Sakskart for møte i Programrådet for masterstudiet i rettsvitenskap

J.nr.: 2018/1541

Tid og sted: Torsdag 8. februar kl 12.00-15.15, Kollegieværelset DA 1. egt

Sak 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 14. desember 2017 er allerede godkjent

   

Sak 3

Diskusjonssak: Eksamensavvikling i Silurveien og eksamenssystemet Inspera

Notat fra Kristin Steen Slåttå

Vedlegg  

Ny stavekontroll-funksjonalitet i Inspera      

Til orientering: Seksjonssjef Anne-Lise Lande i Seksjon for studieadministrative datasystemer og rådgiver Aleksander Lorentzen i Seksjon for studieadministrative datasystemer er invitert og kan svare på spørsmål knyttet til Silurveien og Inspera.  

Dette notatet er også lagt frem for Instituttledermøtet den 31. januar 2018

Les også her om allmøtet som ble gjennomført torsdag 25. januar, hvor studentene ble invitert til møte om Silurveien, Inspera og Lovdata Pro.   

   
Sak 4

Diskusjonssak: Digitale hjelpemidler

Notat fra Erling Hjelmeng

På bakgrunn av notatet inviteres PMR til å diskutere innfasingen av digitale hjelpemidler og stillingen til papirbaserte hjelpemidler, i første rekke lovsamlingen, samt tilgangen til materiale i den digitale løsningen.

Dette notatet er også lagt frem for Instituttledermøtet den 31. januar 2018

   
sak 5

Diskusjonssak: Delrapport 2 fra valgemnegruppen

Delrapport 2 med endelige anbefalinger fra valgemnegruppen

Delrapportene, mandat og alle vedlegg er tilgjengelig på nettsiden for valgemnegruppen

PMR inviteres til å diskutere valgemnegruppens forslag. 

Delrapport 2 sendes til instituttene på høring med frist 5. mars. På bakgrunn av PMRs innspill og høringssvarene vil dekanen gjøre vedtak før 15. mars. Flere av arbeidsgruppens forslag hører innunder PMRs vedtaksmyndighet og disse vil bli lagt frem som vedtakssak til PMR-møtet 15. mars.     

   
Sak 6

Vedtakssak: Endringer i reglement for masteroppgaver og regler for Undervisningsplikt og undervisningsregnskap 

Notat fra Kristin Steen Slåttå

Forslag til vedtak

PMR vedtar endringene i Reglement for masteroppgaver og anbefaler dekanen å vedta endringene i Regler for undervisningsplikt og undervisningsregnskap endres i henhold til forslaget.

   
Sak 7

Diskusjonssak: Rapport fra tilsynssensor 4. studieår

Rapport fra tilsynssensor

Diskusjonspunkter og oppfølgningspunkter

  • Tilsynssensor anbefaler flere tiltak for oppfølgning av eksterne sensorer, dette følges opp av eksamensadministrasjonen. Administrasjonen jobber hvert semester for å få på plass interne sensorer, disse inviteres før eksterne plasseres inn på sensuren, og der vi har få interne spør vi gjerne enkeltpersoner om å delta. Når det gjelder forslag om å utestenge eksterne sensorer som ikke deltar på sensormøtet vil administrasjonen ikke anbefale en så kontant regel, men dette er et viktig moment som kan føre til at sensorer ikke får nye oppdrag.
  • Tilsynssensor anbefaler en gjennomgang/revidering av Instruks for eksamen og sensur §2-3 studentrepresentanter. Administrasjonen foreslår at en slik gjennomgang gjennomføres våren 2018. JSU har også meldt inn ønske om en revidering av denne instruksen.
  • Tilsynssensor kommenterer at oppgavene i JUS4111 Metode og etikk kan være utfordrende for studentene, og kan by på utfordringer for sensorene, han anbefaler at dette hensynstas i sensorveiledningene. 
  • Tilsynssensor anbefaler at læringskravene i JUS4211 straffeprosess revideres. Dette følger administrasjonen opp med ansvarlig faglærer.
  • Tilsynssensor foreslår å ta i bruk den tidligere foreslåtte malen for sensorveiledninger. Fakultetet avventer konklusjon fra den sentrale arbeidsgruppen som har som del av mandat å foreslå mal for sensorveiledninger for hele UiO.
   
sak 8

UTSETTES: Diskusjonssak: Karriereutvikling som del av Masterstudiet i rettsvitenskap

Det er ønskelig å diskutere hvordan studentene på et tidlig stadium i masterstudiet kan bli mer oppmerksomme på karriereutvikling og planlegge studieløpet på best mulig måte. Stikkord er:

