Protokoll fra møte i Programrådet for masterstudiet i rettsvitenskap (PMR)

Tilstede: Tarjei Bekkedal, Marianne Jenum Hotvedt, Jon Christian Nordrum, Margrethe Buskerud Christoffersen, Johan Boucht,  Katrine Broch Hauge, Tobias Mahler, Helene Oppen Ingebrigtsen Gundhus, Morten Slind Olsen, Mads Fredrik Baardseth, Sandra Ulleland

Fra administrasjonen (observatører): Julie Orning og Randi Saunes

Inviterte: Kristin Steen Slåttå og Malcolm Langford fra CELL

Sekretær: Anne Margit Tvenge

J.nr.: 2020/ 2139

Sak 1

Erfaringer fra PMRs medlemmer

1. studieår: Forberedelse til periodisk emneevaluering hvor Cell har ansvar for å tilpasse spørreskjema. Det er spennende og man håper at de nye elementene på 1. året vil fanges opp. Det er bekymring for undervisningen til neste semester og det er satt opp ekstra faglærermøte på fredag for å diskutere dette. Ifm. eksamen har det kommet opp spørsmål fra studenter om fusk og selvplagiering.

Saunes bekreftet at det har kommet en del spørsmål om dette og studiedekanen kommenterte at man må komme tilbake til dette spørsmålet, hovedsakelig oppfordres det til å lage eksamensoppgaver som ikke egner seg til å bruke nedtegnede ting fra før. 

2. studieår: Bra oppmøte på digitale spørretimer. Det har vært to prosesser på 2 studieår som er særlig verdt å nevne: Det ene er integrering av EØS-rett på 2211, som blant annet har resultert i en del endringer i litteraturlisten (se orienteringssak). Det andre er arbeidet med å få fagene på JUS2111 til å henge bedre sammen. 

På 2. studieår har de innført fast faglærermøte på 1 time med formål å ta opp aktuelle saker og planlegge for de kommende 2-3 semestre.

3. studieår: Det har gått bra på begge semestre, den største utfordringen har vært JUS3212 hvor undervisning har kollidert med valgfagseksamen, men dette har løst seg. Det nye opplegget på JUS3111 ser bra ut og nå er de i gang med planlegging av JUS3212. Planen er å lage litt mer rammer før de trekker inn studentente fra JSU. Som 1. studieår er de også spent på periodisk evaluering. 

4. studieår: ingenting å rapportere

Ansvarlig for 5. studieår: Sammen med koordinator for masteroppgaver jobbes det med utviklingsarbeid for masteroppgaver.

Studiedekanen spilte inn at alle valgemner våren 2021 er lagt om til hjemmeeksamen etter faglærers ønske (unntatt ett).

Rep. for de engelske masterprogram: Det forventes at en del studenter flytter til Norge ila de neste ukene og det blir veldig spennende. Det gjør det enklere enn når de må forholde seg til ulike tidssoner. Ønsker mer samarbeid mellom de internasjonale studieprogrammene

IKRS: Det jobbes med periodisk emneevalering, og det har vært noen utfordringer ift administreringen av programmene i høst.

Rep. for administrasjonen: Studie- og eksamensseksjonen jobber med vårsemesteret. Det preges av endel usikkerhet, bl.a, vet man ikke per nå hvor mange internasjonale studenter som kommer.

JSU: Det kommer mye spørsmål om gjennomføring av eksamen, men JSU anser gjennomføringen av hjemmeeksamen som forholdsvis bra. Har inntrykk av at de fleste savner fysisk undervisning.

Studiedekanen berømmet administrasjonen som står på veldig i denne tiden. 

   
Sak 2

Muntlig orientering: status på høstens eksamener så langt

Randi Saunes orienterte. Så langt denne høsten er eksamen gjennnomført på en god måte. Det oppstod et avvik på JUS4121 rettsøkonomi hvor verktøyet for å skrive grafer manglet i Inspera, og det var nødvendig å foreta en omstart. Dette skapte forsinkelse under eksamen, og innleveringstidspunktet ble derfor utsatt med en time. Noen enkelte studenter med ytterligere vanskeligheter fikk noe ekstra tilleggstid ut over dette. Ansvarlig faglærer var involvert hele veien og sensorene ble orientert, både via e-post, på sensormøtet og i sensorveiledningen. Alt i alt var det 123 av 130 som møtte. 

