Torsdagsnytt 2. mars 2023

Kvinnedagen i Domus Bibliotheca

På kvinnedagen 2023 setter Senter for tverrfaglig kjønnsforskning og Universitetet i Oslo søkelyset på reproduktive rettigheter. Vi utforsker temaet gjennom forskjellige aspekter: selvbestemt abort og abortnemder, endometriose og reproduktiv helse, og assistert befruktning; kjønn og mangfold innen kunstig intelligens. Hovedfokus blir på Norge og Norden.

Frokostarrangement - Reproduktive rettigheter – hindre og muligheter

Ettermiddagsarrangement - Hvordan kan vi øke mangfold og kvinners synlighet innen AI?

UiOs menneskerettighetspris

Universitetet i Oslo inviterer organisasjoner, foreninger og enkeltpersoner til å nominere kandidater (personer eller organisasjoner) til UiOs menneskerettighetspris - Lisl og Leo Eitingers fond for 2023. Prisen deles ut årlig som en anerkjennelse av personlig innsats og aktivt engasjement innenfor ett eller flere menneskerettslige områder i vid forstand. Frist for å nominere er 15. mars 2023.

Se info om hvordan man nominerer kandidater

Viktige endringer i Forskningsrådets søknadsbehandling

Kunnskapsdepartementet har bedt Forskningsrådet om å redusere antall søknader og innføre tiltak som begrenser ressursbruken hos søkerne og i Forskningsrådet. Målet er 25 % innvilgelse, og nå innføres det to viktige hovedtiltak for FRIPRO.

- Vi skal nå redusere antallet søknader og øke innvilgelsesprosenten på FRIPRO-utlysningene. Samtidig er vi opptatt av å ha et system som gir unge forskertalenter mulighet til å søke og få finansiering i den viktige tidlige fasen av karrieren, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.

Les mer om endringene

Midtveisevaluering 7. mars

Midtveisevaluering for stipendiat Håvard Olsen Sterri som vil presentere sitt doktorgradsprosjekt med tittelen "Tilegnelsesreguleringer".

Sammendrag av avhandlingen og program for dagen

Tid og sted: 7. mars 2023 12:15–14:00, Lødrups kjeller, Domus Media Vest

Artikkel i HydrogenInsight av Erik Røsæg

Hydrogen, ammonia, methanol | Why a new global fuel tax plan for shipping could massively boost demand for green H2

‘It’s been slow. But this is the best decarbonisation proposal I have seen for the shipping industry’, maritime law professor tells Hydrogen Insight.

Les hele artikkelen her

Ny gjesteforsker

Emilie Yliheljo er stipendiat ved  Faculty of Law, Helsinki Institute of Sustainability Science Yliopistonkatu. Hun besøker forskergruppen Bærekraftsrett og vil være her ut mars. Emilie sitter på gjesteloftet i 3. et DMV.

Babynytt

Jo Ørjasæter har blitt pappa til to små jenter vi gratulerer!

IfP- ansatte i media

Medieovervåkning følger  saker i nettmedier som omtaler Institutt for privatrett eller våre ansatte. Tjenesten er supplert av egenpublisert henvisning til utvalgte mediesaker fra papir- og etermedier.

Les dagsferske saker!

Publisering

Se siste publikasjoner fra våre forskere.

Ønsker du å få inn stoff til Torsdagsnytt?

Det er enkelt å få inn nyheter til TN: send en mail til torsdagsnytt@jus.uio.no. Mailen vil garantert nå redaksjonen og meldingen vil komme i neste nyhetsbrev.

Publisert 2. mars 2023 15:44 - Sist endret 4. apr. 2024 23:57