J.nr.: 2018/1541
Tid og sted: Torsdag 8. februar kl 12.00-15.15, Kollegieværelset DA 1. egt
Sak 1 |
Protokoll Protokoll fra PMR møte 14. desember 2017 er allerede godkjent |
Sak 3 |
Diskusjonssak: Eksamensavvikling i Silurveien og eksamenssystemet Inspera Notat fra Kristin Steen Slåttå Ny stavekontroll-funksjonalitet i Inspera Til orientering: Seksjonssjef Anne-Lise Lande i Seksjon for studieadministrative datasystemer og rådgiver Aleksander Lorentzen i Seksjon for studieadministrative datasystemer er invitert og kan svare på spørsmål knyttet til Silurveien og Inspera. Dette notatet er også lagt frem for Instituttledermøtet den 31. januar 2018 |
Sak 4 |
Diskusjonssak: Digitale hjelpemidler På bakgrunn av notatet inviteres PMR til å diskutere innfasingen av digitale hjelpemidler og stillingen til papirbaserte hjelpemidler, i første rekke lovsamlingen, samt tilgangen til materiale i den digitale løsningen. Dette notatet er også lagt frem for Instituttledermøtet den 31. januar 2018 |
sak 5 |
Diskusjonssak: Delrapport 2 fra valgemnegruppen Delrapport 2 med endelige anbefalinger fra valgemnegruppen Delrapportene, mandat og alle vedlegg er tilgjengelig på nettsiden for valgemnegruppen PMR inviteres til å diskutere valgemnegruppens forslag. Delrapport 2 sendes til instituttene på høring med frist 5. mars. På bakgrunn av PMRs innspill og høringssvarene vil dekanen gjøre vedtak før 15. mars. Flere av arbeidsgruppens forslag hører innunder PMRs vedtaksmyndighet og disse vil bli lagt frem som vedtakssak til PMR-møtet 15. mars. |
Sak 6 |
Vedtakssak: Endringer i reglement for masteroppgaver og regler for Undervisningsplikt og undervisningsregnskap Notat fra Kristin Steen Slåttå Forslag til vedtak PMR vedtar endringene i Reglement for masteroppgaver og anbefaler dekanen å vedta endringene i Regler for undervisningsplikt og undervisningsregnskap endres i henhold til forslaget. |
Sak 7 |
Diskusjonssak: Rapport fra tilsynssensor 4. studieår Diskusjonspunkter og oppfølgningspunkter
|
sak 8 |
UTSETTES: Diskusjonssak: Karriereutvikling som del av Masterstudiet i rettsvitenskap Det er ønskelig å diskutere hvordan studentene på et tidlig stadium i masterstudiet kan bli mer oppmerksomme på karriereutvikling og planlegge studieløpet på best mulig måte. Stikkord er:
Se også protokoll fra PMR møte 13. desember 2016 da Karrieresenteret deltok, se sak 2 |
Sak 9 |
Diskusjonssak: Ansvarlig faglæreres ansvar I desember 2017 var det en sak på sosiale medier (Twitter) hvor det ble vist bilde av en bok som står oppført som hovedlitteratur på rettsstudiet og ordet «neger» blir brukt. Den aktuelle forfatteren er kontaktet og boken vil revideres snarlig. Ansvarlig faglærer har ett overordnet ansvar for sitt fag, herunder også å påse at anbefalte litteratur ikke inneholder rasistisk eller diskriminerende ordbruk. Ansvarlig faglærer har også det overordnede ansvaret for læresituasjonen, herunder et ansvar for å påse at de eksterne timelærerne som rekrutteres legger opp til et godt læringsmiljø, eksterne kurslærere med utilbørlig/uheldig adferd skal ikke undervise ved fakultetet. UiO har et si-fra system hvor eventuelle klager bør meldes inn. Fakultetsadministrasjonen har før jul sendt en henvendelse til juristene i den sentrale personaladministrasjonen med spørsmål om de teknisk/administrative sidene med slike saker. Instruksen bør revideres i løpet av våren 2018, og PMR inviteres til å gi innspill til hvordan disse ansvarsområdene bør komme frem i instruksen. |
Sak 10 | Erfaringer fra PMRs medlemmer |
sak 11 |
Orienteringssak: Rapport til PMR om hjemmeeksamen i rettshistorie JUS3220 etter tre semestre Rapport fra ansvarlig faglærer Marit Halvorsen Ansvarlig faglærers anbefaler at ordningen med hjemmeeksamen i rettshistorie fortsetter. |
Sak 12 |
Orienteringssak: Kjønnsperspektiv i undervisningen På bakgrunn av tidligere diskusjon og vedtak i PMR er det nå opprettet en intern nettside med konkrete råd og innspill til hvordan kvinne- og kjønnsperspektiv skal integreres i litteratur og undervisning på rettsstudiet. Den 19. januar sendte studiedekanen ut en mail til alle ansvarlig faglærere hvor nettsiden ble promotert og det ble orientert om at det nå arbeides med å få på plass en arbeidsgruppe som skal fungere som en ressurs for de ansvarlige faglærerne og PMR på følgende måte:
Forslag til mandat for arbeidsgruppen legges frem for dekanatet 31. januar 2018 og PMR vil bli holdt orientert om den videre prosessen. Det foreslås at arbeidsgruppen skal arbeide våren 2018 og at de ansvarlige faglærerne skal få frist til å levere sine forslag til PMR 25. juni, PMR behandler da alle forslagene på sitt første møte høsten 2018. |
Sak 13 |
Orienteringssaker: Skriftlige orienteringssaker: Randi Saunes orienterer kort om arbeidet i den sentrale arbeidsgruppen som har hatt som mandat å se på sensorveiledninger og mal for sensorveiledninger ved UiO. Rapporten legges frem for Universitetsstyret 06.02. Eksamensmøtte valgemner høsten 2017
|
Sak 14 |
Saker tatt på fullmakt:
|
|
|
Sak 15 |
Eventuelt |
Sakskart med alle vedlegg (PDF) |