Fredagsbulletin 14. januar 2022

Nytt og nyttig - gjerne ispedd litt selvskryt - fra Nordisk institutt for sjørett

Bildet kan inneholde: himmel, snø, anlegg, natur, lerk.

Catherine Banet er intervjuet om makspris på strøm

Sp og Frp vil fremme forslag til makspris på strøm, også for næringslivet. Førsteamanuensis Catherine Banet ble intervjuet av avisen Nationen om forslaget var forenlig med dagens regelverk, spesielt EØS-retten.

Artikkelen kan leses på avisens egne nettsider (bak betalingsmur) eller her: "Sp og Frp vil ha makspris på strøm – også for næringslivet".pdf

Universitetets HMS-pris 2021

Nå kan man melde inn kandidater for HMS-prisen 2021. Frist for å melde inn er 15. februar. Her finner du mer informasjon om prisen, innmelding av kandidater og tildelingskriterier: universitetets-hms-pris-2021.pdf

Kurs i forskningsdatahåndtering tilpasset Det juridiske fakultet

God praksis for behandling av forskningsdata er viktig ikke bare for å imøtekomme stadig strengere krav fra finansiører og institusjoner, men bidrar også til å øke forskningens synlighet, reduserer muligheten for at data kommer på avveie, øker forskningens etterprøvbarhet, og gjør det lettere å dele og gjenbruke data for andre forskere.

Dette kurset gir en innføring i håndtering av data i forskningsprosessen og dekker temaer som datahåndteringsplaner, metadata/dokumentasjon, lagringsløsninger, samt prinsipper for deling og gjenbruk av eksisterende data. Kurset avholdes 27. og 28. januar på zoom. Mer om kurset og påmelding finner du her: https://uio.pameldingssystem.no/rdm-law-2022#/home

Kurs fra UiO:Helpdesk

UiO:Helpdesk skal gjennom vårsemesteret 2022 holde en rekke digitale kurs. Kursene vil bli arrangert flere ganger i løpet av semesteret. Oversikt over kurs, påmelding, og detaljert kursinformasjon ligger her: https://www.uio.no/tjenester/it/kontakt/helpdesk/kurs/

UiO:Helpdesk har også satt opp nyhetsbrev hvor vi vil sende 1-2 e-poster i måneden om kurstilbudene den måneden. Dersom du ønsker å holde deg oppdatert på kurstidspunkt og nye kurstilbud som kommer fremover kan du melde deg på nyhetsbrevet her: https://nettskjema.no/a/it-kurs-nyhetsbrev

📯Melde inn saker til Fredagsbulletinen?

Har du en sak (nyhet, ny bokutgivelse, seminar eller noe annet spennende) som skal med i Fredagsbulletinen – nøl ikke med å sende en mail til Solveig (solveig.brennsater@jus.uio.no)

NIFS i media m.m.

NIFS i media

Senter for europarett i media

Fakultetsnytt

Uniforum

Apollon

Podkastliste - Det juridiske fakultet (uio.no)

Sakskart og protokollar for Fakultetsstyret - Det juridiske fakultet (uio.no)

📌Arrangementer ved NIFS

Her finner du våre arrangementer for de kommende ukene

"Alt" du lurer på 🤔

Ansatt ved NIFS - for alle ved Nordisk institutt for sjørett

Ansatt ved NIFS

Ny som vitenskapelig assistent ved NIFS

Vitenskapelig assistent ved NIFS - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Ansatt-info  UiO - all slags fellesinfo

Parkering

Parkering for ansatte - alt du trenger å vite

Skal du parkere på UiOs parkeringsplasser må du registrere deg som UiO-bruker i parkeringsappen Apcoa Flow. Last den ned i App Store eller Google Play. Alternativt kan du registrere deg på Apcoas nettside (flow.apcoa.no)

Møterom

Møterom kan reserveres i Outlook.

Undervisningsrom kan reserveres i TP: Rombestilling.

Ressursside og admin.støtte ved NFR-søknader

Cristin - Publikasjonsregister: rapportering, frister og aktuelt

Søke forskningstermin

Her er søknadsfristen to gang i året - og NB! man må søke ETT ÅR i forveien!  Dette fordi fakultetet skal ha tid til å finne erstattere/noen til å undervise.

Regler for godskriving og uttak av undervisnings- og eksamensbanken

Eksamensplikt for vitenskapelig ansatte

Skal du foreta innkjøp? Kontakt Camilla først!

Dette gjelder for eksempel f.eks. møte- og seminarbevertning  og kontorrekvisita, men også kurs og konferanseavgift.

Husk at vi helst booker og reise- og opphold for eksterne, reglene for refusjoner er byråkratiske og stivbente.

Reiser

Dine egne reiser skal du bestille selv i reiseportalen: Reise - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings logo

Alle reiser i regi av UiO skal være forhåndsgodkjent - du søker i DFØ-portalen:

God helg!

Emneord: Fredagsbulletin, Nytt fra NIFS Av Solveig Brennsæter