Fakultetsnytt 16. januar 2023

Programmet for UiOs formidlingsarenaer i sentrum; Domus Bibliotheca og Aulaen er ute med debattmøter, Åpen Aula og konserter på menyen.

Plakat for Debattmøte i Domus Bibliotheca: Utilregnelighet, intelligens og IQ

Arrangementene i Domus Biblioteca har startet opp igjen etter juleferien.

Debattmøte i Domus Bibliotheca: Utilregnelighet, intelligens og IQ

Hvordan avgjør vi hvem som er intelligente nok til å kunne straffes?

Strafferettslig utilregnelighet på grunn av psykisk sykdom har fått en god del oppmerksomhet de siste åra. Men også psykisk utviklingshemming kan tilsi strafferettslig utilregnelighet.

Tid og sted: 23. jan. 2023 18:00–20:00, Domus Bibliotheca

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

NFR tilbyr kurs i Horisont Europa

Norges forskningsråd tilbyr omfattende opplæring i Horisont Europa. Dette er kurs som passer for deg som er forsker, EU-rådgiver ved et universitet eller høgskole, jobber i næringslivet eller offentlig sektor og ønsker å få mer kunnskap om mulighetene i Horisont Europa.

Introduksjon til Horisont Europa -  kurs/webinar vil bli holdt 23. januar kl 8:45-11:00

Kursene gir deg grundig opplæring i alle fasene i Horisont Europa fra prosjektsøking til rapportering etter avsluttet prosjekt. Det er gratis å delta, og kursene blir holdt av Europa Media og Sintef som har førstehåndskunnskap med å utvikle og lede vellykkede prosjekter innen Horisont Europa.

Se oversikten over webinarer og kurs relatert til Horisont Europa på arrangementssiden.

Hvordan få større læringsutbytte av kurs?

Fredag 25. januar inviteres studenter og lærere til å delta i samtale om hvordan man ved felles innsats kan øke læringsutbyttet av kurs.

Du møter Erik Røsæg og psykologi- og jusstudent Margrete Malmgård i samtale med psykologspesialist og førsteamanuensis på Psykologisk Institutt, Line Indrevoll Stänicke.

Bildet kan inneholde: linje, skrift, rektangel, skilt, parallell.

Husk å overføre ferie innen 31. januar

Hvis du ikke har avviklet all din ferie i 2022, må du søke om overføring innen 31. januar 2023. Overføringen gjør du i Selvbetjeningsportalen.

Nye tider, nye perspektiver?

Institutt for kriminologi og rettssosiologi (IKRS) inviterer alle som jobber med temaer knyttet til kriminalitet og kriminalitetskontroll til en tverrfaglig konferanse i 2023. Temaet er «Nye tider, nye perspektiver?»

Konferansen ønsker å bringe fram ny kunnskap fra forskning og praksis som belyser nye (og gamle) samfunnsutfordringer.

Tid og sted: 23. mai 2023 09:00–24. mai 2023 17:00, Domus Juridica

Se program og påmelding

Representanter for vitenskapelig ansatte i midlertidige stillinger til Fakultetsstyret

Følgende er valgt for perioden 01.01.23-31.12.23:

Kjenner du noen aktuelle kandidater?

Instituttene ved Det juridiske fakultet lyser ut studentstillinger og stillinger som vitenskapelig assistent.

Felles søknadsfrist for stillinger som vitenskapelig assistent - med oppstart høsten 2023  - er 9. mars.

Kollega ved IKRS: Helle Nærø

I serien "Bli kjent med en kollega" presenterer vi studiekonsulenten Helle Nærø ved IKRS.

Aulamaleriene tilgjengelige for publikum

Bildet kan inneholde: himmel, anlegg, sky, tre, arkitektur.Utvalgte lørdager åpner dørene til Universitetets Aula, der du kan oppleve Edvard Munchs malerier i storslåtte omgivelser.

Neste åpen lørdag er 21. januar kl 11:00 - 15:00.

Omvisning kl 12.00 og kl 14.00

Se øvrige arrangementer i Aulaen

Open Aula

Experience Edvard Munch's world-famous paintings on selected Saturdays.

Time and place: Jan. 21, 2023 11:00 AM–3:00 PM, University Aula

See other upcoming events in the Aula

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 16. jan. 2023 08:12 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32