J.nr.: 2020/ 2139
Sak 1 |
Erfaringer fra PMRs medlemmer 1. studieår: Forberedelse til periodisk emneevaluering hvor Cell har ansvar for å tilpasse spørreskjema. Det er spennende og man håper at de nye elementene på 1. året vil fanges opp. Det er bekymring for undervisningen til neste semester og det er satt opp ekstra faglærermøte på fredag for å diskutere dette. Ifm. eksamen har det kommet opp spørsmål fra studenter om fusk og selvplagiering. Saunes bekreftet at det har kommet en del spørsmål om dette og studiedekanen kommenterte at man må komme tilbake til dette spørsmålet, hovedsakelig oppfordres det til å lage eksamensoppgaver som ikke egner seg til å bruke nedtegnede ting fra før. 2. studieår: Bra oppmøte på digitale spørretimer. Det har vært to prosesser på 2 studieår som er særlig verdt å nevne: Det ene er integrering av EØS-rett på 2211, som blant annet har resultert i en del endringer i litteraturlisten (se orienteringssak). Det andre er arbeidet med å få fagene på JUS2111 til å henge bedre sammen. På 2. studieår har de innført fast faglærermøte på 1 time med formål å ta opp aktuelle saker og planlegge for de kommende 2-3 semestre. 3. studieår: Det har gått bra på begge semestre, den største utfordringen har vært JUS3212 hvor undervisning har kollidert med valgfagseksamen, men dette har løst seg. Det nye opplegget på JUS3111 ser bra ut og nå er de i gang med planlegging av JUS3212. Planen er å lage litt mer rammer før de trekker inn studentente fra JSU. Som 1. studieår er de også spent på periodisk evaluering. 4. studieår: ingenting å rapportere Ansvarlig for 5. studieår: Sammen med koordinator for masteroppgaver jobbes det med utviklingsarbeid for masteroppgaver. Studiedekanen spilte inn at alle valgemner våren 2021 er lagt om til hjemmeeksamen etter faglærers ønske (unntatt ett). Rep. for de engelske masterprogram: Det forventes at en del studenter flytter til Norge ila de neste ukene og det blir veldig spennende. Det gjør det enklere enn når de må forholde seg til ulike tidssoner. Ønsker mer samarbeid mellom de internasjonale studieprogrammene IKRS: Det jobbes med periodisk emneevalering, og det har vært noen utfordringer ift administreringen av programmene i høst. Rep. for administrasjonen: Studie- og eksamensseksjonen jobber med vårsemesteret. Det preges av endel usikkerhet, bl.a, vet man ikke per nå hvor mange internasjonale studenter som kommer. JSU: Det kommer mye spørsmål om gjennomføring av eksamen, men JSU anser gjennomføringen av hjemmeeksamen som forholdsvis bra. Har inntrykk av at de fleste savner fysisk undervisning. Studiedekanen berømmet administrasjonen som står på veldig i denne tiden. |
Sak 2 |
Muntlig orientering: status på høstens eksamener så langt Randi Saunes orienterte. Så langt denne høsten er eksamen gjennnomført på en god måte. Det oppstod et avvik på JUS4121 rettsøkonomi hvor verktøyet for å skrive grafer manglet i Inspera, og det var nødvendig å foreta en omstart. Dette skapte forsinkelse under eksamen, og innleveringstidspunktet ble derfor utsatt med en time. Noen enkelte studenter med ytterligere vanskeligheter fikk noe ekstra tilleggstid ut over dette. Ansvarlig faglærer var involvert hele veien og sensorene ble orientert, både via e-post, på sensormøtet og i sensorveiledningen. Alt i alt var det 123 av 130 som møtte. De fleste eksamener som er avlagt så langt er valgemner, de fleste studieåreksamenene gjenstår og siste eksamensdag er 22 des. En foreløpig og enkel tabell over møtte på valgemner viser at det er 33% flere som har møtt til eksamen høsten 2020 sammenlignet med høsten 2019. Det er ikke tatt hensyn til hvor mange av disse som er gjentak. Når sensuren er ferdig vil det presenteres en mer inngående statistikk. Det ble foreslått å bruke søylediagram hvor man kan se og forstå tallene bedre visuelt. PMR kommenterte at valgemner er ulike, men at de har samme timeramme, at noen går en gang i året, noen går oftere, noen har veldig mange studenter, noen har både bachelor og masterstudenter - av den grunn er det viktig å ikke foreta noen konklusjoner ut fra en slik enkel oversikt. JSU kommenterte at det var bra treff på datoer for eksamen denne høsten, noe som ga studentene lesetid mellom eksamenene. |
Sak 3 |
Diskusjonssak: studentrettede tiltak våren 2021 Studiedekanen orienterte kort: Fakultetet kommer til å holde så åpent og fysisk som mulig, men slik det er nå planlegger man for digitale forelesninger og noen fysiske kurs: 1. og 4. studieår er prioritert for fysiske kurs, mens 2. og 3. studieår har fysiske kurs i noen utvalgte fag, slik at alle studenter får tilbud om noe fysisk undervisning. Studiestart starter fulldigitalt slik at velkomst og studiestartuken blir fulldigital. For resten av semesteret planlegger man ut fra de prioriteringer som er gjort, men med mulighet for å gå over til digital undervisning om det blir påkrevd. Det er utfordrende at det fysiske miljøet blir redusert, det rammer alle, men særlig de som ikke har sosialt nettverk i byent - særlig de nye og de utenlandske studentene.
