Fakultetsnytt uke 3 2024

I en ny podcastepisode fra Universitetsplassen stilles spørsmålet "Skal alle voldtekter anmeldes?", og i et arrangement denne uken stilles spørsmålet "Hva kan vi lære om rollen til rettsmedisinske bevis fra frifinnelsen i Birgitte Tengs-saken?"

Illustrasjonsfoto: Samtalerommet ved voldtektsmottaket ved Oslo Legevakt og informasjonsbrosjyre.

Podkast: Skal alle voldtekter anmeldes?

Hvorfor velger så mange å ikke anmelde voldtekter? Belastningen ved å fortelle om overgrepet samt å eie sin egen fortelling om hva som skjedde kan være avgjørende. I en ny podcast fra Universitetsplassen møter lytteren May-Len Skilbrei i samtale om temaet sammen med postdoktor Anette Bringedal Houge fra Institutt for helse og samfunn.

Les nettsak og lytt til podcasten.

Samtale: Hva kan vi lære om rollen til rettsmedisinske bevis fra frifinnelsen av Johny Vassbakk i Birgitte Tengs-saken?

Utviklingen i Tengs-saken viser at usikkerheten om hvordan DNA havner på et åsted gjør det vanskelig å bruke DNA som bevis. I denne samtalen vil eksperter på tolkning av rettsmedisinske bevis diskutere hva man kan lære av den nylige frifinnelsen av Johny Vassbakk.

Tid og sted: 17. jan. 2024 16:00 – 18:00, Universitetet i Oslo, Domus Juridica, Auditorium 2

Inspirasjonsseminar: Forskning på kunstig intelligens fra et humaniora-perspektiv

Forskning på KI krever en tverrfaglig tilnærming, men har du oversikt over hvem som jobber med relevante problemstillinger? Humanistisk fakultet lager en møteplass og kanskje kan du finne en samarbeidspartner.

Tid og sted: 26. jan. 2024 10:00 – 12:00, 12.. et. Niels Treschows hus

Universitetets HMS-pris for 2023

Universitetet i Oslos HMS-pris tildeles årlig en person eller gruppe ved UiO som har gjort en markant innsats for arbeidsmiljøet ved sin enhet eller UiO som helhet.

Fristen for å nominere kandidater til prisen er 15. februar.

Gi innspill til den nye forskningsstrategien

Det juridiske fakultet skal vinteren 2024 vedta en ny forskningsstrategi. Fakultetets ansatte, grunnenheter, fag- og forskergrupper er velkomne til å komme med høringsinnspill fram til 15. februar 2024.

Gi innspill | Share your feedback

Søknadsfristen for leie av UiOs populære Hvaler-hytter i sommerferien nærmer seg

Dersom du ønsker å bruke hytten i sommerferien, er søknadsfristen 15. februar.

Omtale i Uniforum.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Rektors blogg

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 15. jan. 2024 08:46 - Sist endret 15. jan. 2024 14:51