnlag i kvalitetsarbeidet med utdanningen på TF.

Rutiner for emneevaluering ved TF

Fastsatt av studiedekan og forskningsdekan vår 2021 samråd med programlederne.

1. Emneevaluering gjennomføres hver gang emnet tilbys.  Emneevaluering skal gi emneansvarlig og studentene/ph.d.-kandidatene en mulighet for dialog og tilbakemelding underveis, samt sikre løpende videreutvikling av emnet, jf. også punkt 7. Emneevaluering inngår i kvalitetssystemet for utdanningsvirksomheten ved UiO.  

 2. Emneansvarlig har ansvar for emneevaluering, herunder innhenting av tilbakemeldinger fra studentene/ph.d.-kandidatene, jf. punkt 4 og 5, samt justering av emnet underveis og rapportering der forbedringsbehov ikke kan iverksettes underveis, jf. punkt 6. Studentene/ph.d.-kandidatene har ansvar for å gi tilbakemeldinger på emnet. Studiedekanen/forskningsdekan har overordnet ansvar for å sørge for at innmeldte behov for videreutvikling av emner, blir fulgt opp. Jevnfør også punkt 7.

3. Emneevalueringen skal inkludere en vurdering av sammenhengen mellom emnets planlagte læringsutbytte (studentenes/ph.d.-kandidatenes læring) og undervisningsformer og –organisering. Andre sentrale temaer er læringsmiljø og studentenes/ph.d.-kandidatenes arbeidsinnsats og aktivisering.

4. Evaluering blant studentene/ph.d.-kandidatene gjennomføres normalt enten midt i eller mot slutten av undervisningsløpet. Tidspunkt tilpasses slik at løpende dialog og tilbakemelding muliggjøres. Så lenge det sistnevnte forholdet ivaretas, kan emneansvarlig velge andre tidsløp for innhenting av tilbakemeldinger fra studenter. Evalueringen blant studentene/ph.d.-kandidatene kan f.eks. gjennomføres midtveis, og så følges opp med en sluttsamtale med studentene/ph.d.-kandidatene. Sluttevaluering av emnet kan gjennomføres, så lenge det er et opplegg for å muliggjøre løpende dialog/tilbakemelding og justeringer underveis.

5. Emneansvarlig velger temaer/spørsmål i evalueringen blant studentene/ph.d.-kandidatene utfra formålene med evalueringen angitt i punktene 1 og 3 og relevans for emnet. Det er ikke krav om at studentene/ph.d.-kandidatene skal gi tilbakemelding på alle sider ved emnet. Emneansvarlig velger omfang og metode. Evalueringen blant studentene/ph.d.-kandidatene kan f.eks. gjennomføres ved en samtale i en undervisningstime, spørreskjema på papir eller nett, eller tilbakemelding i CANVAS.

6. Emneansvarlig skal lage en kort oppsummering av studentenes/ph.d.-kandidatenes viktigste tilbakemeldinger, samt emneansvarligs vurdering av disse og ev. oppfølging i form av justeringer og/eller muligheter for videreutvikling som ikke kan iverksettes i aktuelt semester. Oppsummeringen skal utarbeides skriftlig og deles med studentene/ph.d.-kandidatene, f.eks. i CANVAS. Oppsummeringen skal ikke inneholde opplysninger som er sensitive eller kan identifiseres til bestemte deltakere på emnet. Oppsummeringen skal også deles med studiedekan/forskningsdekan. For emner på bachelor- og masternivå skjer dette ved at oppsummeringen inngår i semesterrapporten om gjennomføring av emnet, jf. kap.1 i Lærer- og sensorveiledingen. 

7. Emneansvarlig skal i sin planlegging av neste gangs gjennomføring av emnet ta hensyn til oppsummeringen/semesterrapporten gitt av forrige emneansvarlig, jf. punkt 6, og i samråd med programlederen følge opp ev. rapporterte forbedringsbehov.

8. Semesterrapport som avgis av emneansvarlig for emner på bachelor- og masternivå, jf. punkt 6, vil også blir gjort tilgjengelig for neste emneansvarlig, programlederne og fagenhetene. Det er et mål at semesterrapportene med oppsummeringen av emneevaluering over en periode vil kunne danne et felles akkumulert kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av emnet, emneporteføljen og studieprogram på TF.

 

Nettsider om emneevaluering ved TF:

Publisert 22. aug. 2022 09:00 - Sist endret 22. nov. 2022 15:01