Oppdragsbrev fra IPED til evalueringspanelet

Tusen takk for at dere har sagt dere villige til å være med på å evaluere vårt masterprogram i pedagogikk. Den formelle oppnevningen gjøres av UV-fakultetet, men all videre kommunikasjon skjer mellom panelet og Anne Line Wittek og Esra Boncuk.

Periodisk programevaluering

Evaluering av hele studieprogrammer kalles «periodisk programevaluering» og er en del av kvalitetssystemet ved Universitetet i Oslo. Slike evalueringer gjennomføres innenfor en seksårsperiode. Mer informasjon om kvalitetssystemet ligger her.

Hovedmålsettingen med kvalitetsarbeidet er å konsolidere det som er bra og identifisere forbedringspunkter, slik at vi får et godt grunnlag for videre utvikling av masterprogrammet og kan sørge for at det holder god kvalitet. Det eksterne panelet skal, ifølge kvalitetssystemet, foreta en helhetlig vurdering av sammenhengen(e) mellom programmets planlagte læringsutbytte, faglige innhold, arbeids- og undervisningsformer og vurderingsordninger. Panelet skal vurdere kvaliteten på programmet og behovet for endringer, og sammenfatte sin vurdering i en rapport. I tillegg ønsker vi at panelet legger frem sin rapport i et seminar for Instituttet.

Temaer i evalueringen

På bakgrunn av egenevalueringen, ber vi om at panelet ser på følgende temaer:

• Helheten i studieprogrammet, herunder sammensetningen av emner.
  • Arbeidslivsrelevans
  • Masteroppgaven
  • Internasjonalisering

Mandatet er bredt, og panelt står fritt til å fokusere på noen av områdene mer spesifikt. Det står i prinsippet panelet fritt å se på de forhold som de ønsker innenfor den helhetlige vurderingen de skal gjøre.

Se «Bestilling og formål - Periodisk programevaluering av masterprogrammet i pedagogikk» for ytterligere detaljer.

Grunnlag for vurderingene

Hovedgrunnlaget for vurderingen er programmets egenevalueringsrapport. Panelet må også sette seg inn i programmet gjennom de beskrivelser som gis til studentene gjennom de offisielle nettsidene for programmet og emnene. Nettsidene er også en del av læringsmiljøet og av stor betydning for klar og presis kommunikasjon til studentene om krav, frister, etc.

I tillegg til egenevalueringen får panelet tilgang til relevant statistikk og gjennomførte emneevalueringer.

Evalueringsarbeidet

Som nevnt får panelet tilgang til grunnlagsmateriale. Dere er i tillegg oppfordret til å innhente ytterligere informasjon etter behov. Ta kontakt med Esra Boncuk for bistand, eller ved ønske om et institusjonsbesøk eller intervju med utvalgte grupper.

Formidling av panelets vurderinger

Den periodiske programevalueringen skal munne ut i en såkalt periodisk programrapport. Det er ønskelig med en kortfattet rapport på 10 sider. Vi ber panelet om å legge særlig vekt på oppsummeringer, konstruktive punkter, tilbakemeldinger og råd som instituttet kan bruke i videre utviklingsarbeid.

Praktiske forhold

Det skrives en arbeidsavtale for evalueringsarbeidet. Panelet bes organisere sitt arbeid og sine møter selv.

Vi ber om at panelet ferdigstiller sitt arbeid slik at seminar kan avholdes i september 2022.

Ved spørsmål kontakt Esra Boncuk, esra.boncuk@iped.uio.no.

Med hilsen,

Line Wittek, Faglig studieleder