De fleste eksamener som er avlagt så langt er valgemner, de fleste studieåreksamenene gjenstår og siste eksamensdag er 22 des. 

En foreløpig og enkel tabell over møtte på valgemner viser at det er 33% flere som har møtt til eksamen høsten 2020 sammenlignet med høsten 2019. Det er ikke tatt hensyn til hvor mange av disse som er gjentak. Når sensuren er ferdig vil det presenteres en mer inngående statistikk. Det ble foreslått å bruke søylediagram hvor man kan se og forstå tallene bedre visuelt. PMR kommenterte at valgemner er ulike, men at de har samme timeramme, at noen går en gang i året, noen går oftere, noen har veldig mange studenter, noen har både bachelor og masterstudenter - av den grunn er det viktig å ikke foreta noen konklusjoner ut fra en slik enkel oversikt. 

JSU kommenterte at det var bra treff på datoer for eksamen denne høsten, noe som ga studentene lesetid mellom eksamenene.                                                                                                                                        

   
Sak 3

Diskusjonssak: studentrettede tiltak våren 2021

Studiedekanen orienterte kort: Fakultetet kommer til å holde så åpent og fysisk som mulig, men slik det er nå planlegger man for digitale forelesninger og noen fysiske kurs: 1. og 4. studieår er prioritert for fysiske kurs, mens 2. og 3. studieår har fysiske kurs i noen utvalgte fag, slik at alle studenter får tilbud om noe fysisk undervisning. Studiestart starter fulldigitalt slik at velkomst og studiestartuken blir fulldigital. For resten av semesteret planlegger man ut fra de prioriteringer som er gjort, men med mulighet for å gå over til digital undervisning om det blir påkrevd. Det er utfordrende at det fysiske miljøet blir redusert, det rammer alle, men særlig de som ikke har sosialt nettverk i byent - særlig de nye og de utenlandske studentene. 

  • Bekymring for neste semester og de helt ferske studentene, og ønsker løsninger for fysisk introkurs som rettskilder til fots på 1. studieår. Flere lærere er villige til å bidra ekstra for å kunne å gi et fysisk møtepunkt. Det kan være mulig å følge opp mindre grupper med feks ukentlige zoommøter. Det er en utfordring med kursshopping mellom digitale kursgrupper, og lærere bør kommunisere veldig tydelige forventninger til studentene om å følge gruppene de er påmeldt. starten av semesteret om deltakelse på zoom
  • Cell sendte ut evaluering (se orienteringssak) på fredag hvor det fremkommer at kollokviegrupper og kurs gjør det bedre enn digitale forelesninger. Langford pekte videre på behov for en fast arbeidsgruppe som ser på det psykososiale rundt læringsmiljø. JUS kan se til Matnats erfaring med ForVei, selv om dette er av mer langsiktig art. Til dette ble det kommentert at vi må være forsiktig med å sammenligne oss med andre fakultet som har ulike forutsetninger enn eget fakultet, feks mht. forholdstall mellom lærere og studenter. Det ble også kommentert at det aller viktigste nå er å håndtere det som er prekært i denne situasjonen.
  • Det kom ulike forslag om muligheter for å bryte med tradisjonell undervisningsform når undervisningen nå er digital. Det kan være bedre å ha kortere zoomøkter; at undervisningen presenteres tematisk; at man bruker opptak (så lenge de er oppdaterte), at man fordeler undervisningstiden på opptak og ulike lavterskeltilbud som spørretimer. I mindre grupper tør studentene å prate mer. 

Undervisningen er satt opp i 2-timers bolker i timeplanen, med informasjon om det er fysisk eller digital undervisning. Ved behov for å endre på informasjon om undervisningen (feks til kortere videoer over tematiske emner) til studenter kan vi se på dette sammen med Canvas og TP-ansvarlig i i studieseksjonen.  