Undervisningen er satt opp i 2-timers bolker i timeplanen, med informasjon om det er fysisk eller digital undervisning. Ved behov for å endre på informasjon om undervisningen (feks til kortere videoer over tematiske emner) til studenter kan vi se på dette sammen med Canvas og TP-ansvarlig i i studieseksjonen.
Studiedekanen kommenterte at fakultetet har flinke folk på huset som kan være behjelpelige med å lage gode digitale opplegg. Samtidig har lærerne ulike interesser og kapasitet, slik at det kommer til å bli ulike løsninger for de ulike emnene og gruppene. Cell kommenterete angående ressurser, om enn mer langsiktig, så har CELL en portal man kan søke om midler gjennom. Orning kommenterte at det er viktig å også holde undervisningsplanlegger og henne selv orientert om hva som ønskes å gjennomføre på de ulike studieårene,
|
Sak 4 |
Orientering fra Cell
|
Sak 5 |
Følgende møtedatoer for PMR våren 2021 er vedtatt:
|
Sak 6 |
Diskusjonssak: Spørsmål og saker PMR bør prioritere i 2021 Studiedekanen innledet med å understreke at det har vært et anderledes år og at planene for 2021 må være realistiske. Forslag til saker: - Demokratirapporten kommer snart, PMR har ansvar for å se at tiltakene som foreslås i rapporten følges opp. - Den digitale satsingen må ses i sammenheng med den pedagogiske planen som besluttet tidligere i PMR. - Ønskelig med bedre mandat/instruks for det å være studieårsansvarlig. Hvor mye skal man gå inn når noe ikke fungerer, hva forventes? - Ønskelig med en konkret oversikt over de prosessene PMR har iverksatt feks kvalitetssikring av sensurforvaltningen, valgemneprosessen, utvikling av ped plan , ferdighetsstigen, vurdering av overgang til årsenheter, studentdemokrati, Eøs-integrasjon i studiet, digitalisering - Hvordan valgemneprosessen skal se ut. Dette henger sammen med andre momenter som hva slags jurister vi ønsker, hvilke emner vi skal tilby - Pedagogisk plan og digital utvikling: 1. ny evalueringsstrategi, prosessen med hvordan vi ser på statistikk 2. kompetansebygging av undervisere 3. Valgemner - ulike typer valgemner. Se på eksperimentet med samarbeid med UiB om et felles emne for å spesialisere mer istedet for å duplisere. 4. EVU viktig finansielt sett. Bør trekke inn SMR som allerede tilbyr EVU, de vil gjerne være med på en EVU-satsning. Studiedekanen merket seg alle innspill og kommenterte at den del av prosessene bør håndteres i fysiske møter for best mulig diskusjoner. |
Sak 7 |
Skriftlige orienteringssaker |
Sak 8 |
Saker tatt på fullmakt
|
Sak 11 |
Eventuelt Mads Fredrik Baardseth slutter som JSU-representant i PMR fordi han oppnår graden Master i rettsvitenskap nå til jul. Baardseth har sittet i PMR siden 2015. Av momenter han mener er viktig for PMR fremover tok han opp demokratirapporten og involvering av studentene. |