Fakultetsnytt uke 4 2024

Er det domstolene eller lovgiver som avgjør ambisjonsnivået i klimalovgivningen? 6. februar diskuteres rettslige dilemmaer ved klimasøksmålene i Domus Bibliotheca

Plakatbilde for arrangementet som viser flom, skogbrann og representanter for Naturvernforbundet foran Oslo Tingrett.

Plakatbilde for arrangementet. Foto:NTB

Klimakrisen: Kan domstoler redde kloden?

I Domus Bibliotheca stilles dette spørsmålet når Christina Voigt og kolleger diskuterer dilemmaer knyttet til klimasøksmålene - som: Er det domstolene eller lovgiver som avgjør ambisjonsnivået i klimalovgivningen?

Tid og sted: 6. feb. 2024 15:00 – 16:30, Domus Bibliotheca

Stipend fra Det norske universitetssenter i Paris

Senteret har flere stipend med søknadsfrist 1. februar.

Nominasjon til UiOs menneskerettighetspris 2024

Universitetet i Oslo inviterer organisasjoner, foreninger og enkeltpersoner til å nominere kandidater (personer eller organisasjoner) til UiOs menneskerettighetspris – Lisl og Leo Eitingers fond.

Fristen er 15. mars.

Fransk-nordisk prosjektstøttestipend

Det norske universitetssenter i Paris, i samarbeid med Fondation Maison des sciences de l’homme, lyser ut et fransk-nordisk prosjektstøttestipend.

Informasjon og nettskjema finner du her. Søknadsfrist: 26. april 2024.

Ny utskriftsløsning ved UiO kommer til en skriver nær deg

I løpet av vårsemesteret vil UiOs nye utskriftsløsning bli rullet ut ved fakultetet. Endringen består først og fremst i at du må gjøre andre valg når du skriver ut, utskriften vil du hente på skriveren som før ved å bruke ansattkortet eller logge deg på med brukernavn og passord.

Endringen vil bli gjort bygg for bygg, og det blir gitt informasjon i forkant av endringen.

Minner om

Universitetets HMS-pris for 2023

Universitetet i Oslos HMS-pris tildeles årlig en person eller gruppe ved UiO som har gjort en markant innsats for arbeidsmiljøet ved sin enhet eller UiO som helhet.

Fristen for å nominere kandidater til prisen er 15. februar.

Gi innspill til den nye forskningsstrategien

Det juridiske fakultet skal vinteren 2024 vedta en ny forskningsstrategi. Fakultetets ansatte, grunnenheter, fag- og forskergrupper er velkomne til å komme med høringsinnspill fram til 15. februar 2024.

Gi innspill | Share your feedback

Søknadsfristen for leie av UiOs populære Hvaler-hytter i sommerferien nærmer seg

Dersom du ønsker å bruke hytten i sommerferien, er søknadsfristen 15. februar.

Omtale i Uniforum.

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Teknisk-administrative stillinger

Rektors blogg

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 22. jan. 2024 08:52 - Sist endret 22. jan. 2024 12:19