  • karriereutvikling/kurs som obligatorisk element på masterstudiet
  • praksisplass/opphold som obligatorisk element. Eventuelt vurdere om man kunne åpne JUS5010 som valgemne på 3. studieår  
  • hvordan bør Karrieresenteret involveres?
  • profilene som spissing av kompetanse
  • arbeidslivsrelevans er særlig trukket frem i Kvalitetsmeldingen   

Se også samarbeidsavtale mellom Karrieresenteret, Det juridiske fakultet og Avdeling for fagstøtte om styrkning av arbeidslivsrelevans gjennom studieløpet

Se også protokoll fra PMR møte 13. desember 2016 da Karrieresenteret deltok, se sak 2

   
Sak 9

Diskusjonssak: Ansvarlig faglæreres ansvar  

I desember 2017 var det en sak på sosiale medier (Twitter) hvor det ble vist bilde av en bok som står oppført som hovedlitteratur på rettsstudiet og ordet «neger» blir brukt. Den aktuelle forfatteren er kontaktet og boken vil revideres snarlig. Ansvarlig faglærer har ett overordnet ansvar for sitt fag, herunder også å påse at anbefalte litteratur ikke inneholder rasistisk eller diskriminerende ordbruk.

Ansvarlig faglærer har også det overordnede ansvaret for læresituasjonen, herunder et ansvar for å påse at de eksterne timelærerne som rekrutteres legger opp til et godt læringsmiljø, eksterne kurslærere med utilbørlig/uheldig adferd skal ikke undervise ved fakultetet.

UiO har et si-fra system hvor eventuelle klager bør meldes inn. Fakultetsadministrasjonen har før jul sendt en henvendelse til juristene i den sentrale personaladministrasjonen med spørsmål om de teknisk/administrative sidene med slike saker.

Instruksen bør revideres i løpet av våren 2018, og PMR inviteres til å gi innspill til hvordan disse ansvarsområdene bør komme frem i instruksen.  

   
Sak 10  Erfaringer fra PMRs medlemmer 
   
sak 11

Orienteringssak: Rapport til PMR om hjemmeeksamen i rettshistorie JUS3220 etter tre semestre

Rapport fra ansvarlig faglærer Marit Halvorsen

Ansvarlig faglærers anbefaler at ordningen med hjemmeeksamen i rettshistorie fortsetter.   

   
Sak 12

Orienteringssak: Kjønnsperspektiv i undervisningen

På bakgrunn av tidligere diskusjon og vedtak i PMR er det nå opprettet en intern nettside med konkrete råd og innspill til hvordan kvinne- og kjønnsperspektiv skal integreres i litteratur og undervisning på rettsstudiet. 

Den 19. januar sendte studiedekanen ut en mail til alle ansvarlig faglærere hvor nettsiden ble promotert og det ble orientert om at det nå arbeides med å få på plass en arbeidsgruppe som skal fungere som en ressurs for de ansvarlige faglærerne og PMR på følgende måte:

  • Inngå i dialog med sikte på å utarbeide en samling av foreliggende tekster i form av artikler, rapporter eller rettskilder som kan tas inn i pensum eller brukes i undervisning.
  • Bidra til å utarbeide en oversikt som synliggjør hvordan kvinne-, kjønns- og likestillingsperspektivet er integrert i juss studiets struktur, herunder de obligatoriske juridiske fagene, de semi-obligatoriske juridiske fagene samt egne valgfag.
  • Utpeke er redaksjonsutvalg som inviterer interesserte faglærere fra ulike områder til samarbeid om å skrive fram en antologi bestående av artikler som tar opp temaer som berører ulike aspekter ved forholdet mellom kjønn og rett innen ulike fag.

Forslag til mandat for arbeidsgruppen legges frem for dekanatet 31. januar 2018 og PMR vil bli holdt orientert om den videre prosessen. Det foreslås at arbeidsgruppen skal arbeide våren 2018 og at de ansvarlige faglærerne skal få frist til å levere sine forslag til PMR 25. juni, PMR behandler da alle forslagene på sitt første møte høsten 2018.  

   
Sak 13

Orienteringssaker:

Skriftlige orienteringssaker:

Randi Saunes orienterer kort om arbeidet i den sentrale arbeidsgruppen som har hatt som mandat å se på sensorveiledninger og mal for sensorveiledninger ved UiO. Rapporten legges frem for Universitetsstyret 06.02.

Eksamensmøtte valgemner høsten 2017

 

   

Sak 14

Saker tatt på fullmakt: 

 

 

Sak 15

Eventuelt

  Sakskart med alle vedlegg (PDF)

 

Publisert 24. jan. 2018 13:43 - Sist endret 13. jan. 2023 14:01