  • JSU pekte på at noen studenter foretrekker digital undervisning og at det er ønskelig at dette også vurderes etter korona. Videre må fakultetet huske at selv om det er viktig å prioritere de nye studentene så må man ikke glemme de som har vært uten fysisk undervisning og møtepunkter en stund. 

Studiedekanen kommenterte at fakultetet har flinke folk på huset som kan være behjelpelige med å lage gode digitale opplegg. Samtidig har lærerne ulike interesser og kapasitet, slik at det kommer til å bli ulike løsninger for de ulike emnene og gruppene. 

Cell kommenterete angående ressurser, om enn mer langsiktig, så har CELL en portal man kan søke om midler gjennom. 

Orning kommenterte at det er viktig å også holde undervisningsplanlegger og henne selv orientert om hva som ønskes å gjennomføre på de ulike studieårene,

 

   
Sak 4

Orientering fra Cell

  • Evalueringsrapporten fra våren er lansert (ligger under orientering). Flertallet mener at hjemmeksamen er egnet til å teste kunnskaper, færre mener det er en rettferdig eksamensform. CELL har en undersøkelse ute nå hvor det er over 400 svar så langt, allerede ser man at svarene om hvor rettferdig hjemmeeksamen er avviker fra den forrige evalueringen, det er flere som mener eksamensformen er rettferdig denne gangen. Sluttevalueringen skal presenteres på neste møte, men allerede nå kan det pekes på to momenter: karakterpress og konkurannsekultur blant studenter. 
  • Det jobbes med ferdighetsstigen, kompetanseplan for studiet. Den overordnede planen skal presenteres i januar, så skal det jobbes med denne gjennom våren før rapporten presenteres i august. 
   
Sak 5

Følgende møtedatoer for PMR våren 2021 er vedtatt:

  • tirsdag 2 feb kl 12.15-15.15
  • tirsdag 23 mars kl 12.15- 15.15
  • tirsdag 4 mai kl 12.15- 15.15
  • tirsdag 15 juni kl 12.15- 15.15
   
Sak 6

Diskusjonssak: Spørsmål og saker PMR bør prioritere i 2021

Studiedekanen innledet med å understreke at det har vært et anderledes år og at planene for 2021 må være realistiske. 

Forslag til saker:

- Demokratirapporten kommer snart, PMR har ansvar for å se at tiltakene som foreslås i rapporten følges opp. 

- Den digitale satsingen må ses i sammenheng med den pedagogiske planen som besluttet tidligere i PMR.

- Ønskelig med bedre mandat/instruks for det å være studieårsansvarlig. Hvor mye skal man gå inn når noe ikke fungerer, hva forventes?

- Ønskelig med en konkret oversikt over de prosessene PMR har iverksatt feks kvalitetssikring av sensurforvaltningen, valgemneprosessen, utvikling av ped plan , ferdighetsstigen, vurdering av overgang til årsenheter, studentdemokrati, Eøs-integrasjon i studiet, digitalisering

-  Hvordan valgemneprosessen skal se ut. Dette henger sammen med andre momenter som hva slags jurister vi ønsker, hvilke emner vi skal tilby

- Pedagogisk plan og digital utvikling: 

1. ny evalueringsstrategi, prosessen med hvordan vi ser på statistikk

2. kompetansebygging av undervisere 

3. Valgemner - ulike typer valgemner. Se på eksperimentet med samarbeid med UiB om et felles emne for å spesialisere mer istedet for å duplisere. 

4. EVU viktig finansielt sett. Bør trekke inn SMR som allerede tilbyr EVU, de vil gjerne være med på en EVU-satsning.

Studiedekanen merket seg alle innspill og kommenterte at den del av prosessene bør håndteres i fysiske møter for best mulig diskusjoner. 

   
Sak 7

Skriftlige orienteringssaker

   
Sak 8

Saker tatt på fullmakt

   

Sak 11

Eventuelt 

Mads Fredrik Baardseth slutter som JSU-representant i PMR fordi han oppnår graden Master i rettsvitenskap nå til jul. Baardseth har sittet i PMR siden 2015. Av momenter han mener er viktig for PMR fremover tok han opp demokratirapporten og involvering av studentene.

Publisert 18. des. 2020 08:42 - Sist endret 18. des. 2020 08:42